V zahraničí platí Češi kartou u obchodníků častěji než doma, kde ji spíš používají k výběru peněz z bankomatů. Zatímco v tuzemsku připadá na platby u obchodníků zhruba 30 procent všech transakcí a zbylých 70 procent představují výběry z bankomatů, v zahraničí je to naopak. Vyplývá to z informací asociací Visa a MasterCard, které jsou předními světovými platebními systémy.
Čeští turisté s kartami Visa utratili v dřívějších členských zemích Evropské unie během prvních sedmi měsíců roku přes 2,14 miliardy korun. Přímo u obchodníků zaplatili více než 1,64 miliardy Kč, tedy zhruba 76 procent z celkové částky. Asociace MasterCard bude mít srovnatelná čísla k dispozici až v půlce září, poměry jsou ale prý podobné.
„Statistiky ukazují, že turisté používají karty při cestování daleko častěji a utrácejí mnohem více, než když musejí vlastní peníze měnit za cizí bankovky či mince,“ uvedl manažer Visa Europe pro Českou republiku Miloslav Kozler.
S platební kartou si lidé nemusejí dělat starosti s výměnou peněz a v případě plateb u obchodníka ušetří na směnárenských poplatcích. Naopak vybírat s kartou z bankomatů v zahraničí se kvůli vysokým poplatkům tolik nevyplatí.
Čeští turisté bezhotovostně platí nejvíce v Německu, kde za prvních sedm měsíců roku kartami Visa zaplatili 427 milionů korun. Češi prostřednictvím karet hodně utrácejí také v Británii, Itálii, Francii a Rakousku. Útraty v těchto pěti státech tvoří 79 procent z celkové hodnoty transakcí v původní 15členné EU.
Nejvíce plateb kartou u obchodníků Češi uskutečnili v Británii, naopak v Německu nejvíce vybírali z bankomatů. Frekvence používání platebních karet výrazně stoupla se začátkem prázdnin. Nejvíce peněz Češi utratili v červenci, kdy hodnota transakcí prostřednictvím karet Visa přesáhla 410 milionů Kč.
Ve srovnání s ostatními novými členy EU se čeští turisté řadí k nejrozhazovačnějším. Více než Češi v zahraničí utratili pouze Poláci, a to 3,8 miliardy Kč. Podle výdajů se pak na dalších stupních umístili Maďaři, Lotyši a Estonci.
Počet karet Visa a MasterCard v Česku stále stoupá a celkem jich je v oběhu přes šest milionů kusů.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?