TV: mnoho stanic, mnoho služeb
Za pár let se médium televize radikálně změní. Digitalizace a nové projekty představují revoluci, která změní televizní svět podstatněji, než tomu bylo kdykoli v uplynulých padesáti letech.
Tento vývoj popsal na Evropském fóru v Alpbachu bývalý ředitel nejsilnější německé stanice, soukromé RTL, Helmut Thoma. Jeho tvrzení podporuje řada změn, kterými prochází televize už nyní.
Patří k nim prudký nárůst počtu stanic (zejména vysílajících digitálně prostřednictvím satelitu či šířených v digitálních kabelových rozvodech), z nichž se většina orientuje na konkrétní cílové skupiny (patří k nim i takzvané žánrové kanály), simultánní nabídka různých verzí například sportovních přenosů – Formule 1, fotbal, i posilování placených služeb včetně pořadů na vyžádání (video on demand).
Leccos o možném vývoji naznačily i přenosy z letních olympijských her v Aténách – v řadě zemí měli diváci možnost sledovat hned několik různých kanálů s přenosy, tam, kde měli možnost digitálního příjmu signálu a odpovídající zařízení diváci dostali k dispozici interaktivní nabídku včetně možnosti vybrat si svého sportovce a sledovat jen jej, či získávat řadu doplňkových informací.
Podle Thomy bude v budoucnosti takzvaný plný program, jak jej známe dnes z velkých volně vysílajících stanic, představovat marginální součást televizní nabídky. Rozhodně se jejich počet nebude rozšiřovat. “Samozřejmě, že tyto programy budou i nadále existovat, ale příjmy z reklamy či z koncesionářských poplatků dosáhly v podstatě svého stropu,” tvrdí Thoma.
Podle jiných odborníků, zejména ze západní Evropy a USA, si musí velké televizní stanice hledat nové zdroje příjmů – dnes především v oblasti audiotextových a dalších doplňkových služeb.
Podle mediálního experta začíná teprve nyní doba rozvoje systémů pay per view nebo video on demand. Tento koncept podle něj přirozeně vede ke značnému rozbití nabídky, a tím i televizního trhu. Několik stanic bude ještě nabízet plný program, ale nejvíce budou vydělávat ti, kteří budou schopni nabídnout množství žánrově zaměřených kanálů a další, placené služby.
Hospodářské noviny, 8. 9. 2004, autor: (mkr)