Staronový šéf Coca-Coly narazil na obtíže

30. 9. 2004 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Největší světový výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola varoval, že letošní obrat a zisk bude nižší, než se očekávalo.
Nebyla to povzbudivá zpráva ani pro staronového nejvyššího šéfa tohoto gigantu Nevilla Isdella. Letos v červnu se tento zkušený jedenašedesátiletý manažer nechal vylákat ze svého zaslouženého odpočinku, aby se postavil do čela Coca-Coly. Ani se tam však skoro „neohřál“, a hned měl starostí nad hlavu.

Isdell je se stavem firmy zatím velmi nespokojen
Problémy, do nichž se majitel nejdražší světové obchodní značky dostal, svádí management na chladnější a mokré počasí v Evropě, zejména na jejím severu. Na potíže s režimem vracení obalů v Německu. A na nejrozsáhlejším trhu, ve Spojených státech, zase selhal marketink – prý pozdě reagoval na změny místního trhu.
Menší konkurent, PepsiCo, respektive jeho důležitá nápojová skupina Pepsi Bottling, sice působí ve stejném prostředí jako Coca-Cola, ale na slabý odbyt si nestěžuje. Podle agentury AP se ve třetím čtvrtletí, které skončilo 4. září, její čistý zisk meziročně zvedl o 4,4 procenta. Ve sledovaném období vyskočily čisté příjmy na 2,93 miliardy dolarů z loňských 2,81 miliardy. Odbyt nápojů ze stáčíren PepsiCo se v USA zvedl o jedno procento, v Evropě dokonce o pět procent. A příznivý trend pokračuje i nadále. Pro srovnání: ve třetím čtvrtletí klesl čistý zisk Coca-Coly podle předběžného odhadu meziročně o vysokých 24 procent.
Když si Neville Isdell přečetl tato čísla na obrazovce svého počítače, netajil se tím, jak je nespokojen. Musel však zároveň připomenout, že situace v managementu společnosti „není růžová“. Podle agentury AP přiznal, že v ústředí koncernu, které sídlí v americké Atlantě, je „situace poněkud napjatá“ a „je třeba se podívat i na morálku“.
List New York Times včera napsal, že ústředí Coca-Coly je „ve zmatku“. Ještě před červnovým příchodem Nevilla Isdella prý toto centrum připomínalo „otočné dveře“, jimiž někteří manažeři odešli a jiní přišli.

Křeslo nového šéfa se ukázalo jako velmi horké
Týž zdroj naznačuje, že v nejvyšším ešalonu společnosti probíhal „skrytý politický boj“, a to mezi nejvyššími šéfy a vlivnými členy správní rady na jedné straně, a mezi vrcholovými manažery samotnými na straně druhé. To způsobilo odchod řady zkušených manažerů Takže nový generální ředitel má kolem sebe i řadu nových lidí, kteří se stejně jako on teprve zapracovávají.
Obstojí za tohoto stavu věcí Neville Isdell v čele gigantu? Expert na Coca-Colu John Sicher, vydavatel časopisu Beverage Digest, tvrdí, že nový šéf „je jedním z mála, který může ve společnosti skutečně obnovit agresívnost, konkurenční schopnost a sebedůvěru“. Jak Isdell řekl listu Financial Times, situace v korporaci je taková, že než dá vše do pořádku, vyžádá si to nejméně osmnáct měsíců až dva roky. „Možná, že někteří budou poukazovat na pomalost změn. Ale to mne nechává klidným. Jsem tu na dlouhou dobu,“ uvedl.

Coca-Cola zůstane věrná uhličitým nápojům
Ke kritice, že Coca-Cola reaguje pomaleji na změny trhu než její rival Pepsi, nejvyšší šéf prohlásil, že nebude rozšiřovat oblasti podnikání. PepsiCo totiž vyrábí a prodává nejen nápoje, ale i rozsáhlý sortiment potravin. Navíc se řada spotřebitelů s ohledem na zdraví a nebezpečí otylosti odvrací od slazených nápojů, například k minerálním vodám, ovocným džusům a případně k tzv. energetickým nápojům.
„Vím, že tu existuje skepse, ale já spatřuji prioritu číslo jedna v obnovení přitažlivosti uhličitých nealkoholických nápojů,“ prohlásil Isdell. Východisko z nynější situace vidí v lepší cenové politice a „v širší, ale mnohem účinnější reklamě“. Nechce měnit celý dosavadní řídicí systém, ale „přebudovat jen ty jeho části, které nefungují dobře“. Výhodou je, že Coca-Cola je přes pokles odbytu v dobré finanční situaci.


Hospodářské noviny, 30. 9. 2004, autor: Miroslav Prchal

040930-15a.jpg ()


 


040930-15b.jpg ()



Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.