Sportovní firmy zápasí už teď o peněženky fanoušků
Jako první mohl včera v Berlíně otevřít oficiální obchod s artikly pro fotbalové fanoušky obchodní řetězec Karstadt. Přesně 630 dnů ode dneška do zahájení mistrovství světa v kopané v Německu (9. 6. až 9. 7. 2006). “Chceme před konkurencí získat podstatný náskok,” říká šéf obchodního řetězce Michael Scheibe.
Karstadt prosadil, že oficiální obchody, a těch bude celkem tři sta, budou moci odebírat zboží pouze přes něj. Jde o velké sousto. Objem trhu s artikly pro fanoušky, šálami a čepicemi počínaje až po módní oblečení a šálky na kávu, se odhaduje na devět miliard eur.
Nastupuje rovněž Adidas, největší světový výrobce zboží spojeného s kopanou. Má nezpochybnitelnou šanci získat “zlato” v konkurenci ostatních. Vždyť bude dodavatelem oficiálních míčů, se kterými se budou hrát všechna utkání. Míčů Roteiro, se kterými se hrálo letošní mistrovství Evropy, se prodalo na šest miliónů kusů.
Mluvčí Adidas Oliver Brügen připustil, že jeho firma chce dosáhnout ve spojení s mistrovstvím obrat jedné miliardy dolarů. “Ukážeme všem, že jsme, pokud jde o fotbal, celosvětovou jedničkou,” zdůraznil.
Zašpičkoval si tak na účet konkurence firmy Puma. Ta sice nemá tak velký záběr a postavení jako firma propagovaná třemi pásky, ale je považována za mnohem kreativnější, určující módní tón ve sportu, zatímco Adidas je označován za konzervativní. To by se mělo změnit.
Jisté je, že až do začátku mistrovství se nabízená kolekce zboží obmění dvakrát do roka. Oficiální maskot mistrovství, který připomene párek Tip a Tap, který provázel mistrovství světa v Německu v roce 1972, bude na trhu až od listopadu.
Firma EMTV, která je odpovědná za takzvané merkantilie k mistrovství v Evropě, zatím přidělila dvanáct dalších licencí. Nakladatelství Bertelsmann bude tisknout oficiální magazíny, kalendáře a knihy. Rodinný podnik Etuis Duggert si zajistil práva na prodej čisticích šátků na brýle, Deumer bude nabízet přívěsky na klíče a mnichovská firma Eder Holding nabídne jehlice do kravat s logem.
Mezinárodní federace kopané počítá s obratem, který docílí prodej artiklů pro fanoušky ve výši 1,6 miliardy eur. Při posledním mistrovství v Japonsku a Jižní Koreji to bylo 1,2 miliardy eur, na mistrovství světa ve Francii v roce 1998 jen necelá jedna miliarda.
Pro Německo má mistrovství přidat do hrubého domácího produktu osm miliard eur investicemi do infrastruktury a cestovního ruchu. Každoročně přibude na 3850 nových pracovních příležitostí. K těmto závěrům dospěli odborníci na univerzitě v Bochumi.
Hospodářské noviny, 17. 9. 2004, autor: (pen)