Senioři a internet: Tak to jde dohromady!
Obecně stále platí, že s vyšším věkem se míra užívání internetu zmenšuje. Přestává však už jít o skokový moment, kdy od určitého věku on-line populace prakticky neexistovala a internet byl pouze výsadou teenagerů a střední generace. Podle analýz firmy United Interactive (UI) v rámci jejího on-line panelu uživatelů se k internetu připojilo v posledním měsíci 15 % ze všech osob nad 50 let v ČR, 7 % to pak učinilo v předchozím dni. Uživatelů starších šedesáti let pak český internet registruje 4 %.
Budeme světoví?
Ve Spojených státech činí penetrace internetu ve věkové skupině 50-64 let celých 58 %. Přitom 54 % tvoří muži, 46 % ženy. Na českém trhu vychází srovnání zastoupení pohlaví přibližně stejně jako u jejich “západních” kolegů-seniorů. Bude zajímavé sledovat, nakolik a v jakém časovém horizontu se masové zastoupení starších ročníků mezi internetovou populací stane skutečností i u nás.
Podle výzkumu realizovaného americkým časopisem Business Week je totiž tamním typickým uživatelem internetu prarodič s věkem okolo 57 let vlastnící automobil, jehož příjem domácnosti činí 60 tisíc amerických dolarů.
V agentuře McCann-Erickson dokonce založili oddělení pro cílovou skupinu lidí starších 50 let s povzneseným názvem 50 free, zabývající se speciálně oslovením těchto lidí “v nejlepších letech”.
V sociodemograficky bližším Německu, kde je on-line aktivní asi čtvrtina populace nad 50 let, zintenzivnila letos na jaře spolková vláda systém školení a informování za účelem zvýšení internetové gramotnosti v této věkové kategorii.
Osvětová akce klade důraz na možnost pohodlného nákupu z domova (speciálně ve venkovských regionech) a tím zajištěnou samostatnost až do vysokého stáří. Ve skupině 60+ stoupá užívání internetu s vyšším vzděláním. Zatímco žen s maturitou, popř. vysokoškolským diplomem je v této věkové skupině on-line 24 %, u mužů je to již 44 %.
Stále aktivní
V tuzemsku je relativně vysoká penetrace internetu ve skupině 50+ způsobena tím, že se ještě stále jedná o skupinu osob, jež je do jisté míry ekonomicky aktivní. S velkou pravděpodobností si následně svou “závislost” na internetu přenesou i do penze.
Z dalších charakteristik se podle UI dá usuzovat, že typický český uživatel-senior má středoškolské vzdělání, žije ve velkém městě (100 tisíc obyvatel a víc). Z domova se pak připojuje 55 % těchto uživatelů, převážně pak dial-up připojením.
Jací jsou čeští senioři?
Studie Real Life Study, kterou realizovala agentura Mark/BBDO s agenturou GfK Praha, zjišťovala penetraci internetu u seniorů od 50 let.
Ukázalo se, že ve skupině seniorů ve věku 50-59 let s alespoň občasným užíváním internetu převažuje mužské pohlaví (62 %). Jedná se převážně o osoby vyššího vzdělání, v porovnání s celkovou populací je velmi znatelná profilace vysokoškolsky edukovaných. S tím může souviset i značný podíl (40 %) vedoucích pracovníků v této kategorii. Osobní příjem tohoto seniora se pohybuje od středních do vyšších příjmových úrovní. Tato skupina se nejčastěji připojuje k internetu v práci.
Také ve skupině seniorů nad 60 let, kteří alespoň občas internet užívají, převažují muži (65 %). Podíl vysokoškolsky vzdělaných lidí je tu ještě výraznější než u první skupiny (74 %). Zajímavá je skutečnost nulového zastoupení lidí se základním vzděláním. Téměř ze dvou třetin jsou zastoupeni nepracující důchodci. Osobní příjem se oproti první skupině seniorů výrazně pohybuje ve středních hladinách. Internet využívá více než polovina těchto seniorů doma.
Na rozdíl mezi skupinami upozorňuje Radka Nechvátalová z Mark/BBDO: “Pozoruhodný je rozdíl v postoji k reklamě mezi těmito dvěma skupinami seniorů. Ti mladší téměř z 50 % vnímají reklamu jako občas užitečnou a prospěšnou, starší ve stejném poměru vidí reklamu jako spíše matoucí.”
Chtějí být informováni
Českým seniorům a “skorodůchodcům” přirostl internet k srdci především jako informační zdroj. Data UI jasně ukazují, že v popředí zájmu je zpravodajství, e-mailová komunikace a další praktické informace získané primárně na portálech. Méně jsou využívány zdroje týkající se věcí technických – média věnující se mobilním telekomunikacím a oblasti IT.
Zálusk na profit z této cílovky může mít i e-komerce. V posledních třech měsících využilo internet k on-line nákupu zboží v této sociodemografické skupině více než 30 % uživatelů. Nejčastěji nakupovaný artikl představují knihy a CD disky, méně často elektrospotřebiče. Obecně ale v této cílové skupině vládne větší nedůvěra k obchodům než u mladších, a proto jejich zájem o případné speciální zboží v on-line obchodech není tak velký.
“Je nutné upozornit na dva aspekty, které dělají tuto skupinu do jisté míry zvláštní. Nejen že vše, co na internetu tato skupina dělá, je prováděno méně intenzivně v porovnání se zbytkem on-line populace, ale hlavně je zde patrná velká míra loajality k navštěvovaným médiím v kontrastu s modelem chování převážně -náctiletých uživatelů,” popisuje poznatky Martin Hošek z United Interactive.
Internet a senioři. Penetrace internetu v cílové skupině 50+ je u nás relativně vysoká. Úrovně v USA však zatím zdaleka nedosahuje.