Prodejte hypotéku
Jedna z otázek, která byla respondentům v rámci výzkumu položena, zjišťovala, odkud se poprvé dozvěděli o developerském projektu. Obecně platí, že nejčastějším zdrojem prvotní informace o projektu byl tisk (29,3 %) a internet (28,6 %). Mezi dosti významné zdroje informací patří také osobní reference (15 %). Méně často (v 10 % případů) byly jako zdroj udávány venkovní reklamy (billboardy, reklamy v metru…) či katalogy bytových projektů (6,4 %).
Jak reklama přesvědčuje
Důležité je ovšem říct, že zdroj prvotní informace o projektu poměrně značně souvisel s podílem, jakým se na financování koupě bytu podílely hypotéky. Zatímco u lidí, kteří se o projektu dozvěděli z denního tisku, bylo hypotékou kryto 25,8 % kupní ceny bytu, podstatně vyšší podíl na financování měla hypotéka u lidí, kteří se o projektu dozvěděli z internetu (44,2 %), z osobních referencí (47,1 %) či z venkovní reklamy (49,3 %). Tento rozdíl je statisticky významný, ale není jednoduché pro něj nalézt vysvětlení. Lidé, kteří se o projektu poprvé dozvěděli z tisku, se od ostatních v mnoha znacích (věk, vzdělání či příjem) nijak neliší. Skutečností ovšem je, že je mezi nimi podstatně méně těch, kteří pracují v soukromých firmách se zahraničním vlastníkem a kteří jsou typickými uživateli hypotečních úvěrů.
Jeden zdroj nestačí
Absolutní většina respondentů ale využila při koupi nového bytu více zdrojů. Financování výhradně z jednoho zdroje je o málo častější u respondentů, kteří si koupili byt v luxusních lokalitách. Jde například o případy, kdy koupě bytu byla plně hrazena z daru od rodičů, příbuzných či známých. Nejčastější část nákladů tudíž pochází nikoliv z hypotečního úvěru, jak bývá běžné ve vyspělých zemích, nýbrž stále z vlastních úspor.
Prodejte hypotéku!
Vzhledem k nedostatečně rozmanité nabídce hypotečních bank při prodeji bytů či domů s hypotékou je tato situace lehce pochopitelná. Hypoteční úvěr znamená splátky na mnoho let do budoucna a je známo, že při prodeji bytu zatíženého hypotékou je cena pak často mnohem nižší, než by byla cena za stejnou nemovitost bez hypotéky. Je to mnohdy chápáno jako krizové řešení, kdy se klient snaží zbavit domu co nejdříve, a tudíž je ochoten přistoupit na slevu. V mnoha vyspělých zemích je naopak převod hypotéky na nového nabyvatele rutinní mezibankovní záležitostí a cena nemovitosti tím není nikterak dotčena. Je jisté, že i z toho důvodu ztrácí bankovní domy velké množství klientů.
Zpracováno podle Analýzy rezidenčního trhu 2003 agentury Rooney & Bennett.
Bydlení v novém. Developerských společností je na trhu stále víc. Počet těch, kteří chtějí kvalitně bydlet, také roste. Důležité jsou ale v první řadě finance.