Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Prodej cigaret roste, ale trafikantů ubývá

Redakce MAM3. 9. 2004

Prodej cigaret letos dosáhne v Česku 21,5 až 22 miliard kusů. Po slabším období se tak opět dostane na úroveň druhé poloviny 90. let, kdy se v zemi v průměru prodávalo 21,6 miliardy kusů cigaret. Přesto někteří trafikanti zavírají krámy a mluví o konci profese.
Prodej cigaret, který se na tržbách trafik podílí v průměru mezi třiceti až čtyřiceti procenty podle sortimentu a umístění, se totiž přelévá hlavně do supermarketových a hypermarketových sítí.

MEZITITULEK: Jednotná cena byla velkým zlomem
Výrazný mezník nastal v roce 2001.
“Jakmile se v srpnu tohoto roku zavedla jednotná cena cigaret, trafikanti ztratili výhodu, že byli o padesátník nebo korunu na krabičce lacinější,” říká Richard Vavřík, finanční ředitel tabákové společnosti Reemtsma.
Za stejnou cenu lze tak cigarety koupit nejen v trafikách a velkoprodejnách, ale i u benzínových pump, v hospodách nebo na poštách. Také tiskoviny se prodávají prakticky všude a trafikantům tak klesá další zdroj příjmů.
Obchodní řetězce si pro prodej tabákového sortimentu často vybírají jediného partnera. Například řetězec Globus se rozhodl pro společnost Geco Tabák. “Chceme mít stabilního nájemce, který nám dá jistotu. Musí to proto být firma, která má zkušenosti a umí se pohybovat na trhu,” říká Boris Malý, vedoucí marketinku Globusu. Stejnému partnerovi dává přednost i další řetězec Tesco Stores, uvedl manažer styku s veřejností Vesselin Barliev.

MEZITITULEK: S licencovanými prodejnami se nepočítá
Ztráta výlučnosti se dotýká všech zhruba 25 tisíc trafik, které v republice jsou. Nejvíc na novou situaci ale doplácejí malé jednotlivé obchody. Ještě v polovině 90. let šlo přes trafiky více než 60 procent všech prodávaných cigaret v zemi. Nyní podle České asociace prodejců cigaret a tabákových produktů ani ne polovina.
“Lidé nekouří méně, ale kupují cigarety jinde. Není to nic jiného než postupná likvidace malých trafik,” tvrdí předseda profesní asociace Radomír Köberle. Důsledkem podle něho je to, že živnostníci propouštějí zaměstnance a v trafikách sedávají sami. “Když se nevytvářejí zisky, nelze někoho platit,” říká Köberle. Odhaduje, že takových případů jsou stovky a stále jich od roku 2001 přibývá. Ohroženy tak jsou tisíce pracovních míst.
Záchranu vidí Köberle ve zvýšení obchodní marže a zavedení licencovaných prodejen s cigaretami a tabákem podobně jako v Rakousku, Německu nebo Itálii.
Vavřík ale oponuje, že zvýšit marži, znamená prodražit výrobek. Při cenových skocích vyvolaných růstem spotřební daně by se podle něho situace na trhu, na který jdou levné výrobky za třicet pětatřicet korun, dál dramatizovala. Marže trafikantů z maloobchodní ceny cigaret se pohybuje kolem deseti procent.
Generální ředitelství cel sdělilo, že o licencovaných prodejnách zatím neuvažuje.
Mezi firmami, které kvůli úbytku zákazníků a poklesu tržeb už zrušily některé své prodejny je i plzeňská obchodní síť Ráj kuřáků. Ta zavřela dvě ze šesti prodejen. Ztrátové obchody zřejmě zavře i Erik Žák, majitel jedné z největších sítí trafik v Libereckém kraji. Ten přitom obavy nemá ani tak ze zdražování cigaret, jako z cenového diktátu dodavatelů.
Obchodní marže platí jednotně pro koncové prodejce, velkoobchod může někdy dát trafice o něco víc, ale pak musí úměrně snížit svůj vlastní zisk. Velkoobchody tak někdy motivují lukrativní odběratele, ale nejde o časté případy.

MEZITITULEK: Doplňkový sortiment nebo jasný profil?
Někteří živnostníci, jako například liberecký Pavel Hušek, proto mění sortiment a zákazníkům nabízejí vedle cigaret a novin také zubní pasty, hygienické vložky, dětské pleny či med.
Podle Jana Kalabise, ředitele rodinné společnosti Tabák profit, která na střední a severní Moravě provozuje a spravuje síť tří desítek obchodů, to je cesta do pekel. “Jak se z trafik stane vetešnictví a bude se v nich prodávat textil, který má lepší marži, je po nich,” říká Kalabis. Trafiky by si podle něho proto měly i do budoucna uchovat svůj jasný profil, a tím i kvalitu prodeje a služeb. Pak o jejich další osudy nemá obavy.
“Jsme na trhu patnáct let a vím, že lidé kouřit nepřestanou, i když je jasné, že do pěti let u nás budou stát cigarety stejně jako jinde v unii,” argumentuje. Přesto by ale uvítal, kdyby se podařilo u výrobců cigaret zvýšit obchodní marži na 15 procent.
V Kalabisově síti tvoří hlavní sortiment tabák, tisk, telefonní kupóny, jízdenky, papírenské zboží, značkové zapalovače, cukrovinky. Tedy trafikantská klasika.
Také trafikant František Švelch ze Sušice soudí, že další doplňkový prodej nic nevyřeší. Smíšené zboží se z trafik totiž nikdy nestane.
Řada trafikantů ve snaze přilákat další klienty rozšířila služby také o on-line terminály loterijní společností Sazka. Ta jich má po republice zhruba jeden a půl tisíce.

MEZITITULEK: Další růst spotřební daně už prodej srazí
Zvýšení spotřební daně na tabákové výrobky, které letos zdražilo cigarety v Česku průměrně o čtyři koruny na krabičku, se na prodeji neprojevilo. Vliv na to má i zánik duty free obchodů k 31. březnu. V nich se ročně prodalo na tři miliardy kusů cigaret, o které se letos běžný zdaněný trh rozšířil.
Spotřeba přitom značně kolísá. V roce 2002 na jednoho obyvatele ČR dosáhla 1893 kusů. Proti předchozímu roku to bylo o víc než 200 cigaret víc, ale řádově o několik set méně než počátkem 90. let.
“Údaje zahrnují i nákupy cizinců. Do spotřeby se přitom už tři roky počítá i to, co si lidi ubalí doma,” říká Ladislav Pištora z Českého statistického úřadu. Čísla za loňský rok budou k dispozici až v listopadu.
Další růst spotřební daně, která podle odhadů odborníků cenu krabičky cigaret příští rok zvýší o šest, v roce 2006 o sedm a v roce 2007 o dalších osm až dvanáct korun, ale už prodej srazí.
“Pokud státní správa nezačne důsledně bojovat proti pašování a padělání, nastane podobný vývoj jako na Slovensku,” předpovídá Vavřík. Na Slovensku se během osmi měsíců zdvojnásobila daň a krabička, která předtím stála 36 zdražila na 50 korun. Prodej tradičních značek vzápětí klesl o 40 procent a místo nich lidé začali masově kupovat levné cigarety z Ukrajiny.
“Ačkoliv se daň zvedla na dvojnásobek, budou Slováci rádi, když z ní vyberou o deset procent více než dosud,” upozorňuje Vavřík.
Stejné problémy jako trafikanti v Česku mají i jejich zahraniční kolegové. Zatím nejhlasitěji protestovali ve Francii, kde koncem loňského roku stávkovalo 80 procent trafik. Podobně se o své živobytí bojí i trafikanti v příhraničních oblastech Rakouska. Od rozšíření EU totiž počítají masívní ztráty z prodaných cigaret.

Hospodářské noviny, 3. 9. 2004, autor: Zdeněk Zuntych, Stanislav Šetina, Miroslav Petr

×

Milionový pár je první skutečnou reality show, říká Nova

Starší článek

Projekt měření sledovanosti televize byl podroben auditu

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter
Foto: Togethxr

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Jay-Z provokuje. Se značkou Monogram upozorňuje na pokrytectví zákonů

Nová kampaň marihuanového brandu Monogram od rappera Jay-Z si vzala na mušku americké zákony. „Válku s drogami“ staví do kontrastu s laxní…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

WPP opět nakupuje, do sítě přibrala poskytovatele mobilních technologií

Největší komunikační síť světa oznámila další akvizici. Pod svou agenturu Wunderman Thompson přikoupila společnost NN4M, která poskytuje mobilní…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let
Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více