Převzetí MGM se blíží. Větší šance má Time Warner

10. 9. 2004 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Boj o získání posledního velkého nezávislého hollywoodského studia Metro-Goldwyn-Mayer, o nějž projevily zájem dva velké mediální koncerny, v těchto dnech vrcholí. A zdá se, že vítězně z něj vyjde současný lídr zábavního trhu, Time Warner.
A to přesto, že svou nabídku nejen podal později než jeho hlavní konkurent, japonský konglomerát Sony, který se o MGM zajímá už od jara, ale že nabízí i méně peněz.
Nabídka Time Warner se podle posledních informací pohybuje mezi 4,5 a 4,6 miliardy dolarů. Přitom majoritní vlastník MGM, Kirk Kerkorian, kterému patří 74 procent akcií studia, chce podle amerických médií za prodej své firmy získat pět miliard dolarů. „Přesto mají v současné době Američané v boji o MGM navrch, jejich nabídka je totiž čistší,“ řekl David Mantell, analytik společnosti Loop Capital Markets listu Handelsblatt.
Podle Mantella je hlavní nevýhodou Sony fakt, že peníze na rozdíl od společnosti Time Warner nenabízejí sami, ale v konsorciu spolu s firmami Texas Pacific Group a Providence Equity Partners.
Právě složitost takové transakce budí v analyticích skepsi. „Je docela dobře možné, že koupě vázne právě na dohodě mezi Sony a jeho partnery,“ upozorňuje americký mediální expert Harold Vogel.
Není divu, že oba hlavní zájemci o převzetí studia tolik usilují. Hlavní devízou MGM je nejen jeho tradice, která sahá až do roku 1916, ale především obrovský filmový archív, který čítá na čtyři tisíce světově proslulých titulů. Do jeho filmotéky spadá například série příběhů o agentu Jamesi Bondovi či kultovní Růžový panter.
Právě v nich vidí experti obrovský potenciál. „Licence na filmová práva jsou v dnešní době hlavním zdrojem lukrativních příjmů. Kdo získá filmová práva na tituly MGM, bude se mít dobře,“ shrnuje An-drew Ross Sorkin pro list The New York Times. Podle něj filmy MGM zaručují profit téměř bez rizika. „V době rychle se rozvíjejícího trhu s DVD je například licence na starší Bondy přímo zlatým dolem,“ uvedl doslova pro The New York Times.
Právě to teď nedá zájemcům o MGM spát. „Převzetí MGM je nutné, aby mohla naše filmová divize dlouhodobě růst,“ uvedl Katsumi Ihara, finanční šéf Sony.
Dosud má Sony v zásobě jen málo hollywoodských snímků. Převzetí MGM proto cítí jako nutnost. Podle Vogela chce Sony spojit proslulé filmy s novou technologií, jako jsou videohry či vlastní DVD standard, a poté je prodávat zákazníkům.
Naopak Time Warner, s rozsáhlou filmovou produkcí, kterou zajišťují jeho studia Warner Bros a New Line Cinema, má v současné době mnohem pohodlnější pozici. I jemu by se přitom získání MGM vyplatilo: Metro totiž vlastní práva na realizaci Tolkienova Hobita, projektu, který má nyní v plánu režisér Peter Jackson. Jeho trilogie už Warnerům vydělala jen na tržbách přes tři miliardy.

Hospodářské noviny, 10. 9. 2003, autor: Irena Zemanová

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.