Poslanci chtějí omezit možnost nakupovat v noci

24. 9. 2004 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jen jediný obchodní řetězec v Česku (Tesco) má ve vybraných provozovnách otevřeno 24 hodin denně. Ani denní prodejní doba dalších sítí i menších prodejců se ale neohlíží na víkendy nebo svátky. Odboráři podporovaní rakouskými a německými kolegy s tím nesouhlasí a chtějí prodejní dobu omezit.
Právě dnes chce skupina poslanců dokončit návrh, který by supermarketům přikázal zavřít po desáté večer a o svátcích. „Musíme návrh doladit, aby nedopadl například na hotely nebo bufety, které otevírají brzy ráno,“ říká poslankyně ČSSD Anna Čurdová. Norma přitom nemá obsahovat ani povinný prodejní klid v neděli. Ten by uvítali někteří lidovci, mezi poslanci ale nemá návrh velkou podporu, proti je hlavně ODS. To by potom postihlo nejen prodej především potravin, ale třeba i nábytku nebo zahradní techniky.
Poslankyně Čurdová přitom k návrhu otevřeně říká: „Jde o zákon, který má postihnout jedinou firmu – Tesco.“ Ta má jediná otevřeno nonstop v celé republice.
Výhrady ale mají i ostatní velcí obchodníci. „Zkomplikovalo by nám to plynulost dodávek zboží; tržby a zaměstnanost by to ale neovlivnilo,“ uvedla Jana Havlíčková z Carrefouru, který má otevřeno do 21 či 22 hodin.
„Nesouhlasíme – řídíme se mottem: Zákazník, náš pán. Svátky patří mezi nejoblíbenější nákupní dny,“ argumentuje také Kateřina Černá z Aholdu, který provozuje síť prodejen Hypernova a Albert.
I cizinci oceňují neomezenou prodejní dobu. „Nakupovat v Česku je bez problémů, ráda si to užiju právě ve volnu,“ říká Jana Turnsky z Nizozemska, která zde tráví několik měsíců v roce. Doma musí nákupy stihnout do šesti večer, v neděli je zavřeno a v pondělí se otevírá většinou až po jedné odpoledne.
Krátké otevírací doby nerespektující přání zákazníků přitom má i Německo nebo Rakousko, i když v poslední době se i zde situace změnila a zákon povolil omezený prodej i o víkendech.
Předseda českého Odborového svazu pracovníků obchodu Alexander Leiner vysvětluje snahu o omezení prodejní doby změnou chování samotných spotřebitelů. „Nadšení lidí, že mohou nakupovat v jakékoliv denní a noční době a 365 dní v roce vyprchalo. Úpravy, které navrhujeme, už nevnímají negativně jako dřív,“ tvrdí.
To je podle průzkumů do určité míry pravda – zájem lidí se o něco snížil, ale stále má více než půlka zákazníků zájem o otevřené obchody během celého víkendu a více než čtvrtina oceňuje obchody, kde mohou nakoupit i v noci.
Jasně to ukázal průzkum společnosti Incoma. „Víkendovou otevírací dobu oceňují především ženy, lidé vysoce zaměstnaní a podnikatelé – především obyvatelé velkých měst,“ uvádí viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Michal Ševera.
Odboráři naopak tvrdí, že jde o zneužívání prodavačů. „V Rakousku tři velké potravinářské firmy ovládají 85 procent trhu v zemi. To má katastrofický dopad na pracovní vztahy,“ tvrdí Eduard Anger, regionální, hornorakouský sekretář odborářů. Ženy v oboru tvoří v Rakousku až 95 procent zaměstnanců, kteří pracují na částečné úvazky, brigády, zkrácenou pracovní dobu.
Podle českých obchodníků ale o žádné zneužívání pracovníků nejde. „Část zaměstnanců má naopak velký zájem pracovat v noci nebo o svátcích. Láká je příplatek nebo volno v pracovní dny,“ říká ředitelka vnější a vnitřní komunikace firmy Eva Williams z firmy Tesco. Jde například o studenty nebo ženy s malými dětmi, které si snadněji seženou hlídání.


Jaké jsou argumenty pro a proti omezování otevírací doby obchodů


Hospodářské noviny, 24. 9. 2004, autor: Jiří Němeček, Olga Skalková, Zdeněk Zuntych

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.