Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Poslanci chtějí omezit možnost nakupovat v noci

Redakce MAM24. 9. 2004

Jen jediný obchodní řetězec v Česku (Tesco) má ve vybraných provozovnách otevřeno 24 hodin denně. Ani denní prodejní doba dalších sítí i menších prodejců se ale neohlíží na víkendy nebo svátky. Odboráři podporovaní rakouskými a německými kolegy s tím nesouhlasí a chtějí prodejní dobu omezit.
Právě dnes chce skupina poslanců dokončit návrh, který by supermarketům přikázal zavřít po desáté večer a o svátcích. “Musíme návrh doladit, aby nedopadl například na hotely nebo bufety, které otevírají brzy ráno,” říká poslankyně ČSSD Anna Čurdová. Norma přitom nemá obsahovat ani povinný prodejní klid v neděli. Ten by uvítali někteří lidovci, mezi poslanci ale nemá návrh velkou podporu, proti je hlavně ODS. To by potom postihlo nejen prodej především potravin, ale třeba i nábytku nebo zahradní techniky.
Poslankyně Čurdová přitom k návrhu otevřeně říká: “Jde o zákon, který má postihnout jedinou firmu – Tesco.” Ta má jediná otevřeno nonstop v celé republice.
Výhrady ale mají i ostatní velcí obchodníci. “Zkomplikovalo by nám to plynulost dodávek zboží; tržby a zaměstnanost by to ale neovlivnilo,” uvedla Jana Havlíčková z Carrefouru, který má otevřeno do 21 či 22 hodin.
“Nesouhlasíme – řídíme se mottem: Zákazník, náš pán. Svátky patří mezi nejoblíbenější nákupní dny,” argumentuje také Kateřina Černá z Aholdu, který provozuje síť prodejen Hypernova a Albert.
I cizinci oceňují neomezenou prodejní dobu. “Nakupovat v Česku je bez problémů, ráda si to užiju právě ve volnu,” říká Jana Turnsky z Nizozemska, která zde tráví několik měsíců v roce. Doma musí nákupy stihnout do šesti večer, v neděli je zavřeno a v pondělí se otevírá většinou až po jedné odpoledne.
Krátké otevírací doby nerespektující přání zákazníků přitom má i Německo nebo Rakousko, i když v poslední době se i zde situace změnila a zákon povolil omezený prodej i o víkendech.
Předseda českého Odborového svazu pracovníků obchodu Alexander Leiner vysvětluje snahu o omezení prodejní doby změnou chování samotných spotřebitelů. “Nadšení lidí, že mohou nakupovat v jakékoliv denní a noční době a 365 dní v roce vyprchalo. Úpravy, které navrhujeme, už nevnímají negativně jako dřív,” tvrdí.
To je podle průzkumů do určité míry pravda – zájem lidí se o něco snížil, ale stále má více než půlka zákazníků zájem o otevřené obchody během celého víkendu a více než čtvrtina oceňuje obchody, kde mohou nakoupit i v noci.
Jasně to ukázal průzkum společnosti Incoma. “Víkendovou otevírací dobu oceňují především ženy, lidé vysoce zaměstnaní a podnikatelé – především obyvatelé velkých měst,” uvádí viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Michal Ševera.
Odboráři naopak tvrdí, že jde o zneužívání prodavačů. “V Rakousku tři velké potravinářské firmy ovládají 85 procent trhu v zemi. To má katastrofický dopad na pracovní vztahy,” tvrdí Eduard Anger, regionální, hornorakouský sekretář odborářů. Ženy v oboru tvoří v Rakousku až 95 procent zaměstnanců, kteří pracují na částečné úvazky, brigády, zkrácenou pracovní dobu.
Podle českých obchodníků ale o žádné zneužívání pracovníků nejde. “Část zaměstnanců má naopak velký zájem pracovat v noci nebo o svátcích. Láká je příplatek nebo volno v pracovní dny,” říká ředitelka vnější a vnitřní komunikace firmy Eva Williams z firmy Tesco. Jde například o studenty nebo ženy s malými dětmi, které si snadněji seženou hlídání.


Jaké jsou argumenty pro a proti omezování otevírací doby obchodů


Hospodářské noviny, 24. 9. 2004, autor: Jiří Němeček, Olga Skalková, Zdeněk Zuntych

×

Na Hudebním veletrhu čekají na 10 000 návštěvníků

Starší článek

ČT vymění šéfredaktora a vedoucího domácího zpravodajství

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Bohumil Pospíšil

Češi objevují nové sporty, MMA se leckdy vyrovná fotbalu

Představíme nové televizní studio s rozšířenou realitou a chystáme rekordní počet přenosů, říká šéf stanic O2 TV Sport Marek Kindernay Některé…
7. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20217. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více