Poptávka po biopotravinách roste o pětinu ročně

17. 9. 2004 09:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Poptávka po biopotravinách roste v tuzemsku podle odhadů asi o 15 až 20 procent ročně. Loňský obrat na trhu s tímto zbožím se zvedl přibližně na 180 až 240 milionů korun, řekl Tomáš Václavík z agentury Green marketing. Letos bude podle něj růst trhu razantnější.
Oboru ale stále chybí dostatečná propagace a povědomí se šíří hlavně ústním předáváním zkušeností. Podíl biovýrobků na celkové spotřebě potravin je menší než desetina procenta. Průměr Evropské unie je dvě až tři procenta, uvedl Václavík.
„Nárůst zájmu spotřebitelů je znatelný,“ řekla Hana Zemanová, spoluzakladatelka Albio centra, které zahrnuje síť bioprodejen, biorestaurací i pekárnu. Návštěvnost prodejny, která je součástí komplexu v Truhlářské ulici v Praze, stoupla podle ní během roku od otevření ze 100 na 400 zákazníků denně. Albio centrum reagovalo na stoupající poptávku otevřením další prodejny v Dejvicích letos v červnu. Do měsíce by mělo přibýt ještě centrum na Andělu.
Ceny biopotravin jsou o pětinu až 100 procent vyšší než u běžných potravin. Je to dáno složitější produkcí s velkým podílem ruční práce i náročnějším zpracováním. Zákazníci jsou podle Zemanové ochotni si připlatit, pokud znají důvody vyšších cen i výhody bioproduktů.
Počáteční zájem stoupenců různých výživových směrů, jako byli vegetariáni či makrobiotici, se postupně rozrůstá mezi další skupiny obyvatel, mimo jiné manažery či vyšší vrstvy. Přibývá také zákazníků mezi muži, zatímco zpočátku šlo hlavně o ženy.
Český trh s biopotravinami patří podle Svazu ekologických zemědělců PRO-BIO v porovnání s ostatními středo- a východoevropskými zeměmi mezi nejrozvinutější. Výrobců přibývá, loni jich byla necelá stovka proti 75 v roce 2001. Rozšiřuje se rovněž okruh distributorů, kterých bylo loni registrováno 189, více než trojnásobek proti roku 2001.
Po vstupu do EU se nabídka na domácím trhu podle Václavíka rozšířila. „S odbouráním cel se k nám vrhli nový obchodníci a výrobci,“ uvedl s tím, že na český trh vstoupila i jedna z mála evropských značek biopotravin Rapunzel.
K rozmachu ekozemědělství a biopotravin může podle něj přispět širší informační kampaň, ať už ze strany ministerstva zemědělství nebo z Evropské unie. Průměrná spotřeba biopotravin v bývalé evropské patnácte činí asi 24 eur (756 Kč) na hlavu ročně. Nejnižší je v Řecku a Portugalsku kolem osmi eur. „Potenciál růstu je v Česku obrovský,“ uvedl Václavík s tím, že domácí spotřeba se dá vyčíslit asi na 0,6 eura (19 Kč) na hlavu ročně.
Více než polovina objemu biopotravin se v Česku prodává prostřednictvím supermarketů a hypermarketů. Další čtvrtinu představuje prodej v bioobchodech a prodejnách zdravé výživy. Významnou část tvoří i přímý odbyt na farmách.
Ke konci loňského roku bylo v Česku 810 ekologicky hospodařících zemědělců a podniků. Plochy obhospodařované tímto způsobem představovaly 255 000 hektarů, tedy téměř šest procent zemědělské půdy. Průměr EU je asi čtyři procenta. Ekozemědělství je ale doménou převážně horských a podhorských podniků, které hospodaří na loukách a pastvinách a zaměřují se hlavně na chov dobytka. Biofarmářů na orné půdě je málo, uvádí svaz PRO-BIO.
Ve světě se loni ekologicky obhospodařovalo 24 milionů hektarů půdy. S největší rozlohou vede Austrálie, následuje Argentina a Itálie. Celkový obrat na světovém trhu s biopotravinami činil podle odhadů 23 miliard eur. V Evropě si drží prvenství Německo se třemi miliardami eur. Trh s bioprodukty roste v EU ročně asi o 15 procent.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.