Peníze pro ČT hledá vláda u diváků, reklamu měnit nehodlá
Vláda chce přidat České televizi peníze, ale zároveň neví, komu je má vzít. Proto se už od loňského jara nemohou politici shodnout, jak by měl vypadat nový zákon o rozhlasových a televizních poplatcích.
Nejprve Špidlova vláda neuspěla s nápadem povolit veřejnoprávní televizi více reklamy. Takový krok by ale odčerpal peníze soukromým televizím. Zástupci komerčních televizí návrh sice nijak ostře nezpochybňují, ale po čase přichází mezi poslance lobbista Andrej Surňak z agentury Crane Consulting a snaží se poslance přesvědčit, že z veřejnoprávní televize by reklama měla zmizet úplně.
Od zvyšování reklamy přecházejí poslanci naopak k jejímu postupnému rušení, což se zase nelíbí veřejnoprávní televizi. Ředitel České televize Jiří Janeček obratem nabízí politikům údaje o tom, jak televize šetří, kolik lidí už propustila, a že pokud nedostane přidáno, ohrozí to výrobu nových pořadů. Současně s tím zveřejňuje seznam několika oblíbených pořadů, které by byly zrušeny jako první.
Poslanci znovu otáčejí a zkoušejí kompromis. Reklamy uberou v České televizi jen nepatrně a peníze raději vyberou od lidí. Vyšší poplatek a povinnost platit pro všechny dospělé mají televizi přinést požadovanou miliardu.
Senátorům to přijde jako příliš tvrdé opatření a platit by nechali pouze majitele televizorů. Poslední návrh poslance Ivana Langera a senátora Roberta Koláře zase nahrává soukromým televizím. Chtějí ubrat České televizi peníze tím, že zakazují přesouvat reklamu mezi kanály ČT 1 a ČT 2.
Po více než roce parlament všechny návrhy zamítá a vzápětí koaliční poslanci sepisují následující kompromis: trh s televizní reklamou se měnit nebude a více než miliarda ročně se pro veřejnoprávní televizi vybere od majitelů přijímačů.
Jiří Janeček zatím nechce poslanecký návrh zákona komentovat, ale zdroj blízký nejužšímu vedení televize uvedl, že televizi se tato verze zamlouvá.
Je to pochopitelné, inflační doložka televizi zaručuje, že koncesionářské poplatky se budou do budoucna zvyšovat automaticky a další podobné dohadování alespoň na čas končí.
Částečně spokojení jsou i obchodníci s reklamou. “Zachování současného reklamního limitu pro Českou televizi včetně možnosti přesouvat inzerci mezi kanály ČT 1 a ČT 2 je pro nás z dosud navrhovaných řešení dobrá varianta. Zvýšení koncesionářských poplatků navíc televizi umožní investovat do programu a tím si udržet pozici třetího konkurenta na trhu s televizní reklamou,” uvedl Martin Nováček z mediální agentury OMD.
Zástupci agentur, kteří prodávají reklamní časy Novy a České televize, návrh zákona komentovat odmítli.
Hospodářské noviny, 2. 9. 2004, autor: David Macháček