Novinářské prostředí přitahuje jako magnet
Když programové vedení televize Nova na jaře oznámilo, že chystá do vysílání vlastní seriál odehrávající se v novinářském prostředí, hrálo na jistotu. Ať už na plátnech kin či na televizních obrazovkách, novináři jsou vždy divácky oblíbenými hrdiny. S tím počítají scénáristé i producenti: redakční atmosféra je pro ně obvykle investicí bez rizika. Novácká Redakce nejspíše nebude výjimkou.
A ještě z jednoho úhlu pohledu jsou novinářské kulisy pro producenty ideální – píšící autoři věnují “svým” filmům a seriálům větší pozornost než příběhům o pasáčcích koz.
Novinářská profese funguje ve všech žánrech: vedle seriálů řešících v každém díle samostatnou kauzu, mezi něž se řadí i Redakce, se žurnalisté coby ústřední hrdinové objevují v detektivkách, psychothrillerech, komediích – a především v komiksových adaptacích.
MEZITITULEK: Superredakce? Daily Planet či Gotham News
Každý druhý superhrdina, Supermanem počínaje a Spider-Manem konče, měl v civilním životě co do činění s prostředím novin.
Komiksy vůbec novinářům lichotí: jsou tu odjakživa vylíčeni vesměs jako stateční hrdinové, prudce inteligentní, všehoschopní dobrodruzi, nasazující dennodenně krk nejen za exkluzívní informaci, ale i za záchranu lidstva. Asi nejproslulejší redakcí se stal v 80. letech Daily Planet, tedy podnik zaměstnávající Clarka Kenta, vedoucího tajný život Supermana.
Filmovou adaptaci nejpopulárnějšího komiksu zatím nedokázalo nic překonat – Superman i přes obrovskou konkurenci dalších komiksových kolegů zůstává pro producenty stále výnosnou postavou. První hraný Superman z dílny Warner Bros, v němž poprvé zazářil Christopher Reeve, vydělal v roce 1978 v kinech do té doby nevídaných 300 miliónů dolarů.
Warner logicky vyprodukoval řadu pokračování, v devadesátých letech potom vznikl dokonce seriál nazvaný Lois a Clark s Deanem Cainem v hlavní roli. Seriál měl v USA obrovskou sledovanost – každá epizoda se zabývala konkrétní novinářskou kauzou, kterou nakonec svými nadpřirozenými schopnostmi vyřešil Kent alias Superman.
V devadesátých letech se “mediální” kinematografie rozjela na plné obrátky – stačí zmínit dodnes ceněný film Noviny – The Paper režiséra Rona Howarda, který v roce 1994 vyprodukoval Universal.
Na konci minulé dekády si hollywoodská studia oblíbila především katastrofické snímky, v nichž se novináři objevovali jako nezbytní informátoři, poskytovatelé oněch tragických záběrů katastrofy. Stačí připomenout třeba Drtivý dopad od Paramountu – novináři tu hned po vesmírném tělese hrají hlavní roli.
MEZITITULEK: Nejslavnější novinářka? Carrie ze Sexu ve městě
V téže době – tedy na konci devadesátých let – se na obrazovkách HBO objevil seriál, který se stal brzy kultem: Sex ve městě. Jeho hlavní protagonistka, svobodná třicetiletá novinářka Carrie Bradshawová, zapůsobila na divačky jako blesk z čistého nebe.
Dívka píšící oblíbené feministicky laděné sloupky do newyorských novin a řešící obvyklé problémy současné mladé generace si během pár let získala fanoušky všude ve světě – včetně Česka.
MEZITITULEK: Česko: Redakce není novým Duchem českým
Obliba seriálů s novinářskou tématikou se projevila i v Česku – novodobých českých seriálů však v tomto žánru zatím mnoho nenaleznete. Prvním pokusem byl až v roce 2001 sitcom Duch český, který vyprodukovala Česká televize.
Dlouho očekávaný seriál režiséra Antonína Procházky o členech redakce jednoho deníku se však ani přes solidní herecké obsazení s velkým diváckým ohlasem nesetkal. Kritici mu vyčítali příliš mnoho hlavních postav, nesrozumitelné zápletky a překombinované dialogy. Kvůli dobovým narážkám na tehdejší poměry navíc Duch český rychle zestárl.
Redakce naopak slibuje dynamickou podívanou známou ze zahraničních produkcí: původní námět pochází ze Španělska, kde seriál zaujal Jiřího Vejdělka a Tomáše Krejčího z firmy Dramedy Productions.
Po dohodě se španělskou Globomedia zakoupila Nova k seriálu licenci. Tým Dramedy spolu se scénáristou Markem Epsteinem poté děj seriálu převedl do českého prostředí. První řada příběhů o redaktorech přílohy fiktivních Denních listů má třináct dílů, Nova ji vysílá každý čtvrtek večer.
Hospodářské noviny, 17. 9. 2004, autor: Irena Zemanová