Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Novinářské prostředí přitahuje jako magnet

Redakce MAM17. 9. 2004

Když programové vedení televize Nova na jaře oznámilo, že chystá do vysílání vlastní seriál odehrávající se v novinářském prostředí, hrálo na jistotu. Ať už na plátnech kin či na televizních obrazovkách, novináři jsou vždy divácky oblíbenými hrdiny. S tím počítají scénáristé i producenti: redakční atmosféra je pro ně obvykle investicí bez rizika. Novácká Redakce nejspíše nebude výjimkou.
A ještě z jednoho úhlu pohledu jsou novinářské kulisy pro producenty ideální – píšící autoři věnují “svým” filmům a seriálům větší pozornost než příběhům o pasáčcích koz.
Novinářská profese funguje ve všech žánrech: vedle seriálů řešících v každém díle samostatnou kauzu, mezi něž se řadí i Redakce, se žurnalisté coby ústřední hrdinové objevují v detektivkách, psychothrillerech, komediích – a především v komiksových adaptacích.

MEZITITULEK: Superredakce? Daily Planet či Gotham News
Každý druhý superhrdina, Supermanem počínaje a Spider-Manem konče, měl v civilním životě co do činění s prostředím novin.
Komiksy vůbec novinářům lichotí: jsou tu odjakživa vylíčeni vesměs jako stateční hrdinové, prudce inteligentní, všehoschopní dobrodruzi, nasazující dennodenně krk nejen za exkluzívní informaci, ale i za záchranu lidstva. Asi nejproslulejší redakcí se stal v 80. letech Daily Planet, tedy podnik zaměstnávající Clarka Kenta, vedoucího tajný život Supermana.
Filmovou adaptaci nejpopulárnějšího komiksu zatím nedokázalo nic překonat – Superman i přes obrovskou konkurenci dalších komiksových kolegů zůstává pro producenty stále výnosnou postavou. První hraný Superman z dílny Warner Bros, v němž poprvé zazářil Christopher Reeve, vydělal v roce 1978 v kinech do té doby nevídaných 300 miliónů dolarů.
Warner logicky vyprodukoval řadu pokračování, v devadesátých letech potom vznikl dokonce seriál nazvaný Lois a Clark s Deanem Cainem v hlavní roli. Seriál měl v USA obrovskou sledovanost – každá epizoda se zabývala konkrétní novinářskou kauzou, kterou nakonec svými nadpřirozenými schopnostmi vyřešil Kent alias Superman.
V devadesátých letech se “mediální” kinematografie rozjela na plné obrátky – stačí zmínit dodnes ceněný film Noviny – The Paper režiséra Rona Howarda, který v roce 1994 vyprodukoval Universal.
Na konci minulé dekády si hollywoodská studia oblíbila především katastrofické snímky, v nichž se novináři objevovali jako nezbytní informátoři, poskytovatelé oněch tragických záběrů katastrofy. Stačí připomenout třeba Drtivý dopad od Paramountu – novináři tu hned po vesmírném tělese hrají hlavní roli.

MEZITITULEK: Nejslavnější novinářka? Carrie ze Sexu ve městě
V téže době – tedy na konci devadesátých let – se na obrazovkách HBO objevil seriál, který se stal brzy kultem: Sex ve městě. Jeho hlavní protagonistka, svobodná třicetiletá novinářka Carrie Bradshawová, zapůsobila na divačky jako blesk z čistého nebe.
Dívka píšící oblíbené feministicky laděné sloupky do newyorských novin a řešící obvyklé problémy současné mladé generace si během pár let získala fanoušky všude ve světě – včetně Česka.

MEZITITULEK: Česko: Redakce není novým Duchem českým
Obliba seriálů s novinářskou tématikou se projevila i v Česku – novodobých českých seriálů však v tomto žánru zatím mnoho nenaleznete. Prvním pokusem byl až v roce 2001 sitcom Duch český, který vyprodukovala Česká televize.
Dlouho očekávaný seriál režiséra Antonína Procházky o členech redakce jednoho deníku se však ani přes solidní herecké obsazení s velkým diváckým ohlasem nesetkal. Kritici mu vyčítali příliš mnoho hlavních postav, nesrozumitelné zápletky a překombinované dialogy. Kvůli dobovým narážkám na tehdejší poměry navíc Duch český rychle zestárl.
Redakce naopak slibuje dynamickou podívanou známou ze zahraničních produkcí: původní námět pochází ze Španělska, kde seriál zaujal Jiřího Vejdělka a Tomáše Krejčího z firmy Dramedy Productions.
Po dohodě se španělskou Globomedia zakoupila Nova k seriálu licenci. Tým Dramedy spolu se scénáristou Markem Epsteinem poté děj seriálu převedl do českého prostředí. První řada příběhů o redaktorech přílohy fiktivních Denních listů má třináct dílů, Nova ji vysílá každý čtvrtek večer.

Hospodářské noviny, 17. 9. 2004, autor: Irena Zemanová

×

Za pololetí do ČR přicestovalo o čtvrtinu více turistů než loni

Starší článek

Seznam zveřejní nejrozšířenější viry

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: iStock

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více