Nové seriály v USA: televize chtějí dál vydělávat
Seriály vynášejí nejen peníze, ale i prestižní ceny. Čím víc seriálů, tím větší úspěch. To si po nedělní noci, kdy se udílely televizní Emmy Awards, uvědomili všichni televizní producenti. A výsledek? Během následujícího roku se na obrazovkách v USA objeví celá řada nových projektů.
Těšit se na ně do budoucna mohou zřejmě i čeští diváci. V Česku se totiž americká komediální tvorba již několik let setkává s velkou oblibou – stačí připomenout úspěchy Přátel či Sexu ve městě.
Jak se shoduje většina odborníků, letošní Emmy americkou televizní scénou pořádně zahýbaly. V nejlepším světle se na ceremoniálu předvedla kabelová HBO – s třiceti dvěma trofejemi letos s přehledem porazila konkurenci a stala se nejúspěšnější televizní stanicí v Americe. Ostatní stanice se však nevzdávají.
MEZITITULEK: NBC staví budoucnost na úspěších z minulosti
Především NBC musela uznat hořkou prohru: očekávané klání jí vyneslo pouze osm cen. Přitom právě NBC odborníci před ceremoniálem favorizovali. Čekalo se, že její vlajková loď, seriál Přátelé, ceny Emmy letos ovládne. Nakonec se ale kultovní sitcom nedočkal ani jediné trofeje. Populární série z produkce Warner Bros Television o partě šesti mladých Newyorčanů přitom letos v květnu po deseti letech s velkou pompou skončila.
Loučení bylo bolestné. Stanice NBC v Přátelích během let našla přímo diamantový důl, který se zdál být nevyčerpatelný: na poslední tři řady epizod se v hlavním vysílacím čase pokaždé dívalo na čtyřicet miliónů Američanů.
Obrovská sledovanost rychle vedla k rekordnímu nárůstu ceny za reklamní čas: půlminuta reklamy v poslední sérii Přátel tak inzerenty podle informací listu The New York Times vyšla na rovný milión dolarů.
Není divu, že se NBC s Přáteli nechtěla nadobro rozloučit. Na začátku září proto na americké obrazovky vstoupil seriál Joey.
Série Joey patří k tzv. spin-off seriálům, které se v poslední době v amerických produkcích objevují stále častěji. “Jde o projekt, jehož hlavním hrdinou je postava z již skončivšího seriálu,” vysvětluje Alessandra Stanleyová, americká publicistka a televizní analytička.
“Seriál Joey stojí na postavě Joeyho Tribbianiho, kterého v Přátelích ztvárnil Matt LeBlanc. NBC si tak chce známou tváří pojistit fanoušky Přátel,” doplňuje Stanleyová pro New York Times. Už nyní je jasné, že se producenti brzy vrhnou také na úplně nové projekty. Úspěch konkurence na letošních Emmy pro ně může být motivací.
MEZITITULEK: HBO: investice do nových projektů se vyplácí
Inspirací pro NBC může být cesta, kterou se vydala HBO, patřící Time Warner Entertainment Company. Také HBO se musela letos rozloučit s jedním ze svých nejvýnosnějších projektů: po šesti sezónách skončil Sex ve městě.
Už na jaře si ovšem HBO našla plnohodnotnou náhradu: poslala na obrazovky seriál Deadwood, který vychází z westernových tradic. Okamžitě si získal diváky – na poslední díly, vysílané v létě, se už dívalo na pět miliónů Američanů.
“Deadwood se vyvedl i z historického hlediska, stojí na propracovaných dobových reáliích a nabízí přitažlivou dramatickou zápletku,” míní televizní analytik Jonathan Harding. Deadwood zaujal i kritiku. “Pozitivní odezva odborných kruhů nás překvapila,” potvrdil po odvysílání prvních dílů Chris Albrecht, výkonný šéf HBO.
Že byl Deadwood dobrou investicí, potvrdily i nedělní Emmy. Seriál získal první cennou trofej: porota vyznamenala režiséra pilotního dílu Waltera Hilla v kategorii nejlepší dramatický seriál roku – režie.
Příští rok se možná HBO opět bude radovat i při vyhlašování kategorie nejlepší komediální seriál. Tam, kde v posledních letech vítězil Sex ve městě, by mohl napříště uspět jejich zbrusu nový projekt, seriál The Comeback. Podle informací magazínu Hollywood Reporter mají sitcom o herečce usilovně se snažící o návrat do světel ramp na svědomí dvě známé tváře: Michael Patrick King, někdejší výkonný producent Sexu ve městě, a Lisa Kudrowová, která proslula coby Phoebe v Přátelích. Jak na začátku týdne uvedly BBC News, pilotní díl by HBO mohla uvést ještě v tomto roce.
Hospodářské noviny, 24. 9. 2004, autor: Irena Zemanová