Nová varna Prazdroje má pomoci exportu

10. 9. 2004 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Až čtyři milióny hektolitrů dvanáctistupňového piva Pilsner Urquell by měla v nejbližších letech produkovat nová varna, kterou včera uvedla do provozu největší tuzemská pivovarnická skupina Plzeňský Prazdroj. Prakticky veškerá zvýšená výroba by měla směřovat na export, vlastník pivovaru a dvojka na světovém trhu nadnárodní uskupení SABMiller totiž považuje Pilsner Urquell za svou prémiovou značku.
Podle prezidenta Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého je export prakticky jedinou cestou k růstu pivovarů, neboť domácí trh je už dostatečně stabilizovaný.
„Takový ten blázinec z počátku devadesátých let je pryč. Pivovary, které dělaly chyby, už skončily,“ říká Veselý. Pilsner Urquell má podle něj v tuzemsku už svou stálou skupinu konzumentů a nová varna podíl Prazdroje doma příliš neovlivní. Uskupení už nyní ovládá téměř polovinu tuzemského trhu.
Nová varna je v Česku ojedinělou investicí. Prakticky všechny zdejší pivovary, včetně Plzeňského Prazdroje, už totiž modernizací prošly. Prazdroj dosud produkoval v Plzni dva milióny hektolitrů značky Pilsner Urquell ročně, stavba výkonnější varny ho přišla na tři sta miliónů korun. Firma má z čeho čerpat, jen za poslední účetní období vykázala čistý zisk 2,8 miliardy korun.
„Hradili jsme to plně z vlastních prostředků, samozřejmě bez přispění vlastníka,“ potvrdil mluvčí společnosti Alexej Bechtin.
Generální ředitel SABMiller pro Evropu Alan Clark připouští, že na českém trhu už pro prémiovou značku mnoho volného prostoru není, značka Pilsner Urquell by se měla prezentovat více především mimo Evropu. „Snažíme se rozšířit trhy zejména ve Spojených státech a jižní Africe,“ připomíná Clark.
Plzeňský Prazdroj i s výrobou v nošovickém Radegastu a Velkých Popovicích vyváží zhruba šestnáct procent své roční produkce, která v loňském roce dosáhla devíti a půl miliónu hektolitrů. Na zvyšování exportu ale sázejí prakticky všechny pivovary, rychlým tempem roste vývoz zejména středně velkých společností. Například Královský pivovar Krušovice začal vyvážet za hranice až od roku 1997 a dnes už exportuje do dvaceti zemí. Podle odborníků mají vliv na posilování exportu tuzemských pivovarů i jejich nadnárodní vlastníci, v případě Krušovic jde o německý Binding Brauerei ze skupiny Dr. Oetker. Ústecký Drinks Union rozvíjí export více než pět let, letos vyrobí zhruba 900 tisíc hektolitrů a z toho jde už čtvrtina za hranice, především do Německa.
„To vše jen potvrzuje, že kdo má hodně, chce mít ještě víc,“ uvedl prezident Českého svazu malých nezávislých pivovarů a ředitel Pivovaru Černá Hora Jiří Fusek. Malé pivovary se podle něj také snaží exportovat, nemají však zázemí a podporu velkých nadnárodních koncernů. „Náš export zatím není velký. Nechceme se ale podbízet nízkou cenou, kterou diktují prodejní řetězce,“ říká Fusek.


Příloha


Hospodářské noviny, 10.9.2004, autor: Miroslav Petr

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.