Nenávidí Američané Bushe stejně jako Clintona?
Amerika je pár měsíců před volbami polarizovaná, jak už dlouho ne. Týká se to pochopitelně i médií. Fox News Ruperta Murdocha už mnoho let pohrdají zásadami “liberálního žurnalismu”, tedy objektivitou, snahou odlišit zprávu od komentáře, a při kritice levice si nebraly servítky. Je to ovšem nakažlivé: část médií se rychle přizpůsobila. Howard Stern, autor značně oplzlých rozhlasových talk show, za která dostaly stanice vysílající jeho pořady mastné pokuty od federálního regulátora, v jehož čele stojí syn ministra zahraničí Powella, se rozhodl, že v politické propagandě předhoní proslulou hvězdu Fox News Rushe Limbaugha. Totéž platí i v kabelové televizi – kritický protibushovský program je populárnější než programy v Murdochově televizi, které haní liberální establishment. Na knižních pultech se objevují knihy s tituly: “Lži George W. Bushe”; “Podvod: Strategie za Bushovým lhaním a proč média nic neřeknou”; “Příručka pro ty, co nenávidí G. W. Bushe” atd. I když volební kampaně bývají v USA ostré, tak ostrá konfrontace je nezvyklá. Amerika byla rozpolcená už v devadesátých letech: pravicová část amerických voličů i médií pohrdala prezidentem Clintonem, kterého považovala za nemorálního a nečestného manipulátora. Nenávist byla osobní, Clintonova politika takový resentiment nevzbuzovala. U prezidenta Bushe je to obráceně: nenávist není osobní, vzbuzuje ji jeho politika. I když si média dělala legraci z jeho přeřeknutí, s postojem ke Clintonovi se to nedá srovnat. Nepolitičtí baviči jako zpěvák Bruce Springsteen se zapojují do kampaně z přesvědčení, že USA další Bushovo volební období nepřežijí. Katastrofa v Iráku, ztráta prestiže USA ve světě, nepokrytá podpora energetického průmyslu, pohrdání lidskými právy a životním prostředím – to je motivační pole, pro něž některá média ztrácejí odstup a zapojují se do politického zápasu. Doufejme, že je to nepoznamená natrvalo.
Ekonom, 2. 9. 2004, autor: (VZ)