Největší prostor pro expanzi obchodů je na Slovensku
Největší prostor pro expanzi ve střední Evropě mají obchodní řetězce na Slovensku. Také další reformní státy regionu ale nabízejí dostatek možností ke zvýšení obratu prodejních sítí. Vyplývá to ze srovnání maloobchodních trhů zemí Visegrádské čtyřky (ČR, Slovensko, Maďarsko, Polsko), Slovinska a Rakouska. Studii ČTK poskytla rakouská konzultační společnost RegioPlan Consulting.
“Velký nevyužitý potenciál vidí RegioPlan v současnosti hlavně na Slovensku, a to pro obchodní řetězce v sektoru potravin, drogerie a parfumerie, jakož i obuvi a oblečení,” napsala společnost.
Ani jedna zkoumaná reformní země nemá tak nasycený maloobchodní trh jako v alpské republice. “Východní Evropa nabízí velké šance, a tím i výnosnou cestu, jak se vyhnout problémům spojených s nasycenými trhy v Rakousku,” uvádí studie. Připomíná, že do okolních zemí již expandovaly rakouské řetězce zaměřené například na prodej stavebního zboží a potřeb pro domácnost, potravin, sportovního zboží a nábytku.
Nákupní zvyklosti obyvatel nových členských zemí EU se však liší od občanů vyspělejších evropských států. “Ve východní Evropě jen ve výjimečných případech existují nákupní ulice podobné těm v západní Evropě. Obchoduje se hlavně v nákupních centrech, protože jen malý počet větších sídel se vyznačuje nákupními zónami, umístěnými uvnitř města,” upozornil RegioPlan. Z očekávaného nárůstu výdajů po zvýšení životní úrovně v těchto státech tak budou těžit hlavně nákupní centra, dodal.
Spotřebitelské výdaje obyvatel reformních zemích zatím značně zaostávají za Rakouskem. Zatímco průměrná rakouská domácnost loni utratila 30 550 eur, slovinská 22 090, česká 14 230 a slovenská pouze 12 010 eur, poznamenala společnost. Rozdíly panují také ve struktuře spotřeby. Obyvatelé Rakouska vydají za potraviny a jídlo necelou pětinu, avšak obyvatelé ostatních zkoumaných zemí kolem třetiny z celkového objemu výdajů.