NBC Universal se rozjel razantně

2. 9. 2004 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Největší mediální koncern světa, AOL Time Warner, možná brzy přijde o post lídra zábavního trhu. Největším konkurentem se mu zřejmě brzy stane NBC Universal, který v květnu vznikl spojením zábavních aktiv francouzského Vivendi Universal a amerického General Electric.
Gigant s očekávaným ročním obratem přesahujícím 15 miliard dolarů má za sebou první úspěšné kroky, jimiž by mohl svého hlavního konkurenta dohnat: zaměřil se na hispánský trh, pokouší se získat legendární filmové studio MGM, nepříliš ziskových divizí se naopak hodlá zbavit.
„NBC a Universal jsou dvě úspěšné a vysoce ziskové společnosti s doplňujícími se aktivy,“ řekl u příležitosti akvizice Bob Wright, viceprezident společnosti General Electric, pro deník The New York Times. Jeho slova potvrzují nyní všichni finanční analytici.
„Kromě NBC a jejích kabelových kanálů Bravo a CNBC nyní pod koncern spadají i úspěšná hollywoodská studia Universal Pictures, všechny jejich tematické zábavní parky, a především oblíbené kanály USA Network a Sci-Fi Channel,“ uvedl expert na zábavní průmysl Bill Carter. „Velkou devízou je především progresívní španělsky vysílající síť Telemundo,“ uvedl Carter pro New York Times.

MEZITITULEK: Telemundo: investice, která se rychle vrátí
Společnost Telemundo Communications Group se stala součástí NBC už v roce 2001, kdy ji GE koupil za 2,7 miliardy dolarů. Jeho programové složení zpočátku sestávalo převážně z telenovel a Telemundo byl pro majitele spíše ztrátový.
To se změnilo s nástupem nového vedení po spojení s Universalem. Bob Wright, který se stal výkonným šéfem nového koncernu, se navzdory očekávání zaměřil právě na svá „hispánská“ aktiva.
První investice, padesát miliónů dolarů, plynula do původních televizních formátů. „Už nyní začíná Telemundo vykazovat příznivé výsledky, snahy NBC Universal se začínají projevovat i na rostoucí sledovanosti,“ uvedla pro New York Times mediální analytička Jessica Reif Cohenová ze společnosti Merrill Lynch.
Právě diváci Telemunda, a jen ve Spojených státech by jich mohlo být na čtyřicet miliónů, neboť právě tolik čítá zdejší hispánská menšina, jsou pro návratnost investic klíčoví. S rostoucí sledovaností totiž roste i reklamní potenciál, který se na hispánské programy váže. Ten už nyní každoročně narůstá podle agentury Bloomberg o dalších deset procent.
Pozici lídra v této oblasti si na americkém trhu zatím drží konkurenční Univision Communications. To by se ovšem mohlo rychle změnit ve prospěch Telemunda, koncernu NBC Universal.

MEZITITULEK: Paxson příliš nevynáší. Bude muset ze scény?
Opačná situace naopak nastala u Paxson Communications, součásti televizní divize NBC Universal. Paxson, vlastník 61 televizních stanic, se k NBC připojil v roce 1999. NBC tehdy do jeho dvaatřicetiprocentního podílu investoval 415 miliónů dolarů. Spekulovalo se i o tom, že zbytek NBC odkoupí během následujících let. Mezitím inkasoval NBC každoročně dividendy ve výši 33 miliónů.
Nyní se však zdá, že o Paxson přestává NBC Universal jevit zájem. Podle finančního analytika Aarona Ricklese se zdá, že NBC Universal svou tehdejší snahu odkoupit Paxson přehodnotil. „Paxson negeneruje natolik vysoké částky, aby mohl konkurovat nově získaným aktivům. NBC tak jednoduše soustředil svůj zájem jinam,“ citoval Ricklese New York Times.

MEZITITULEK: Ambiciózní cíl: MGM
NBC Universal však připravil konkurenci další překvapení: projevil zájem odkoupit legendární filmové studio Metro-Goldwyn-Mayer, o nějž už od jara usiluje Sony i Time Warner. „Hlavní devízou studia MGM je jeho obrovský filmový archiv, čítající na čtyři tisíce atraktivních titulů včetně série o Jamesi Bondovi,“ míní analytik Andrew Ross Sorkin.
Právě licence na filmová práva jsou v dnešní době hlavním zdrojem lukrativních příjmů. „Kdo získá práva na tituly z produkce MGM, bude se mít dobře,“ shrnuje ve své analýze pro New York Times Sorkin. Je otázkou, zda to nebude právě zbrusu nový NBC Universal.

Hospodářské noviny, 2. 9. 2004, autor: Irena Zemanová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.