Na vstupu Česka do unie vydělává i Ferda Mravenec
Ferda Mravenec – práce všeho druhu. Takový reklamní slogan by se zanedlouho mohl objevit na nejrůznějších výrobcích firem z členských států Evropské unie, které chtějí proniknout na český trh s převážně dětským sortimentem. Poptávka z jejich strany po postavičkách z českých kreslených večerníčků a seriálů po vstupu země do EU stoupá, stejně tak se zvyšují možnosti expanze na zahraniční teritoria. Kreslené postavy jsou v Česku a na některých zahraničních trzích relativně známé a umožňují tak přitáhnout pozornost konzumentů, tvrdí lidé z branže.
Tak tomu je i v případě italské hračkářské společnosti Clementoni. V květnu se s firmou Merchandising Prague dohodla o nákupu licence k populární postavě Ferdy Mravence, kterou ztvárnil kreslíř a spisovatel Ondřej Sekora. “Lokalizace zahraničních produktů je důležitá, pomáhá překonat určitá specifika středoevropského trhu,” uvedl Roman Nábělek, marketinkový a obchodní ředitel společnosti Global Express, která výrobky Clementoni do Česka dováží.
V říjnu se tak v českých obchodech objeví nová kolekce naučných her Clementoni pod označením “Ferda učí”.
“V současné době máme rozjednány tři podobné projekty. Po vstupu do EU registrujeme zvýšený zájem o nákup licencí s cílem snadněji obsadit český trh. Podle mého názoru to souvisí s pádem zbývajících obecných bariér obchodu po vstupu do unie,” uvedl ředitel Merchandising Prague Pavel Lipavský, podle něhož zájem o licence v budoucnu i nadále poroste.
Merchandising Prague v České republice zastupuje výtvarníky Radka Pilaře, Zdeňka Smetanu nebo Gabrielu Dubskou. Svým obchodním partnerům tak kromě Ferdy Mravence může nabídnout postavičky Motýla Emanuela, Křemílka a Vochomůrky nebo Štaflíka a Špagetky. Roční obrat společnosti se podle Lipavského pohybuje kolem 90 miliónů korun a díky zájmu výrobců by mohl i růst.
Podle marketinkových průzkumů totiž české figurky disponují širokým komunikačním potenciálem – jejich dopad je největší u dětí mezi čtyřmi a devíti roky a přitom snadno osloví i jejich rodiče. “Tyto postavy zná i několik generací dětí. Takže například povědomí o Ferdovi Mravencovi je v podstatě stoprocentní,” tvrdí Lipavský.
Další šance se naskýtá i domácím firmám, které vsadily na marketinkové spojení s některým z hrdinů populárních večerníčků. “Změnu přístupu firem k tomuto merchandisingu po vstupu do EU zatím neregistrujeme, možná v budoucnosti. Pro české firmy však vidíme jisté možnosti uplatnění při rozšiřování licencí i pro maďarský, polský a japonský trh. To je však hodně dlouhodobý výhled,” sdělila Renata Vronská z Teleexportu České televize. Veřejnoprávní stanice zastupuje celkem 24 postav včetně Boba a Bobka, Maxipsa Fíka, Kosích bratrů nebo hajného Robátka.
Hospodářské noviny, 3. 9. 2004, autor: Aleš Borovan