Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Lidé utrácejí za dovolenou stále více

Redakce MAM9. 9. 2004

Češi více cestují do zahraničí. Zároveň se za poslední rok zvedly průměrné výdaje na dovolenou, a to i bez ohledu na to, že ceny zájezdů v posledních letech stagnují.
Češi letos zaplatili za dovolenou v přepočtu na jednu osobu téměř o dva tisíce korun více než loni. Průměrná cena koupeného zájezdu tak dosáhla asi 15 a půl tisíce korun.
To jsou hlavní změny v českém turistickém ruchu, jež potvrzuje i nejnovější studie cestovního ruchu, kterou připravuje statistický úřad a agentura Mag Consulting.
Čeští turisté přestávají být spokojeni s nižším standardem služeb. Místo levných apartmánů a penziónů se stále častěji ubytovávají ve tří- až čtyřhvězdičkových hotelech. “Levné apartmány je dokonce nyní pro cestovní kanceláře problém prodat,” tvrdí Jaromír Beránek, ředitel analytické společnosti Mag Consulting.
Na rostoucí průměrné ceně za zájezd se také podepsala obliba letecké dopravy a fakt, že lidé nejezdí na zahraniční dovolenou pouze jedenkrát ročně. “To souvisí s rostoucí koupěschopnou poptávkou obyvatelstva a vysokým pracovním nasazením,” analyzuje Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer. Podle obchodního ředitele Exim Tours Jana Koláčného ovlivnil rostoucí výdaje za dovolenou také vyšší zájem po zimní dovolené u moře a v exotických zemích. “Předpokládáme, že si svou dovolenou u moře v zimní sezóně vybere téměř třetina našich klientu,” dodává Plovajko.
Dalším trendem v trávení dovolené je návrat k velkým cestovním kancelářím.
Pět největších cestovních kanceláří letos podle svých odhadů dopraví do ciziny téměř půl miliónu klientů. To je meziroční nárůst asi pět procent.
Důvodem je zejména strach z krachů malých firem. Například podle průzkumu, který včera zveřejnil Market and Media and Lifestyle ČR, se krachu cestovní kanceláře obává téměř polovina respondentů.
“Rostoucí počet klientů velké pětky jde samozřejmě na úkor malých firem,” říká Jaromír Beránek, ředitel analytické společnosti Mag Consulting. Zároveň ale již dříve přiznal, že je v Česku stále vysoké procento lidí, kteří preferují malou cestovku, která se specializuje na určitou zemi nebo na určitou službu. “Záleží na kvalitě,” dodal Beránek.
V letošním roce průměrná částka na osobu za zájezd vzrostla například u CK Fischer téměř o pět procent. “Růst souvisí jednak s výrazným omezením dovolených prodávaných na poslední chvíli, jednak se orientujeme na bonitnější klientelu, pro kterou je důležitá kvalita služeb,” vysvětluje Plovajko. Průměrná zaplacená cena zájezdu u CK Fischer na osobu v letošním roce přesahuje 18 tisíc korun. Za zájezd dvou dospělých s jedním dítětem se nyní platí přes 42 tisíc korun.
Ačkoli Češi utratili za dovolenou letos přibližně o dva tisíce korun více než loni, přestože průměrné ceny zájezdů již tři roky stagnují, v některých destinacích dokonce i klesají. “Inflační trend růstu nákladů v cílových zemích je kompenzován posilováním kursu koruny, zejména v destinacích, kde se obchoduje v dolarech. Například týden v Tunisku ve dvouhvězdičkovém hotelu s polopenzí v hlavní sezóně přišel v roce 2000 na 15 tisíc korun a v roce 2004 už jen na 12 500 korun,” uvádí Tomáš Brejcha, ředitel marketinku Čedoku.
Ceny zájezdů v posledních letech klesaly i v důsledku tvrdého konkurenčního boje a velkého množství “last minute” zájezdů. “Dovolené budou v budoucnu dražší, je to jen otázkou času,” doplňuje Brejcha. S ním souhlasí i Beránek. “Cestovní kanceláře si už nebudou moci dovolit prodávat dovolenou za nákladovou cenu,” říká Beránek. Počet cestovních kanceláří dosahoval loni téměř jedenácti set. Nyní jich podniká více než osm stovek. Podle odborníků jich však trh s cestovním ruchem opustí do konce roku ještě několik desítek.


Hospodářské noviny, 9. 9. 2004, autor: Hana Vorlíčková, Miroslav Petr


Jak Češi utrácejí za dovolenou

×

Čtvrtfinále mezi ČR a Švédskem zhlédlo téměř 1,7 milionu lidí

Starší článek

Hearst a Disney končí s časopisem Lifetime

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Badger & Winters

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více