Lidé utrácejí za dovolenou stále více
Češi více cestují do zahraničí. Zároveň se za poslední rok zvedly průměrné výdaje na dovolenou, a to i bez ohledu na to, že ceny zájezdů v posledních letech stagnují.
Češi letos zaplatili za dovolenou v přepočtu na jednu osobu téměř o dva tisíce korun více než loni. Průměrná cena koupeného zájezdu tak dosáhla asi 15 a půl tisíce korun.
To jsou hlavní změny v českém turistickém ruchu, jež potvrzuje i nejnovější studie cestovního ruchu, kterou připravuje statistický úřad a agentura Mag Consulting.
Čeští turisté přestávají být spokojeni s nižším standardem služeb. Místo levných apartmánů a penziónů se stále častěji ubytovávají ve tří- až čtyřhvězdičkových hotelech. “Levné apartmány je dokonce nyní pro cestovní kanceláře problém prodat,” tvrdí Jaromír Beránek, ředitel analytické společnosti Mag Consulting.
Na rostoucí průměrné ceně za zájezd se také podepsala obliba letecké dopravy a fakt, že lidé nejezdí na zahraniční dovolenou pouze jedenkrát ročně. “To souvisí s rostoucí koupěschopnou poptávkou obyvatelstva a vysokým pracovním nasazením,” analyzuje Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer. Podle obchodního ředitele Exim Tours Jana Koláčného ovlivnil rostoucí výdaje za dovolenou také vyšší zájem po zimní dovolené u moře a v exotických zemích. “Předpokládáme, že si svou dovolenou u moře v zimní sezóně vybere téměř třetina našich klientu,” dodává Plovajko.
Dalším trendem v trávení dovolené je návrat k velkým cestovním kancelářím.
Pět největších cestovních kanceláří letos podle svých odhadů dopraví do ciziny téměř půl miliónu klientů. To je meziroční nárůst asi pět procent.
Důvodem je zejména strach z krachů malých firem. Například podle průzkumu, který včera zveřejnil Market and Media and Lifestyle ČR, se krachu cestovní kanceláře obává téměř polovina respondentů.
“Rostoucí počet klientů velké pětky jde samozřejmě na úkor malých firem,” říká Jaromír Beránek, ředitel analytické společnosti Mag Consulting. Zároveň ale již dříve přiznal, že je v Česku stále vysoké procento lidí, kteří preferují malou cestovku, která se specializuje na určitou zemi nebo na určitou službu. “Záleží na kvalitě,” dodal Beránek.
V letošním roce průměrná částka na osobu za zájezd vzrostla například u CK Fischer téměř o pět procent. “Růst souvisí jednak s výrazným omezením dovolených prodávaných na poslední chvíli, jednak se orientujeme na bonitnější klientelu, pro kterou je důležitá kvalita služeb,” vysvětluje Plovajko. Průměrná zaplacená cena zájezdu u CK Fischer na osobu v letošním roce přesahuje 18 tisíc korun. Za zájezd dvou dospělých s jedním dítětem se nyní platí přes 42 tisíc korun.
Ačkoli Češi utratili za dovolenou letos přibližně o dva tisíce korun více než loni, přestože průměrné ceny zájezdů již tři roky stagnují, v některých destinacích dokonce i klesají. “Inflační trend růstu nákladů v cílových zemích je kompenzován posilováním kursu koruny, zejména v destinacích, kde se obchoduje v dolarech. Například týden v Tunisku ve dvouhvězdičkovém hotelu s polopenzí v hlavní sezóně přišel v roce 2000 na 15 tisíc korun a v roce 2004 už jen na 12 500 korun,” uvádí Tomáš Brejcha, ředitel marketinku Čedoku.
Ceny zájezdů v posledních letech klesaly i v důsledku tvrdého konkurenčního boje a velkého množství “last minute” zájezdů. “Dovolené budou v budoucnu dražší, je to jen otázkou času,” doplňuje Brejcha. S ním souhlasí i Beránek. “Cestovní kanceláře si už nebudou moci dovolit prodávat dovolenou za nákladovou cenu,” říká Beránek. Počet cestovních kanceláří dosahoval loni téměř jedenácti set. Nyní jich podniká více než osm stovek. Podle odborníků jich však trh s cestovním ruchem opustí do konce roku ještě několik desítek.
Hospodářské noviny, 9. 9. 2004, autor: Hana Vorlíčková, Miroslav Petr