KCP hledá partnera
Navzdory mnohým negativním vlivům, jakými byly a jsou teroristické útoky či epidemie SARS, a všeobecnému očekávání, že internet s možností videokonferencí bude mít za následek úpadek kongresové turistiky, je dnes pořádání kongresů stále odvětví, ve kterém se točí velké peníze. Roční příjmy z kongresové turistiky odhaduje Czech Tourism na 10-12 mld. korun. Letošní výsledky by ale podle odhadů měly být ještě vyšší. “Podle našich odhadů by mohly útraty účastníků kongresů letos činit až 16 mld. korun,” uvedl předseda Pražské asociace kongresové turistiky Michael Hvížďala. “Podíl kongresových turistů na celkovém počtu je 8 %. V roce 2003 k nám přijelo 537 tisíc cizinců, kteří se u nás zúčastnili kongresové nebo incentivní akce,” říká David Gladiš, ředitel Czech Tourismu. Na Kongresové centrum Praha (KCP) připadá zhruba 20 % všech kongresových turistů. Je podíl KCP v tomto odvětví dostatečně vysoký na to, aby si centrum na sebe vydělalo?
Břemeno z minulosti
Kvůli nákladné rekonstrukci před zasedáním Mezinárodního měnového fondu (MMF) a Světové banky v roce 2000 si vzalo KCP uvěry ve výši 969 mil. korun a vydalo obligace za další 2 mld. korun. Ty jsou splatné v roce 2014. Roční splátky činí zhruba 300 mil. Kč. KCP vykazuje roční zisky kolem 220 mil. Kč. Proto mu musí hlavní město Praha vypomáhat roční dotací ve výši 70-90 mil. korun.
Na tiskové konferenci svolané ve středu 8.9. vedení KCP společně se zástupci magistrátu hl. měta Prahy, Ministerstva pro místní rozvoj a agentury Czech Tourism oznámilo své představy a záměry budoucí existenece centra, včetně návrhu řešení jejich stávajících finančních potíží.
Hledá se partner
Přínos KCP pro veřejný sektor (ve formě přímých i nepřímých daní) odhaduje vedení KCP společně s ministerstvem na více než 464 mil. Kč ročně. “Vzhledem k tomu, že si MMR stanovilo podporu kongresové turistiky jako jednu ze svých priorit, bude hrát KCP významnou roli i v budoucnu,” domnívá se ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek.
KCP nyní podniká první kroky k nalezení strategického partnera, který má pomoci vyřešit závazky z minulosti a posílit možnosti kongresové turistiky v Praze. Podle společného vyjádření generálního ředitele KCP Františka Duška, jenž oznámil ukončení svého působení na tomto postu, a náměstka primátora Prahy a předsedy představenstva KCP Jana Bürgermeistera, má jít o finančně silného partnera se zaměřením právě na kongresovou turistiku. Do konce roku má být vyhlášeno výběrové řízení na firmu, jež vybere strategického partnera.
Šance pro růst
KCP je největším kongresovým prostorem v ČR. “Po rekonstrukci splňuje všechny požadavky na zařízení tohoto typu,” říká David Gladiš a k dynamice trhu kongresové turistiky dodává: “Jen evropských kongresů přibyla za loňský rok bezmála dvě procenta.”
Počet akcí v KCP každým rokem roste. Podle Ondřeje Špačka, vedoucího oddělení marketingu a obchodu KCP, to v roce 2003 bylo 305 konferencí, společenských, firemních a kulturních akcí. Česká republika je v současnosti na 17. místě v Evropě co do počtu mezinárodně uznávaných konferencí a akcí. “Naším cílem je, aby Praha v roce 2008 patřila mezi top 10 evropských kongresových destinací a aby počet kongresových hostů dosáhl 200 tisíc za rok,” prohlašuje ministr Paroubek.
Jak získat kongres
Marketingová komunikace je zaměřena na cílené oslovování osob pořádajících konference a kongresy. “Především zahraniční klienti jsou zváni do Prahy a je jim ukázána destinace jako taková, její kladné stránky a konkurenční výhody. Je nutné vytvořit dojem serióznosti a důvěryhodnosti. Nezbytná je účast KCP na zahraničních veletrzích zabývajících se kongresovou turistikou,” uvedl Ondřej Špaček.
Konkurenční výhoda, nebo zbytečná budova? Záleží jen na lidech.