Hollinger: Tiskový magnát Black okradl firmu o stovky milionů

1. 9. 2004 09:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tiskový magnát a britský šlechtic Conrad Black okradl ve funkci šéfa vydavatelské společnosti Hollinger International tuto firmu o stovky milionů dolarů, aby ukojil své záliby pro soukromá letadla a členství v různých prestižních klubech. Uvádí se to ve zprávě, kterou zvláštní výbor firmy předal americké Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC).
Zpráva barvitě popisuje „kleptokratické“ praktiky v nejvyšším vedení vydavatele listů Chicago Sun-Times nebo Jerusalem Post. „Hollinger byla společností, kde byly nekalé praktiky nerozlučně spjaty s každým významným krokem,“ uvádí se ve zprávě.
Za hlavní motor těchto nekalostí označila „neukojitelnou chtivost Blacka po penězích, ať již na podporu svého impéria, nebo k podpoře svých politických a společenských ambicí v řadě zemí“. Black, bývalý provozní ředitel David Radler a další nejvyšší činitelé Hollingeru odčerpali z firmy více než 400 milionů dolarů (10,5 miliardy korun), což představovalo více než 95 procent čistého zisku společnosti v období 1997-2003.
Black a Radler měli přes svou soukromou firmu Ravelston Corp. kontrolu nad Hollinger Inc., mateřskou firmou Hollinger International. Podle zprávy byla k odčerpávání peněz správní rada netečná a nijak účinně proti tomu nezasáhla.
Firma Ravelston se však proti obviněním Hollinger International ohradila a označila je za „snůšku lží“. „Ve zprávě je tolik faktických zkreslení a urážlivých nepřesností, že není možné je zde všechny vyvracet,“ uvedla Ravelston. Firma slíbila, že celou věc bude řešit u soudu.
Black, který se v roce 2001 zřekl kanadského občanství, aby se po jmenování do šlechtického stavu dostal do britské Sněmovny lordů, rezignoval z funkce generálního ředitele Hollinger International loni v listopadu. Udělal to poté, co interní vyšetřování zjistilo, že si zřejmě nelegálně přivlastnil několik milionů dolarů. Na podnět akcionářů byl sestaven zvláštní vyšetřovací výbor pod vedením newyorské investiční firmy Tweedy Brown.
Výbor rovněž zjistil pochybení na straně Richarda Perleho, bývalého poradce Pentagonu a člena výkonného výboru správní rady, a požádal ho o vrácení prémií v sumě tři milionů dolarů. Výbor naproti tomu zprostil podezření nezávislé ředitele bez výkonných pravomocí, mezi nimiž byl například bývalý ministr zahraničí USA Henry Kissinger nebo bývalý velvyslanec v Německu Richard Burt.
Hollinger a Black ještě nedávno kontrolovali přední britský novinový titul Telegraph. Letos jej od Hollingeru koupila britská mediální skupina Press Holdings bratří Barclayů. Hollinger International nabídla Daily Telegraph a Sunday Telegraph k prodeji loni v listopadu, po odstoupení Blacka z vedení firmy.
Black poslední rok pouštěl z rukou otěže svého impéria, vynikl však v literatuře. Loni na podzim vydal vlastní rozsáhlou biografii prezidenta F.D. Roosevelta, kterou kritika všeobecně velmi oceňovala. Výbor Hollingeru však zjistil, že Black získal z peněz firmy na získání dokumentů a památek po Rooseveltovi téměř devět milionů dolarů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.