Grossova vynikající negativní reklama
Kampaň Stanislava Grosse není třeba blíže představovat. Vynutila si jistý ohlas a pozornost. Jak každý ví, po internetu kolují nejrůzněji “vylepšené” verze této kampaně, většinou ale nejsou zdaleka tak nudné jako originál. Řekněme si rovnou, že Grossova kampaň nefunguje tak, jak bylo podle mého mínění původně zcela určitě zamýšleno: pokusit se znovu vybudovat důvěru v muže jménem Stanislav Gross.
Tento nezdařený pokus o imageovou kampaň je plytký, ničím nevybočuje z podobných politických inzerátů, ale co je hlavní, nenese jasné sdělení.
Proč myslí, ale neříká?
Usmívající neusmívající se sociální demokrat na bílém pozadí (proč se “nenainstaloval” např. do nějaké situace, která by nám celkově řekla něco víc?) nám skrze dva různé headliny tvrdí, že a) je sociální demokrat a že b) to myslí upřímně. Myslí upřímně co? Že je sociální demokrat? To ale není žádná novinka. Nevím o tom, že by Stanislav Gross během své politické kariéry dal své síly do služeb například ODS. Anebo to celou dobu upřímně nemyslel a nyní už to upřímně myslí? To je stejné, jako když vám někdo v běžné rozmluvě po nějaké době řekne: “A tohle vám řeknu upřímně.” Takže předtím vás po celou dobu tahal za nos? Věc by šlo vyložit i tak, že to snad myslí upřímně s námi se všemi jaksi paušálně, tedy komunikuje něco ve smyslu: nepodezřívejte mne z žádné levoty a zapomeňte na jisté nedávné politické kauzy, v nichž jsem hrál hlavní roli. V budoucnu se nicméně vše změní a já jsem přesně ten muž, který vás spolehlivě povede z přítomnosti do lepší budoucnosti… Chce-li nám ovšem sdělit právě toto, proč to neřekne?
Neponechávat věci náhodě
Grossovi komunikační poradci odvedli špatnou práci. Není však ani možné tvrdit, že kampaň zklamala očekávání, to bychom museli alespoň vzdáleně uhodnout její původní záměr. Jestliže má jít o jakousi předvolební kampaň a do voleb přitom zbývají zhruba dva roky, Stanislav Gross neponechal nic náhodě a začal opravdu brzo. Špatnou zprávou pro Grosse je, že účinek jeho kampaně je negativní – nyní už vážně nevíme, co si o tomto muži myslet. Tou dobrou je ale skutečnost, že do voleb zbývají právě dva roky a do té doby se na ni (pravděpodobně) zapomene. (Pokud ovšem kampaň nějakým způsobem neovlivní listopadové volby krajské.) Snad to pak Gross chytne za lepší konec, chce-li pozitivně definovat svou politickou image, cíle a prostředky.
copywriter
Leo Burnett Advertising