Coca-Cola musí dát šanci nápojové konkurenci

6. 9. 2004 10:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V evropských obchodních řetězcích by už společnost Coca-Cola neměla mít své výrobky vystavené samostatně a na nejviditelnějším místě. Podle Evropské komise tím porušovala zásady spravedlivé hospodářské soutěže.
Pětileté složité bruselské vyšetřování a vyjednávání skončilo v pátek předběžnou dohodou, která by mohla být stvrzena koncem října.
V ní se nápojový gigant mimo jiné zavazuje, že již nebude poskytovat obchodním sítím a dalším prodejním místům zvláštní finanční slevy či jiné výhody. Za ně se nealkoholickým nápojům značky Coca-Cola dostávalo (a dosud dostává) prominentního umístění, které automaticky potlačovalo výrobky konkurenčních firem.
Vyšetřování začalo razií, ale pak nebralo konce
Celou kauzu uplatňování špatných prodejních praktik svého odedávného soupeře otevřela společnost PepsiCo v roce 1999 stížností u Evropské komise, zejména proti německé pobočce Coca-Coly.
Energický a obávaný komisař Mario Monti ani chvilku nezaváhal a nařídil razii v evropském sídle Coca-Coly. Měla hlavně odhalit, zda a jaké stimuly nápojový obr svým odběratelům poskytuje.
Výsledky „přepadovky“ nebyly zveřejněny a místo rázných kroků a sankcí následovalo zdlouhavé jednání, které se protáhlo pět let.
Podle listu Financial Times již Mario Monti ztrácel trpělivost a začátkem letošního roku údajně uvažoval o „oficiálním obvinění Coca-Coly z porušování antimonopolních pravidel“.
Tento tvrdý postup Evropská komise nicméně nakonec zmírnila, neboť se obávala, aby se neocitla v centru „klasické konfrontace mezi dvěma největšími výrobci coly“, napsal britský deník.
Prozatímní závěry dlouholeté kauzy jsou podle agentury Reuters vůči společnosti Coca-Cola velmi výhodné a šetrné. Jak napsal analytik Stephen Kinsella, „Coca-Cola se zbaví hrozby, která jí visela nad hlavou, a může tvrdit, že se (ke změně svých praktik) rozhodla dobrovolně“.
Odstranění praktik může trvat ještě dlouhou dobu
Komisař Monti dal nyní návrh zmíněné dohody k posouzení konkurenci, zejména stěžovatelské firmě PepsiCo, i obchodním řetězcům a dalším zainteresovaným podnikům. Pokud nebudou mít námitky, bude dokument stvrzen ještě do konce října. V té době bude přísný Mario Monti ve své vlivné funkci již jen několik hodin.
Pepsi zatím výsledky jednání nekomentovala. Její mluvčí pouze řekl, že „reálným testem každého řešení je, zda vyústí do zákonných tržních praktik, zvedne konkurenci a prospěje spotřebitelům“.
Podle agentury Reuters se časový rozvrh plnění uvedené dohody bude zřejmě řídit precedentem podobné kauzy pivovarnické společnosti Interbrew (nyní InBev). Některá ustanovení dohody s Evropskou komisí holding splnil okamžitě, ale realizace dalších může trvat i roky. Například nebude snadné předělat tisíce nápojových automatů Coca-Coly tak, aby v nich zákazník našel i pětinu konkurenčních výrobků.

Hospodářské noviny, 6. 9. 2004, autor: Miroslav Prchal

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.