Část obchodníků prodala kvůli chladnému létu méně kol
Chladné léto se letos u některých obchodníků nepříznivě promítlo v prodeji jízdních kol, kterých lidé ve srovnání s předchozími roky nakoupili až o pětinu méně. V nižším prodeji kol především na začátku cyklistické sezony se podle odborníků odrazil také vstup země do Evropské unie, kvůli kterému vzrostou ceny bicyklů. Někteří dovozci či prodejci ale navzdory rozmarům počasí naopak hlásí nárůst počtu prodaných kol.
“Během cyklistické sezony, tedy od května do srpna, byly prodeje jízdních kol oproti loňském u roku o 20 procent nižší. Na propadu oproti loňskému roku se výraznou měrou podepsalo také relativně chladné počasí,” řekl Aleš Hrouda z z divize obchodu akciové společnosti Mountfield, která má v ČR 48 prodejen.
Dodal, že citelný útlum prodeje jízdních kol společnost Mountfield zaznamenala především v první polovině května. Pokles poptávky podle Hroudy v tehdy souvisel se vstupem ČR do Evropské unie. “Zákazníci měli obavy z již několik měsíců avizovaného zdražení kol a snažili se nakoupit kolo před 1. květnem. Po tomto datu nastal výrazný útlum prodejů a zákazníci vyčkávali, co se bude s cenami dít. Když zjistili, že se ceny díky předzásobení dovozců nezměnily, tak se začaly prodeje opět pomalu rozbíhat,” uvedl Hrouda.
Náplastí na pokles prodeje jízdních kol v jarních a letních měsících byly podle Hroudy první čtyři měsíce letošního roku, během kterých společnost Mountfield díky marketingové akci prodala 12.500 kol, což bylo o 5300 bicyklů více než ve stejném období loňského roku. “Mountfield v této části roku prodává 70 procent kol,” podotkl Hrouda.
Naopak zhruba třetinový nárůst prodeje jízdních kol hlásí letos společnost Merida Czech. “Zaznamenali jsme značný nárůst v počtu kusů, ale nemyslím si, že by to byla otázka celého trhu. Téměř po celé období, které můžeme považovat za hlavní prodejní sezonu kol, bylo totiž nestálé počasí s velkými výkyvy,” řekl Petr Vaněk ze společnosti Merida Czech.
Až o třetinu vyšší tržby měla v cyklistické sezoně i přes nepříznivé počasí například prodejna jízdních kol poblíž centra Olomouce. “Chladné jaro a léto se u nás neodrazilo v prodeji kol, který naopak v porovnání s loňském vzrostl. Z pohledu tržeb byl nejsilnější duben a červenec a jednoznačně nejvíce šla na odbyt kola krosová, méně pak horská a silniční,” řekl ČTK zaměstnanec prodejny Dan Zatloukal.
Obchodníci se shodují, že v posledních letech výrazně roste zájem zákazníků o dražší typy kol. “Zákazníci jsou ochotni investovat do dražších modelů z kvalitativně vyšších tříd. Chtějí mít jistotu, že za své peníze budou mít spolehlivý výrobek. Nejpoptávanější cenová kategorie se posunula ze zhruba pěti až šesti tisíc korun na devět až dvanáct tisíc korun,” uvedl Hrouda.
Jeho slova potvrdil Vaněk. “Pro nás je velmi silná cenová hladina mezi 15 000 až 30 000 korunami,” uvedl.