Velká Británie hledá “Superkněze”
Existují reality show, v nichž se vybírají nadaní zpěváci či herci. Ovšem podobným způsobem dostávají šanci také budoucí manažeři, šéfové restaurací či barů, v Severní Americe už i boxeři nebo hokejisté. Až do letošního září se ale nikdo nepokusil vybrat tímto způsobem “hvězdného” duchovního. S takto neobvyklým nápadem nyní přišla britská komerční televize Channel 4. Zájemci byli osloveni prostřednictvím inzerátu v listu Church Times.
Mladí muži a ženy z anglikánské církve, kteří prošli úvodním konkursem, mají před sebou rok, v jehož průběhu musejí přesvědčit zejména věřící v komunitě Máří Magdalény v Lundwoodu, ležícím v hrabství South Yorkshire, že jsou těmi pravými uchazeči pro místo místního vikáře.
O konečném vítězi nakonec rozhodne porota, v níž jsou zastoupeni především představitelé diecéze.
Natáčení reality show nazvané provizorně Priest Idol začalo minulý týden. Britský deník Daily Telegraph při této příležitosti uvedl, že ještě důležitějším úkolem show než výběr vhodného kandidáta či kandidátky na místo vikáře, je získat více věřících. Do kostela, kde se pořad bude odehrávat především, totiž na nedělní mše chodí pravidelně jen devět, převážně starších obyvatel zmíněné obce. Kandidáti budou mít k dispozici malý poradní sbor a Channel 4 také vyčlenil pro jejich potřeby zvláštní rozpočet, z něhož mohou čerpat finance pro pořádání nejrůznějších akcí – od dobročinných bazarů až po sportovní soutěže.
Šéfem projektu je Aaqil Ahmed, redaktor stanice Channel 4 pro otázky náboženství, vyrábět ji bude nezávislá produkční firma Diverse. Pan Ahmed je muslim, duchovní otec programu Naronder Minhas je zase Sikh.
“Obrátili se na nás producenti a my jsme došli k názoru, že to je dar, který rádi přijmeme,” řekl biskup z Wakefieldu, Stephen Platten. Podle jeho slov může být úspěch show návodný i pro další komunity, které mají potíže s obsazením místa vikáře a navíc osloví řadu vlažných věřících.
Jediné co se anglikánské církvi příliš nezamlouvá, je stávající název show. Prý příliš připomíná populární reality show Pop Idol, známou v tuzemsku pod názvem Česko hledá SuperStar.
Channel 4 se Simonem Fullerem, tvůrcem Pop Idol, již delší dobu spolupracuje na dalších komerčních aktivitách. V květnu tohoto roku například stanice oznámila, že hodlá vstoupit do rozhlasového průmyslu. Spolu s Fullerem hodlá založit rozhlasový kanál navazující na jejich společný televizní pořad o populární hudbě Popworld.
Hospodářské noviny, 20. 9. 2004, autor: Milan Kruml, TV Nova