Domino fórum má problémy s vedením,Malý rozpočet, obří úspěch: britský vtip vydělává
Podle auditu Sdružení vydavatelů periodického tisku ABC si na slovenském trhu s deníky udržuje první příčku bulvární deník Nový čas (Ringier). Na druhém a třetím místě jsou Sme a Pravda. Na čtvrté příčce se umístil maďarský deník Új Szó, který vydává Petit Press, kam patří kromě Sme i regionální deník Korzár, jenž dosáhl v červenci 32 408 prodaných výtisků. Za červenec byl tedy celkový náklad deníků vydávaných Petit Press 134 359 výtisků, což je skoro dvojnásobek proti Pravdě. Národná obroda po mírném vzestupu v červnu pokračuje v dlouhodobém poklesu. Deníky Šport a Hospodárske noviny údaje o prodeji neposkytují. K zemětřesení došlo v tradičním týdeníku Domino fórum, z něhož po rozporech s vedením odešla prakticky celá redakce. Štefan Hríb, bývalý šéfredaktor časopisu, který měl podobné zaměření jako Respekt, se prý chystá založit nový časopis.
Ekonom, 16. 9. 2004, autor: Václav Žák
O londýnské Working Title Films je nyní eminentní zájem: jeho produkce patří k tomu nejúspěšnějšímu, co se v kinech v posledních letech objevilo. Recept? Dobrý scénář a nízké produkční náklady.
Stačí vyjmenovat několik titulů: Čtyři svatby a jeden pohřeb, Notting Hill, Billy Elliot. A samozřejmě Deník Bridget Jonesové, který se nyní, tři roky po premiéře, již stihl stát kultovním filmem opuštěných třicátnic i distributora, společnosti Miramax. Adaptace oblíbeného románu britské spisovatelky Helen Fieldingové dokázala nedlouho po svém uvedení vydělat v kinech na 280 miliónů dolarů.
Další milióny posléze přitekly za prodané videokazety a DVD – v žebříčcích prodejnosti se podle serveru boxofficemojo.com Bridget dlouhou dobu držela v první pětici.
Není tedy divu, že se Working Title Films rozhodlo natočit i pokračování: Bridget Jones: the Edge of Reason (v české distribuci se objeví pod názvem S rozumem v koncích) do kin celého světa vstoupí v listopadu letošního roku. A očekává se, že první díl komerčně mnohonásobně předčí.
Zakladatelé studia, Tim Bevan a Eric Fellner, začali po prvních úspěších okamžitě zajímat americký koncern NBC Universal. Jejich účinná marketinková strategie a schopnost trefit se divákům do vkusu způsobila, že v současné době NBC financuje celých 75 procent produkce tohoto malého londýnského studia.
“Jsou mnoho let stabilně úspěšní,” řekla v rozhovoru pro New York Times Stacey Sniderová, šéfka Universalu. “Mají skvělý smysl poznat, co se lidem zalíbí, a co je hlavní – sami milují filmy,” citoval Sniderovou deník New York Times.
Původní recept, s nímž Bevan a Fellner na tvrdém filmovém trhu zabodovali, byl přitom podle expertů prostý. “Jejich produkční rozpočty na jeden film se obvykle pohybují mezi 30 až 40 milióny dolarů, filmy samotné ale v kinech vydělají mnohonásobně víc,” uvedl pro New York Times Eric Pfanner.
Příkladem je podle něj například romantická komedie Notting Hill. Jen v kinech vydělal tento film přes 363 miliónů dolarů. Americká konkurence obvykle vydělá na tržbách stejně, ovšem při stopadesátimiliónovém rozpočtu.
Working Title však příští rok pošle do kin také velké produkce. Díky investicím NBC Universal mohl vzniknout napjatě očekávaný thriller The Interpreter s oscarovými herci Nicol Kidmanovou a Seanem Pennem či adaptace románu Jane Austenové Pýcha a předsudek s Keirou Knightleyovou a Judi Denchovou v hlavních rolích.
Hospodářské noviny, 16. 9. 2004, autor: Irena Zemanová