Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Výdaje na nadcházející olympiádu lámou rekordy

Redakce MAM12. 8. 2004

Kvůli propagaci turistického ruchu investuje hostitelská země do olympiád miliardy dolarů. Řecko svými výdaji na letošní hry zlomilo hned několik rekordů a jeho postup přiměl některé ekonomy k varovným prohlášením.
Pořadatelé investovali do sportovního svátku, který začne zítra slavnostním zahajovacím ceremoniálem, přes 6,6 miliardy eur, což odpovídá přibližně šesti procentům řeckého hrubého domácího produktu. Více než 4,6 miliardy pocházejí ze státních zdrojů, zbytek pak financuje samotné město Atény.
Taková čísla jsou novinkou. “Řekové dosáhli hranice svých finančních možností. Jen pro srovnání: hry v Sydney přišly Austrálii na 4,1 miliardy dolarů nebo 1,5 procenta HDP. Španělé pro Barcelonu v roce 1992 proinvestovali asi 1,6 procenta hrubého domácího produktu,” uvedl pro server wiwo.de Theodosios Palaskas z hospodářského institutu IOBE.


Hrozba nových daní
Atény mají z rozhodnutí své starostky Dory Bakojannisové nově vyasfaltovaných 450 hlavních ulic, z nich 200 se může chlubit novým osvětlením a na 250 tisíc metrů čtverečních chodníků bylo uzpůsobeno pohybu tělesně postižených. Město si zvyká na rozšířenou síť hromadné přepravy a v okolí přibylo na 120 kilometrů dálnic.
Miliarda eur byla potřeba na zajištění bezpečnosti. Přitom po atentátech v USA vydali pro ochranu zimní olympiády v Salt Lake City Američané 310 miliónů dolarů. Zabezpečení letních her v Atlantě 1996 stálo pouhých 98 miliónů.
Mezinárodní olympijský výbor se poprvé v historii pojistil u britské společnosti Lloyd’s na náhrady za zpoždění her. Vedly k tomu zprávy, že Řekové nejsou schopni dokončit práce včas. To se potvrdilo, ale nedodělky nakonec nejsou takového rozsahu, aby ohrozily naplánovaný termín.
Pořadatelé počítají s tím, že prodej lístků, vysílacích práv televizním společnostem a další licenční poplatky vynesou okolo 5,7 miliardy eur. Přesto jsou hry pro státní rozpočet velkou zátěží. V jejich důsledku se počítá na letošní rok se schodkem ve výši 3,2 procenta HDP, což by bylo porušení Paktu stability, který musí dodržovat všechny země eurozóny.
Řecko tak může čekat na pokárání od Evropské komise a jeho obyvatele děsí pravděpodobné zvyšování daní. Vláda sice dlouhodobě slibuje jejich snížení, ale už nyní mluví někteří politikové o zavedení takzvané olympijské daně solidarity.
Co se stane, když příjmy z olympiády nesplní očekávání, vědí dobře obyvatelé kanadského Montrealu. Ještě dnes zvláštními daněmi splácejí dluhy z roku 1976, uvedl magazín Wirtschaftswoche.


Příslib vlny turistů
Kromě přímých příjmů sází Řecko i na zvýšení zájmu turistů. Očekává se, že do země přijede na dva milióny sportovních nadšenců. Přesto odborníci varují, že Řekové zvyšováním cen mnohé odradí. “Může se stát, že si mnozí fanoušci rozmyslí, zda vůbec do Řecka pojedou, protože je pro ně levnější a někdy i zajímavější sledovat hry v televizi,” uvedl londýnský analytik Paul Denton pro server wnbusiness.
V Aténách je na 30 000 hotelových lůžek, přitom jen sportovců, novinářů či olympijských funkcionářů přijede o sedm tisíc víc. Převis poptávky vyřešili hoteliéři výrazným zvýšením cen. “InterContinental po nás chtěl 1200 eur za noc za dvoulůžkový pokoj, to jsme samozřejmě museli odmítnout. Naši zákazníci by to nebyli ochotni zaplatit,” tvrdí Jens-Joachim Brösel z německé cestovní kanceláře Dertour. Hotely tak musely asi měsíc před hrami snížit ceny lůžek zhruba o padesát procent, aby naplnily svou kapacitu.
Z aténských návštěvníků budou profitovat především menší hotely v okolí a také soukromníci, poskytující levnější ubytování ve svých bytech. Organizátoři přivezli do přístavu v Pireu několik velkých lodí, mimo jiné například Qeen Mary 2, které ve svých 6500 kabinách budou poskytovat útočiště.
Pořadatelé věří, že turismus v Athénách ožije, mimo jiné i proto, že v posledních letech rapidně klesal. “Jen pět procent návštěvníků Řecka se tu staví, a to ještě maximálně na dva dny. Olympiáda to určitě změní,” míní šéf aténského organizačního výboru Ioannis Spanudakis.


A přece to stihli
S velkou dávkou zadostiučinění, ale i škodolibosti se těsně před začátkem olympiády vyjadřují Řekové na adresu kritiků, kteří pochybovali, zda organizátoři stihnou vše včas. Negativní komentáře zahraničního tisku, obzvláště pak anglosaského, který poukazoval na zpoždění v přípravách her, je popudily.
Tisk cituje prezidenta Konstantina Stefanopulose při zahájení zasedání Mezinárodního olympijského výboru. Stefanopulos prohlásil, že jej roztrpčily ironické a nepřející komentáře těch, kteří předvídali neúspěch v organizaci her a “předem z toho měli radost”.


Hospodářské noviny, 12. 8. 2004, autor: Adam Junek


040812-12.jpg ()

×

Deutsche Telekom plánuje akvizice, v merku má i český T-Mobile

Starší článek

O novou vysílací frekvenci pro Brno usiluje osm rádií

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Bohumil Pospíšil

Češi objevují nové sporty, MMA se leckdy vyrovná fotbalu

Představíme nové televizní studio s rozšířenou realitou a chystáme rekordní počet přenosů, říká šéf stanic O2 TV Sport Marek Kindernay Některé…
7. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více