Až tři měsíce po vstupu do Evropské unie se milovníci vína v Česku dočkali jeho výrazného zlevnění. Podle Lidových novin klesla cena některých dovážených vín až o třetinu, rozšířil se také sortiment nabízených vín. Clo na vína dovezená z evropských států sice přestalo platit už v květnu, ale obchodníci dosud doprodávali staré zásoby.
„Všechna vína dovážená ze zemí EU zlevnila zhruba o třetinu, protože odpadlo clo,“ řekla Jana Havlíčková z Carrefouru. Nižší ceny u dovozových vín potvrdila i Helena Jakubcová z Globusu a další obchodní řetězce.
Kromě vín, která se dovážejí z evropských států, klesla cena i u zámořských. Záleží však na konkrétním prodejci. Zatímco Globus snížil cenu o pět až dvacet procent u vín dovážených z celého světa, Carrefour jen vína z Chile a jižní Afriky.
Obchodní řetězce se shodují, že celkový zájem o vína proti minulým rokům výrazně stoupl. Konzumenty láká nejen příznivá cena, ale i mnohem pestřejší výběr. Zvýšený zájem je především o kvalitnější zahraniční jakostní vína, ohrožen prý ale není ani prodej tuzemských vín. Zákazníci jsou jim podle Jany Matouškové z Tesca věrní.
Optimisticky vidí svou budoucnost i tuzemští výrobci vína. „Budeme bojovat kvalitou, konkurence je stejná jako všude jinde. Chtěli jsme do Evropy a nemůžeme čekat, že budeme žít ve vzduchoprázdnu,“ řekl ředitel společnosti Víno Mikulov Jaroslav Hlaváč.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?