Velkých schránek pro elektronickou poštu přibude
Soupeření internetových portálů o to, kdo nabídne větší prostor pro elektronickou poštu, bude mít s největší pravděpodobností dopad i na běžnou firemní poštu. Zaměstnanci by totiž mohli začít používat pro práci bezplatné e-mailové služby, které jim mnohdy poskytují větší komfort než firemní poštovní služby. Vyplývá to ze studie internetové průzkumové firmy Radicati.
“Nástup obřích bezplatných e-mailových schránek bude mít dopad na všechny podniky, které mají s elektronickou poštou něco společného. Kromě samotných zaměstnavatelů budou s největší pravděpodobností muset na přicházející trend reagovat také regionální poskytovatelé e-mailových služeb, kteří budou muset zvětšit schránku, aby přežili,” uvádí studie. V Česku jsou to například portály Seznam.cz či Centrum.cz.
Závod o to, kdo nabídne větší schránku pro elektronickou poštu, odstartoval před několika měsíci nejrozšířenější vyhledávač Google, který oznámil spuštění služby Gmail. Ta nabízela uživatelům gigabyte volného místa pro e-maily, což bylo stokrát více, než měli jeho největší rivalové.
Jejich odpovědi na sebe ovšem nenechaly dlouho čekat. Evropská internetová firma Lycos v půlce května oznámila plánované uvedení gigabytové schránky pro elektronickou poštu. Doposud však službu nespustila. Měsíc potom informoval největší internetový portál Yahoo!, že svým klientům nabídne až dva gigabyty místa pro elektronickou poštu, ovšem za dvacet dolarů ročně. V průběhu uplynulého víkendu firma navíc oznámila, že nabídne e-mail o velikosti jeden gigabyte zcela zdarma, avšak jen v Číně. “Neplánujeme, že bychom službu rozšiřovali do ostatních částí světa. Tam budeme rozšířenou poštu nabízet i nadále za peníze,” napsal podnik na svých internetových stránkách.
Poslední, kdo se zatím do souboje přidal, byl portál Microsoftu MSN, jehož e-mailová služba Hotmail nabídne za necelých patnáct dolarů ročně svým zákazníkům dva gigabyty prostoru.
Světové internetové portály nabízejí e-mailové produkty většinou jen v zemích, jako jsou Spojené státy, Velká Británie, Japonsko, Čína či Austrálie. Například v České republice již není možné zaregistrovat se u služeb Hotmail, Yahoo! ani Lycos. Google svou elektronickou poštu stále ještě testuje, a proto není nabízena široké veřejnosti, podle dostupných informací se ovšem Gmail zaměří také na největší ekonomiky světa.
S tím, jak bude stále více světových provozovatelů e-mailových služeb zvětšovat kapacity schránek, nebude již brzy jejich samotná velikost největším lákadlem pro zákazníky, napsal internetový magazín Internet Week. Podle serveru se budou do budoucna klienti rozhodovat zejména podle toho, jaké služby s přidanou hodnotou s e-mailovou schránkou dostanou.
V tomto ohledu by mohl mít problémy například Gmail. Podle dřívějšího vyjádření zakladatele Googlu Sergeje Brina bude portál číst obsah e-mailů a na základě obsažených slov bude systém automaticky přidávat k textům odpovídající reklamu. Může se tak stát, že pokud někdo bude psát kolegovi o svém novém autě, bude ke zprávě připojena reklama na Škodu.
Gmail si v několika uplynulých měsících vzalo na mušku několik spolků hájících soukromí. Jejich představitelé kritizovali to, že reklamní služba narušuje soukromí uživatelů. Všichni ostatní konkurenti nabízejí e-mailové služby za běžných podmínek. Tedy malou schránku zdarma a rozšířenou za nízký poplatek.
Hospodářské noviny, 3. 8. 2004, autor: Hany Farghali