Trend zvýšeného zájmu o média nepotvrzen
Přesně před rokem představili realizátoři novou podobu Media projektu. Aktuální výsledky za 1. pololetí roku 2004 jsou tedy jak u tisku, tak rozhlasu srovnávány s výsledky za 1. pololetí roku 2003.
Panovala-li po loňském zveřejnění dat v tištěných médiích a také v rozhlase mírná euforie nad tím, že čtenářů a posluchačů začalo přibývat, po zveřejnění aktuálních výsledků můžeme říci, že se trend nárůstu čtenosti ani poslechovosti nepotvrdil.
Ze srovnání meziročních dat je s výjimkou několika málo skupin časopisů patrný pokles čtenosti, který prochází napříč tiskovým trhem vcelku rovnoměrně.
Aktuální data přisuzují nárůst čtenosti pouze čtyřem skupinám titulů. Patří k nim technické hobby tituly, což je ale dáno zejména vznikem nových časopisů. Trend nárůstu čtenosti potvrdil dlouhodobě rostoucí segment časopisů pro mládež, nižší nárůsty pak zaznamenaly zpravodajské a celostátní týdeníky a tituly se zaměřením na péči o zdraví. Všem zbývajícím sledovaným skupinám čtenost poklesla. Vyšší než 10% propady čtenosti pak zaznamenaly auto-moto tituly, ekonomické časopisy, časopisy počítačových her a informačních technologií a zejména časopisy o bydlení.
Deníky a suplementy
Čtenost celostátních deníků jako celku v meziročním srovnání nepatrně poklesla. Pořadí deníků se nemění, prvenství znovu upevnil Blesk, kterému čtenost vzrostla o 57 tisíc čtenářů. Zejména obsahově odlehčenější deníky vykazují nárůsty čtenosti. Kromě Blesku si totiž polepšil i Sport (+18 tisíc). Mírný nárůst v podobě 8 tisíc čtenářů pak zaznamenala i druhá v pořadí, MF Dnes. I u tohoto deníku je patrné častější zařazování zábavních prvků a je otázkou, nakolik se na tomto výsledku odrazila spolupráce MF Dnes s TV Nova při podpoře soutěže Česko hledá Superstar.
Čtenost na druhou stranu poklesla všem zbývajícím deníkům, zejména Lidovým novinám (-53 tisíc) a Právu (-63 tisíc). Ve srovnání s uvedenými deníky se menší pokles čtenosti dotkl také Hospodářských novin, pohybuje se však v rozmezí statistické odchylky.
Do výsledků čtenosti suplementů se převážně promítají výsledky dosažené u deníků. Polepšil si tedy Blesk magazín a Sport magazín, na druhou stranu ale mírně poklesl Magazín Dnes + TV. Čtenost suplementů u Lidových novin, Práva a HN poklesla, výjimkou je však suplement In magazín, jenž čtenost zvýšil. Prvenství v této skupině stále náleží TV magazínu.
Meziroční srovnání u regionálních deníků je z důvodu reorganizace moravských deníků obtížné. Z aktuálních dat je nicméně zřejmé, že Deníkům Bohemia čtenost v meziročním srovnání mírně poklesla, nejmarkantnější je to u Severočeských deníků Bohemia, které vykazovaly ztrátu čtenosti již v předchozích měřeních. Čtenost regionálních deníků sdružených pod vydavatelství Vltava-Labe-Press celkem dosáhla 1,442 mil. čtenářů.
Poklesy společenských titulů
Nejrozsáhlejší kategorie časopisů společenských a životního stylu zaznamenala ztrátu čtenosti ve výši 6 %. První trojice titulů však dokázala čtenost ještě zvýšit, první v pořadí, Nedělní Blesk, narostl o 98 tisíc čtenářů. Na výsledné čtenosti se zatím neprojevil nástup nového nedělního deníku Nedělní svět. Své pozice také upevnily Rytmus života a Týdeník Květy.
Naopak klesající prodeje bulvárních týdeníků se odrazily i v poklesu čtenosti. Spy podle aktuálních dat ztratil 56 tisíc čtenářů, Šťastný Jim 45 tisíc a Story 17 tisíc. Čtenost však v meziročním srovnání klesla i dalším zavedeným společenským časopisům: Reflexu, 100+1 zahraničí zajímavosti, Mladému světu, Cosmopolitanu, National Geographic, Reader’s Digest, Playboyi, Koktejlu, Esquiru, Maximu a Men’s Health. Naopak ve čtenosti stále posiluje Instinkt (+49 tisíc). Meziročně si také polepšily Elle, Lidé a země, Xantypa, Harper’s Bazaar a Redhot.
V programových titulech stojí za povšimnutí výraznější pokles čtenosti magazínu Ano (-82 tisíc).
Jak si vedou ostatní?
Pokles čtenosti nadále provází kategorii časopisů pro ženy. Na čele sice dále zůstávají Vlasta a Chvilka pro tebe, nicméně oba tituly v meziročním porovnání přišly o 89 tisíc, resp. 80 tisíc čtenářů. Ztratily ale také další časopisy, které v pořadí za uvedenou dvojicí následují: zejména Žena a život, Překvapení a Praktická žena. Vysoký prodaný náklad časopisu Svět ženy reflektují i výsledky Media projektu, když tomuto magazínu přisoudily nárůst 85 tisíc čtenářů. Dalším titulem, jenž z ženských titulů svoji čtenost výrazněji zvýšil, byla Marianne. Pokračuje ale pokles čtenosti u Burdy a Nejlepších receptů, dále ztrácí také Čas na lásku.
Jako stabilní lze charakterizovat situaci u ekonomických titulů a zpravodajských celostátních týdeníků. V ekonomických časopisech vede i přes ztrátu stále výrazně Ekonom, následovaný Eurem a Profitem. Týden potvrdil svoji pozici nejčtenějšího zpravodajského celostátního týdeníku, spokojen ale může být i Respekt, jemuž se čtenost zvýšila.
Počítačové a herní tituly mají nižší čtenost než ve stejném období loni. Příznačné přitom je, že pokles se dotkl vedoucích titulů v jednotlivých kategoriích a některých zavedených značek. Nově zařazený titul Svět počítačů si připsal 99 tisíc čtenářů a probojoval se na třetí místo v žebříčku čtenosti.
V kategorii hobby titulů obsadil vedoucí pozici časopis 21. století (76 tisíc čtenářů), který ještě v loňských datech nefiguroval.
Motoristické tituly patří rovněž k těm, které se musí potýkat s úbytkem čtenářů. Kromě Auto Tipu ztratily všechny tituly na vedoucích místech v této kategorii. Polepšily si však Autosport and Tuning a Speed.
Podobně neveselý stav panuje i v časopisech o bydlení. Opět se to přitom týká některých zavedených titulů a lídrů příslušné kategorie. V tomto případě vedoucího časopisu Zahrádkář a dále titulů Bydlení, Domov, Recepty prima nápadů nebo Můj dům. Částečně to také platí o hudebních a filmových titulech, propad čtenosti zaznamenala Cinema a dále hudební magazín Report (dříve Rock Report), naopak 60% nárůst si připsal magazín Premiere.
Konečně kategorie časopisů pro mládež a sportovní tituly dosáhly lepší čtenosti než za loňské první pololetí. Týká se to zejména Top dívky s více než 100% nárůstem na 136 tisíc čtenářů.
Radiožurnál se ztrátou
Poslechovost rozhlasu v meziročním porovnání 1. pololetí let 2003 a 2004 vyznívá v neprospěch toho letošního. Ukazuje totiž, že rádiím ubylo 151 tisíc posluchačů, o něco více ubylo posluchačů celoplošných stanic než posluchačů stanic regionálních a lokálních. Z celoplošných stanic své prvenství obhájil ČRo1 – Radiožurnál (poslechovost včera), přestože v meziročním srovnání má o 131 tisíc posluchačů méně než ve stejném období loni. V podílu na trhu se před Radiožurnál (11,6 %) dostalo Rádio Impuls (12 %), jemuž sice také meziročně poslechovost klesla, ale o 20 tisíc, což je v rámci statistické odchylky. Na Rádio Impuls se dále tlačí třetí Frekvence 1, meziročně také s poklesem, ale pouze 8 tisíc. Spokojená může být Evropa 2, od loňského prvního pololetí jí přibylo 56 tisíc posluchačů. Méně než v loňském pololetí se poslouchaly okruhy ČRo Praha, Vltava a ČRo6. To samé platí o zahraničních stanicích a síti BBC.
Na čele nejposlouchanějších regionálních rádií své postavení upevnilo Rádio Blaník, jež si polepšilo o 15 tisíc posluchačů.
Největší podíl mezi obchodními zastoupeními rádií si drží společnost Media Marketing Services (35,6 %), následuje Regie Radio Music (30,3 %), ARBOmedia (27,3 %) a RadioNet (6,6 %).