Rozcestí a synonyma pojí print s internetem
Obecným znakem publika internetových zpravodajských serverů je dominance mladších lídí, s vyšším podílem vzdělanějších a příjmově vyšších skupin. S trochou nadhledu lze internetové verze největších deníků definovat jako jejich “lepší já”.
Nejvyváženější poměr mezi mužským a ženským internetovým publikem mají z velkých zpravodajských serverů Lidovky.cz. Relativně menší zásah mezi obyvatelstvem velkých měst nad 100 tisíc obyvatel (31 %) nahrazují Lidovky.cz masou publika v menších městech (22 % v místech od 5 do 20 tisíc obyvatel). iHNed.cz se zase celkem pochopitelně pyšní jak trojnásobně vyšším podílem vysokoškolsky vzdělaných lidí ve srovnání s obecnou internetovou populací, tak i tříčtvrtinovou převahou mužského publika.
Ženy dominují Blesku
V Ringieru už před časem deklarovali úspěch serveru Blesk.cz ve snaze podchytit diametrálně odlišné cílové skupiny ve srovnání s printovou verzí. Jako jediný ze srovnávaných internetových titulů více přitahuje ženy (v poměru 59:41). Slabinou ve srovnání s konkurenčními zpravodajskými servery je ale menší pružnost – zprávy jsou obnovovány prakticky jen na denní bázi.
Vydařená strategie
Nutno říci, že záměr Ringieru se podařil. Ze srovnání internetových a printových vydání celostátních deníků se právě Blesk z hlediska charakteristiky čtenářů a uživatelů liší nejvíce. Zřejmé je to u vzdělanostního kritéria, jež ukazuje, že internetovou verzi Blesku vyhledává 48 % lidí s maturitním vzděláním a 22 % s VŠ vzděláním. V případě tištěné verze je přitom skupina vysokoškoláků zastoupena pouze z 5 %.
Větší vzdělanostní rozdíl je možné pozorovat i u internetové a tiskové verze Práva, kde se na internetu (novinky.cz) také dostávají do popředí středo- a vysokoškoláci, kdežto u tiskové verze jsou nejsilnější skupinou učňové a středoškoláci bez maturity.
Další rozdíly
Jak již bylo uvedeno, internetoví uživatelé jsou mladší. Ve srovnání s printem to ale zase není tak markantní u Blesku nebo MF Dnes, které se u tištěných verzí vyznačují mladšími čtenáři než jejich konkurenti. Rozdíl je ale zřejmý u Práva, jehož čtenáři patří v tištěné verzi mezi nejstarší, patrné je to také u Lidových novin. I porovnání dalšího kritéria, čistého měsíčního příjmu, ukazuje, že mezi cílovými skupinami jsou rozdíly. Internetoví čtenáři si v průměru vydělávají více než čtenáři tisku.
pohlaví m/ž (v %) | věk | vzdělání | příjem v Kč | |
Blesk.cz | 41/59 | 20-29 (26 %) | SŠ m. 48 % | nad 25 tis. 40 % |
30-39 (21 %) | VŠ 22 % | 20-25 tis. 16 % | ||
Blesk | 48/52 | 20-29 (21 %) | vyučen 43 %, | 6-10 tis. 27 % |
30-39 (19 %) | SŠ m. 27 % | 10-15 tis. 17 % | ||
ihned.cz | 74/26 | 20-34 (55 %) | VŠ 56 % | 11-20 tis. 28 % |
35-49 (27 %) | SŠ m. 40 % | 21-30 tis. 16 % | ||
HN | 62/38 | 30-39 (24 %) | SŠ m. 42 % | 10-15 tis. 12 % |
50-59 (24 %) | VŠ 34 % | 15-20 tis. 9 % | ||
lidovky.cz | 51/49 | 20-29 (32 %) | SŠ m. 45 % | 10-20 tis. 35 % |
30-39 (19 %) | VŠ 24 % | do 10 tis. 27 % | ||
LN | 49/51 | 50-59 (23 %) | SŠ m. 31 % | 6-10 tis. 24 % |
40-49 (16 %) | vyučen 30 % | 10-15 tis. 11 % | ||
idnes.cz | 60/40 | 20-39 (60 %) | SŠ m. 47 % | dom. nad 30 tis. 32 % |
– | – | VŠ 30 % | – | |
MF Dnes | 55/45 | 20-29 (23 %) | SŠ m. 42 % | 6-10 tis. 19 % |
30-39 (21 %) | vyučen 29 % | 10-15 tis. 17 % | ||
novinky.cz | 56/44 | 12-19 (23 %) | SŠ m. 45 % | 10-15 tis. 20 % |
20-29 (25 %) | VŠ 23 % | 15-20 tis. % | ||
Právo | 57/43 | 50-59 (25 %) | vyučen 39 % | 6-10 tis. 31 % |
60-69 (18 %) | SŠ m. 30 % | 10-15 tis. 15 % |
Zdroj: NetMonitor, Media projekt, iAudit, BBmedia, STEM/MARK

Nábor starších generací. Blesku v elektronické podobě se pro internet podařilo získat starší věkové kategorie: více než 36 % uživatelů překročilo hranici 40 let. O snaze propojit print s internetem svědčí stále častější pouhé anoncování “otvíráku” Blesku na webu s odkazem na tištěnou verzi.