Reklama už nebude učit Rusy pít pivo
Výrazným okleštěním reklamy piva uzavřela své poslední zasedání před letními prázdninami dolní komora ruského parlamentu Státní duma. Až zákon schválí prezident, pivo se nedostane na televizní obrazovky v nejsledovanějším čase, nesmí se objevit na titulních stránkách novin a časopisů, ve školách, nemocnicích, tělocvičnách a ozdravovnách, ba ani v blízkosti kostelů. Aby prý neuráželo náboženské cítění věřících.
“Bojujeme o zdraví našich děti. Chceme dát do pořádku reklamní trh,” komentovala restrikce místopředsedkyně Státní dumy Ljubov Slisková. Podle ní zákon neovlivní spotřebu piva. “Kdo jej pil, pít nepřestane. Kdo pil kefír, bude pít kefír,” míní.
Agresivní reklama piva se v několika uplynulých letech snažila Rusům vštěpit, že národním nápojem už není vodka, ale pivo. Ne snad proto, že by se rázem změnila mentalita národa proslulého svou zálibou v čirém alkoholu. Reklama lihovin je v televizi prostě zakázána. Dnes tento osud fakticky postihne i zlatavý mok.
Proti reklamě piva léta protestoval hlavní ruský hygienik Grigorij Oniščenko, podle nějž pivo ohrožuje zdraví národa. I když se dnes duma rozhodla pro restrikce, stát podle něj boj fakticky prohrál, neboť pivní generace už vyrostla. “V naši společnosti se vytvořil nový obraz chování. V Rusku je prestižní chodit po ulici s láhví piva v ruce nebo pít pivo v metru,” říká.
Podle údajů moskevského Vědeckovýzkumného ústavu narkologie se počet mladých lidí holdujících pivu za poslední čtyři roky zvýšil o 13 procent. Při průzkumu, kterého se zúčastnilo asi 5000 žáků moskevských škol a učilišť, vyšlo najevo, že 40 procent jich pravidelně pije pivo.
Pivovary přiznávají, že to s reklamou trochu přepískly a jsou připraveny se kát. Připouštějí, že reklamní slogany byly tak dokonalé, že pro značnou část mládeže se staly vzorem k napodobování a pivo se zařadilo k nezbytným atributům jejich stylu. “Možná by se měl zakázat prodej piva mladým lidem do 21 let, jako je tomu v civilizovaných zemích. Dnes si jej mohou klidně koupit šestnáctileté děti. To, co udělala duma, je ovšem pouhý populismus a lobbování velkých pivovarů,” říká jeden z výrobců piva Oleg Tiňkov.
Proti omezení reklamy piva se postavily sportovní kluby. Pivovarské společnosti totiž patří k jejich významným sponzorům. “Je to pokus diskreditovat výrobce piva v očích společnosti i samotné pivo jako nápoj,” říká mluvčí Ruského fotbalového svazu Andrej Černov.
Experti také poukazují na to, že zatímco reklamu piva poslanci výrazně okleštili, alkoholické koktejly, jejichž součástí je vodka nebo gin se mohou propagovat bez omezení. Značná část mládeže si ovšem tyto nápoje oblíbila neméně než pivo.
Pokud návrh zákona schválí prezident, pak reklama piva se na ruské obrazovky dostane jen v časných ranních hodinách a od 7.00 do 22.00 bude zakázána. V reklamních shotech se pak nesmí objevit ani lidé, ani zvířata. Každá reklama by navíc měla obsahovat varování, že pivo může způsobit organismu škody.
Pivní restrikce jsou podle expertů přísnější než u reklamy alkoholických nápojů. Zákon totiž například nezakazuje využívat zvířata a lidí k propagaci vodky. To prý svědčí o tom, že je to výsledek snažení lihovarníků.
Pivní reklamy se tak v Rusku budou objevovat v televizi pravděpodobně už jenom půl roku. Poslanci prý vyšli vstříc výrobcům s tím, aby neznehodnotili již předplacené reklamní šoty. Ve svém tažení proti reklamám se ale zastavit nehodlají. Již na podzim se chystají k omezení reklamy tabáku a mobilních telefonů.