Prodejci oděvů a obuvi zažili žně už během června
První pololetí letošního roku skončilo rekordním nárůstem prodeje oděvů, textilu a obuví. V červnu se tržby obchodníků s tímto zbožím oproti stejnému měsíci před rokem zvýšily o více než pětinu.
Podle statistiků stojí za nákupní horečkou dřívější zahájení výprodejů a letních slev. Samotní obchodníci jsou ale opatrnější a tvrdí, že s výprodeji začali ve větší míře až s příchodem prázdnin – tedy v červenci.
“Enormní zájem o prodej jsme zatím nepocítili, neboť letní výprodeje začaly až v červenci a pokračují v srpnu. Naopak počasí, které má na prodej velký vliv, nám letos před prázdninami moc nepřálo a prodeje spíš tlumilo,” uvedl finanční ředitel společnosti Baťa Martin Sadílek. Jeho společnost provozuje v Česku sedm desítek vlastních prodejen a zhruba každých patnáct párů bot z prodané stovky nese právě tuto značku.
Zvýšený prodej ale prodejci i výrobci skutečně zaregistrovali. “Sami si s tím lámeme hlavu, proč se najednou zájem kupujících tak zvyšuje,” říká Ladislav Kopča, spolumajitel firmy Tenax z Nové Paky, která se specializuje na dětské a kojenecké oblečení. Továrna musela před časem uzavřít tři ze čtyř provozů a dnes, aby nasytila poptávku, zadává výrobu pod svou značkou i konkurenční firmě.
Tento stav se ve srovnání s dlouhodobou obavou českých textilek vůči asijské konkurenci zdá být až paradoxní . “Zboží z východu je tu sice pořád hodně, ale lidé se asi nasytili. I když třeba ani není kvalitativně špatné, neodpovídá design – a lidé se pak vracejí k domácím výrobkům,” říká Kopča.
Červnový zájem kupujících nemá na svědomí jen dřívější zahájení letních slev, míní i odborníci na chování spotřebitelů. “Vliv výprodejů je zřejmý, není to ale hlavní příčina nárůstu tržeb. Po opatrném přístupu kupujících v prvním čtvrtletí teď mnozí dohánějí odložené nákupy. Výprodeje a slevy navíc nedělají už jen vybrané prodejny, ale v podstatě všechny řetězce,” vysvětluje analytik společnosti na průzkum trhu Incoma Tomáš Drtina.
S tím souhlasí i předseda představenstva obuvnického podniku Stival Jiří Frkal. “My jsme slevy nasadili až na červenec a tržby se meziročně zvýšily jen o něco. Ale nečekaný je růst současných, srpnových tržeb,” říká.
Společnost Stival ovládá zhruba pět procent českého trhu s obuví. Velké obuvnické firmy prodávající zavedené značky přitom společně uspokojí asi šedesát procent nákupů, zbytek tvoří tržby za prodej neznačkových výrobků.
Hospodářské noviny, 19. 8. 2004, autor: Jiří Němeček