Příběhy značek: Pedro čeká na další šanci

2. 8. 2004 00:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Plátkové žvýkačky a ještě k tomu s příchutí spearmintu? Za socialismu nemožné. Trh spolehlivě válcovaly ovocné kvádry značky Pedro. Tisíc tun ročně. A k tomu Bajo či Sevak. Stroje na plátky se vyhazovaly jako nepotřebné. Kapitalismus však kluk se sombrerem nezvládl. A nejen on, také ostatní české značky. Tuzemsku vládne americká guma společnosti Wrigley.
„Značka Pedro má před sebou v zásadě pouze dvě možnosti: buď ji odprodáme jiné žvýkačkové firmě nebo pod tímto názvem začneme vyrábět jiný výrobek,“ říká Petr Minařík, zástupce současného majitele ochranné známky Pedro, společnosti Candy Plus.
Za kolik by mohlo Pedro změnit majitele, však Minařík prozradit nechce. Jedno je však jisté. Potenciálně nejbližší kupec, jasný hegemon českého trhu, Wrigley, už o Pedro nestojí. Tento největší světový výrobce žvýkaček po vstupu na český trh o začlenění Pedra do svého sortimentu uvažoval, ale nakonec od spolupráce upustil.

„Vůbec nezvažujeme koupi značky Pedro,“ potvrzuje David Krajný, šéf českého zastoupení Wrigley. Podle něho je už tato dříve slavná značka mrtvá. A s ní i výroba žvýkaček v České republice. Wrigley i ostatní vozí své plátky z Polska.

MEZITITULEK: Stoletá česká žvýkačka
Historie české žvýkačky přitom sahá až do roku 1910, kdy podnik Glaserova čokoládka ve středočeské Velimi okopíroval výrobu ze Spojených států. Samotný majitel továrny se tam nechal najmout jako dělník a výrobní postupy pak uplatnil i v Čechách.
Přijetí žvýkačky však bylo více než vlažné. Historické prameny se shodují na tom, že gumová předchůdkyně Pedra s Bajem přišla na trh v dost nepatřičnou dobu: v chudých válečných letech byla nepraktická, jelikož se nedala sníst.
Po meziválečných pokusech několika dalších podnikatelů byla zavedena výroba v pražské Orionce, pozdějších Čokoládovnách. Žvýkačky vyráběl ještě přechodně liberecký závod Poživatina a bratislavské Figaro. V rámci specializace výrobních podniků se produkce žvýkaček nakonec přesunula a koncentrovala ve Velimi.
České žvýkačky byly i po druhé světové válce podle Zdeny Ambasové, vedoucí archívu Čokoládoven, jedním z artiklů, které Československo vyváželo na západní trhy v Evropě a ve Spojených státech. Velim vyráběla od roku 1966 až devět set tun Pedra ročně, s plným využitím kapacity provozu. Podle dlouholetého ředitele Velimi Josefa Jeřábka však šla na export jen menší část, domácí poptávka totiž většinu „sežvýkala“.

MEZITITULEK: Nepomohla ani Nestlé
Velimský závod byl v roce 1992 jako součást Čokoládoven prodán firmám Nestlé a Danone. Od roku 1994 mu již velelo pouze Nestlé. Pedru to však k většímu rozvoji nebo aspoň udržení místa na trhu nepomohlo.
Podle Anny Weiglové ze společnosti Nestlé bylo společnosti od začátku jasné, že ve výrobě žvýkaček nemůže konkurovat úspěšným zahraničním firmám. Neměla tedy velký zájem na udržení ryze české žvýkačky a nechtěla provádět inovace.
V roce 1994 Nestlé proto uzavřela velimskou pobočku a výrobu žvýkaček převedla do závodu Lipo v Liberci. Tato továrna byla posléze za oboustranného zájmu v roce 1999 odprodána vlastnímu managementu, dnes firmě Candy Plus.
Její manažeři si však na podnikání Nestlé nestěžují: „Firma Nestlé udělala pro udržení Pedra maximum, včetně řady reklamních akcí, ale nic nepomohlo. V supermarketech jsme zdarma rozdali tři tuny Pedra, ale prodej nestoupl. Zákazníci rozhodli,“ dodává Petr Minařík.

MEZITITULEK: Marný boj
Candy Plus navíc nemohla převést výrobu žvýkaček na plátky. Stroj na plátky byl už dávno vyhozen jako nepotřebný. Liberec tak nemohl vytvořit alternativu módnímu designu, který diktovalo Wrigley.
Výroba Pedra byla ztrátová i za „panování“ Candy Plus. Rok a půl stroje pracovaly jen na polovinu směny a nakonec putovaly v roce 2000 do secondhandu. „V současné době nemáme pro výrobu žvýkaček žádné zařízení, proto bychom značku Pedro prodali,“ potvrzuje zástupce firmy Petr Minařík.
Proč se Pedro neudrželo? Josef Jeřábek má pro krach Pedra jednoduché vysvětlení: „Všechny české žvýkačky vytlačila firma Wrigley, a to celkem jednoduchým sortimentem, avšak s tak ohromnou reklamní kampaní, že si ji žádný jiný výrobce nemůže z hlediska nákladů dovolit.“
V roce 2003 šlo například o částku 262 miliónů korun, což činí asi třináct procent celkového obratu společnosti. Ohromnou sílu marketinkového tahu firmy Wrigley dosvědčuje i skutečnost, že její základní produkt, se kterým dobyla český trh, tedy plátková žvýkačka s příchutí spearmintu, za socialismu vůbec neuspěl a její výrobu zastavila Velim už v sedmdesátých letech.

Hospodářské noviny, 2. 8. 2004, autor: Vendula Běláčková, Michal Uryč-Gazda

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.