Placené vyhledávání firmám vynáší
Válka vyhledávacích portálů. Tak odborníci popisují stav na trhu s placeným vyhledáváním. Provozovatelům portálů tento byznys vynáší více než čtyři miliardy dolarů ročně a se čtyřicetiprocentním růstem v tomto roce je jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví reklamního průmyslu, napsal server welt.de.
Souboj o zákazníky si firmy, které tuto službu poskytují, rozhodně nechtějí nechat ujít. Odborníci jim totiž slibují pro příští roky další nárůst tržeb. Do roku 2009 by to podle výzkumníků ze společnosti Jupiter Research mělo být více než deset miliard dolarů.
“Existují tři základní typy této služby,” vysvětluje Oldřich Bajer, ředitel české společnosti Centrum.cz. “Firma si může zaplatit, že se při zadání určitého hesla objeví mezi třemi prvními odkazy. Druhým typem je tak zvaná garance první stránky. Odkaz na společnost se tak objeví při vyhledávání na první stránce. Poslední možností je databáze firem. Zde jsou zařazeny všechny firmy v oboru s co možná nejaktuálnějšími informacemi. Zadavatel si může například nechat zvýraznit odkaz,” upřesňuje Bajer.
Největšími poskytovateli placeného vyhledávání jsou nejznámější internetové portály, jako například společnost Yahoo. V minulém roce se do této branže pokusil proniknout také koncern Microsoft, píše server sillicon.de.
“Je to výhodná služba zejména pro malé firmy. Za to, že se objeví mezi prvními nalezenými odkazy na určitá hesla, nemusí platit stamilióny dolarů jako za klasickou reklamní kampaň. Navíc je to lépe zacílené. Pokud firma hledá dodavatele, nechce pročítat několik stránek odkazů, ale zpravidla si vybere mezi těmi, kteří jsou na první, nanejvýš druhé stránce,” tvrdí newyorský analytik Paul Gallagher.
Jinou strategii než konkurence volí nejoblíbenější vyhledávač světa společnosti Google. Od počátku přesně rozlišuje mezi placenými a ostatními nalezenými odkazy. Navíc dodnes není možné si koupit u této firmy místo ve vyhledávacím indexu, tvrdí německý deník Welt. Přesto Google ví, jak na internetovém vyhledávání vydělat. Konkurenci překvapily jeho základní sazby při tak zvaném Pay-per-Click Service, tedy službě, kdy zákazník platí za každé “kliknutí” na jeho reklamní odkaz. Základní poplatek je pět eur a minimální cena za jedno zvolení odkazu se pohybuje okolo pěti eurocentů.
V České republice investují do placeného vyhledávání společnosti okolo půl miliardy korun ročně. Spolu s klasickými inzeráty na síti si pak provozovatelé vyhledávačů a dalších serverů přijdou letos na rovnou miliardu korun. Nárůst oproti předešlému roku se vyčísluje více než padesáti procenty.
“Je to vlastně služba podobná Zlatým stránkám, ale díky častější aktualizaci dat je přesnější,” tvrdí Bajer.
Hospodářské noviny, 16. 8. 2004, autor: Adam Junek