Olympijskou symboliku využívají pivo, stavbaři i reklamní trh
Do Českého olympijského domu v Pireu bude v nejbližší době přepraveno čtyři tisíce třetinek plzeňského piva s řeckým potiskem a sto sudů pro čepování oblíbeného nápoje. Jeho výrobce je partnerem Českého olympijského výboru a vedení pivovaru si dlouholeté spolupráce cení. “Spojení prémiové značky Pilsner Urquell s olympiádou jí pomáhá budovat unikátní postavení mezi pivy na českém trhu, firma přispívá k důstojné reprezentaci země. Olympiáda je vrcholnou sportovní a společenskou událostí a plzeňské pivo se ve světě považuje za symbol České republiky,” říká mluvčí pivovaru Alexej Bechtin.
Za 35 miliónů korun, které zaplatí generální partner českého olympijského týmu za čtyři roky, má Plzeňský Prazdroj právo využít olympijské logo i prezentovat své pivo ve spojení s úspěchy českých sportovců. Sponzorství podpořil pivovar televizní reklamou nazvanou Synchronizované plavání, na trh uvedl pivo v olympijských plechovkách a s olympijským designem láhve.
“Spojení piva a olympiády není o produktu, ale o hodnotách značky,” tvrdí šéf komunikační agentury Mark/BBDO Petr Topinka. Plzeňský Prazdroj, stejně jako olympiáda, podle jeho názoru představuje tradici i úsilí vyniknout ve férové soutěži.
Se spojením hodnot značky a olympiády kalkuluje i Škoda Auto, další generální partner českých olympioniků. Pro největší českou automobilku je letos olympiáda co do atraktivnosti na třetím místě za mistrovstvím světa v hokeji a za cyklistickou Tour de France. Vedle olympijských log v reklamách hodlá automobilka využít svého sponzorství hlavně on-line rozhovory s olympioniky na svých internetových stránkách i autogramiádami úspěšných českých sportovců v prodejnách škodovek. To by mělo Škodě Auto pomoci udržet pozici i při klesajícím automobilovém trhu v Česku.
Podpora olympioniků patří i mezi stěžejní sportovní projekty Českého Telecomu, který je třetím generálním sponzorem. Při příležitosti olympijských her v Aténách vydal telekomunikační operátor speciální edici karet X, které jsou určeny pro volání ze zahraničí. Zároveň zlevnil hovory jak z Řecka, tak do této země v průběhu her.
Čtvrtý generální partner, společnost ČEZ, zaplatil 35 miliónů korun za spojení olympijské symboliky se svou Duhovou energií.
Vedle čtyř hlavních sponzorů má český olympijský tým i takzvané oficiální partnery, z nichž každý během čtyřletého období přispěl částkou 20 až 25 miliónů korun.
Jedním z nich je i největší tuzemská stavební společnost Skanska CZ. Firma využívá olympijské symboliky na všech svých propagačních materiálech, podpora olympioniků je však pro ni spíše věcí image, dobrého jména společnosti. “Jde nám samozřejmě o podporu vnímání společnosti Skanska jako silného a spolehlivého partnera podobných společensky významných aktivit,” uvedl šéf komunikace firmy Ondřej Šuch.
Pro tuzemský reklamní trh je velká sportovní akce v Aténách impulsem růstu. “Olympiáda podle mého odhadu vyvolá reklamní investice ve výši 150 až 200 miliónů korun. Je to letos významný impuls, ale menší než mistrovství světa v hokeji či fotbalové Euro v Portugalsku,” uvedl Štěpán Wolde z mediální společnosti ARBOmedia.
Loni dosáhly reklamní výdaje v Česku sumy 16,2 miliardy korun. Letos by se měl objem inzertních investic podle odhadu expertů zvýšit na 17,5 až 18 miliard korun.
Hospodářské noviny, 5. 8. 2004, autor: Vladimír Kaláb, Tomáš Mrázek