Olympiáda je velkou sportovní podívanou – ale za veliké peníze

3. 8. 2004 10:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Nejdůležitějším zdrojem finančních prostředků pro Mezinárodní olympijský výbor (MOV) jsou práva na televizní přenosy, jejichž cena pravidelně roste. Za nadcházející letní olympijské hry v Aténách vydala americká televize NBC už s několikaletým předstihem částku 793 milionů dolarů a Evropská vysílací unie (EBU), jež sdružuje 71 veřejnoprávních televizí v 51 zemích Evropy, obnos 394 milionů amerických dolarů.
Velmi se mýlil někdejší šéf MOV Avery Brundage, když při zahájení zimních her v Cortině D’Ampezzo v roce 1956 zpupně prohlašoval: „My, zde v MOV, jsme si šedesát let vedli dobře bez televize a v další šedesátce tomu jistě nebude jinak…“
Olympijské hry se během uplynulého půlstoletí staly globální show, a proto televizní společnosti nešetří – investice se jim bohatě vracejí. Právě NBC, která je na poli olympijské zábavy zkušeným hráčem (koupila práva už ke hrám v roce 1964 v Tokiu), měla z her v Sydney a Salt Lake City čistý zisk 80 milionů dolarů. Atény 2004 jí mají do kasy přinést 65 milionů.
Přenosy z dění v Aténách nabídne vlastník NBC, společnost General Electric, i na svých čtyřech dalších kanálech MSNBC, CNBC, Bravo a Telemundo. V Evropě patří práva unii EBU, jejímž členem je i Česká televize. Ta si spolu s evropskými kolegy pojistila práva na Hry pro roky 2010 a 2012.
Američané za tyto dva podniky zaplatili horentní sumu přes dvě miliardy dolarů (asi 54 miliard korun). EBU vydala v červnu 746 milionů dolarů a vyhrála „souboj“ se soukromými televizemi v čele s Murdochovou BSkyB či německými RTL, Sat1 i Premiere.
Náklady na zajištění blížících se LOH 2004 odhaduje Česká televize na 100 milionů korun. Podle jejího mluvčího jsou v této částce zahrnuty poplatky za vysílací práva, technické náklady i výdaje za pobyt pracovníků ČT, kterých bude čtyřiadvacet.

Růst ceny televizních práv
(v amerických dolarech):

ZIMNÍ OLYMPIJSKÉ HRY:
1994 (Lillehammer): 295 000 000 (CBS) a 24 000 000 (EBU)
1998 (Nagano): 375 000 000 (CBS) a 72 000 000 (EBU)
2002 (Salt Lake City): 545 000 000 (NBC) a 120 000 000 (EBU)
2006 (Turín): 613 000 000 (NBC) a 135 000 000 (EBU)
2010 (Vancouver): 820 000 000 (NBC) a 178 000 000 (EBU)

LETNÍ OLYMPIJSKÉ HRY:
1996 (Atlanta): 456 000 000 (NBC) a 250 000 000 (EBU)
2000 (Sydney): 715 000 000 (NBC) a 350 000 000 (EBU)
2004 (Atény): 793 000 000 (NBC) a 394 000 000 (EBU)
2008 (Peking): 894 000 000 (NBC) a 443 000 000 (EBU)
2012 (neurčeno): 1 181 000 000 (NBC) a 568 000 000 (EBU).

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.