Newyorské metro chce prodat firmám jména stanic
Vedení newyorského metra přišlo s odvážným plánem, jak vyřešit vážné finanční potíže. “Pozor, dveře se zavírají! Příští stanice Coca-Cola Times Square” – tak nějak by mohlo už brzy znít hlášení ve vlacích podzemní dráhy. Vedení metra chce firmám odprodat názvy stanic, aby tak z jejich sponzorských darů mohlo financovat ztrátový běžný provoz a také opravy, na něž v posledních letech nezbývaly peníze, uvedl britský list The Guardian.
Schodek v rozpočtu úřadu newyorské veřejné dopravy (MTA) se napřesrok vyšplhá na rekordních 540 miliónů dolarů. Úřad proto nechce čekat a v denících už umístil první inzeráty. “Rozeslali jsme také nabídky konkrétním firmám a čekáme na předložení jejích návrhů,” uvedl mluvčí MTA Tom Kelly.
Z druhé strany se hbitě ozvaly spotřebitelské organizace, kterým se nápad nezamlouvá. Gary Ruskin, ředitel společnosti Commercial Alert, prohlásil, že stanice metra by spíše měly nést jména Martina Luthera Kinga či Thomase Jeffersona než Philipa Morrise. “Názvy stanic mají vyjadřovat určité hodnoty,” tvrdí Ruskin.
Také newyorský tisk komentuje plány MTA dost jízlivě. “Lexington Avenue by mohla zaujmout výrobce luxusní značky vozu Lexus, dodavatel čokolád After Eight by si mohl dopřát stanici 8th Street a David Beckham by nejspíš měl svému malému synovi Brooklynovi pořídit zastávku Brooklyn Bridge,” napsal New York Times.
Nápad se naopak zalíbil starostovi metropole Michaelu Bloombergovi, který je velkým zastáncem sponzoringu.
Na první pohled se sponzorování metra může firmám vyplatit, vezme-li se v úvahu, že v New Yorku, kde má jeho síť 277 stanic, se jím denně sveze kolem sedmi miliónů lidí. Část marketinkových odborníků to však vidí jinak. V prostředcích hromadné městské dopravy je podle nich k dispozici tolik reklamní plochy, že kupovat si exkluzivitu na celou stanici nemá smysl.
Hospodářské noviny, 9. 8. 2004, autor: (aju)