Multimediální zprávy posílá už milión Čechů
Češi postupně přicházejí na chuť multimediálním zprávám MMS, tedy zasílání fotografií či přijímání infoobrázků. Tuto službu, kterou tuzemští operátoři Eurotel a T-Mobile poprvé nabídli koncem léta roku 2002, v současnosti aktivně využívá na 1,1 miliónu majitelů mobilních telefonů. Ještě koncem května to bylo přibližně 750 tisíc zákazníků.
Zájem o MMS služby roste v posledních měsících. Operátoři to spojují zejména s významnými sportovními akcemi typu fotbalového a hokejového šampionátu, při kterých roste poptávka po info službách, a také klesající ceně telefonů. Zatímco při rozjezdu služby vyšel mobilní telefon s fotoaparátem až na dvacet tisíc korun, nyní se dá pořídit již za několik set korun. V některých cenových akcích stojí multimediální telefony jen několik korun. Pokles cen začal před loňskými Vánocemi, kdy nebyl žádný problém získat kvalitní telefon za tři čtyři tisíce korun.
Nejvíce z celkového aktuálního počtu klientů, využívajících multimediální služby připadá na T-Mobile, a to okolo půl miliónu. Eurotel hlásí přes čtyři sta tisíc zákazníků MMS služeb a Český Mobil, který produkt zavedl s ročním zpožděním oproti konkurenci, registruje necelých dvě stě tisíc uživatelů.
I když jsou multimediální služby žádány stále víc, z hlediska množství odeslaných zpráv se s jejich “starší sestrou”, textovkami, nedají vůbec porovnávat. Zatímco počet odeslaných SMS se u jednoho operátora měsíčně pohybuje v řádech desítek miliónů, u multimediálních zpráv se jedná maximálně o statisíce.
Také podíl multimediálních služeb na celkových příjmech operátorů je zatím mizivý. A to i přes to, že MMS zprávy jsou zhruba desetkrát dražší než textovky. “Příjmy z ostatních služeb jsou vůči MMS zatím neporovnatelné,” potvrzuje mluvčí Českého Mobilu Petr Šindler. Konkrétní čísla společnosti prozrazovat nechtějí.
Více než o zasílání fotek mají tuzemští uživatelé zájem o příjem informačních zpráv. Poptávka po nich roste zejména při velkých sportovních akcích či zajímavých politických, ekonomických a společenských událostech. “Například v průběhu letošního mistrovství Evropy ve fotbale jsme odeslali na sedm set tisíc MMS,” uvedla Martina Kemrová z tiskového oddělení T-Mobilu.
Český Mobil zaznamenal největší skok při pražském hokejovém šampionátu. Tehdy si speciální sportovní zpravodajství objednalo ve srovnání s běžným provozem o 160 procent uživatelů více. U Eurotelu podle jeho mluvčí Diany Dobálové zase nejvíce bodovala soutěž Česko hledá SuperStar. “Své zájemce si našly i obrázky filmových premiér Shrek 2 nebo Garfield, na kterých jsme se podíleli,” dodala Dobálová.
Multimediální zprávy mají podle operátorů i analytiků budoucnost teprve před sebou. “I když jejich popularita v poslední době dramaticky roste, MMS mánie Českou republiku teprve čeká,” tvrdí mluvčí Českého Mobilu.
To potvrzuje i Alena Klimková, obchodní ředitelka společnosti Economia On Line, která nabízí zasílání MMS zejména s ekonomickým obsahem: “Multimediální služby si postupně získávají svůj okruh zákazníků.”
Oblast multimediálních zpráv samotnými zvukovými a obrázkovými vzkazy nekončí. S očekávaným rozvojem dalších generací mobilních služeb by měly v následujících pěti letech ke slovu přijít například živé televizní přenosy či stahování větších zvukových nahrávek. Na světových výstavách elektroniky již v současnosti představují přístroje, které jsou schopné všechny tyto multimediální služby nabídnout v takové kvalitě, jako by je uživatel přijímal v kanceláři na pevném připojení k síti.
Hospodářské noviny, 20. 8. 2004, autor: Tomáš Mrázek