Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Merchandising nabírá tempo

Redakce MAM2. 8. 2004

Spider-Man, Shrek, Hulk, Harry Potter, družina Prstenu nebo malý Nemo – v poslední době se v kinech objevuje čím dál více nadpřirozených filmových hrdinů. Nad přívalem pohádek a fantasy snímků však nejásají pouze děti a dospělí romantikové, ale rovněž výrobci hraček, oblečení nebo potravin.
Díky enormním obchodním možnostem pohádkových postav nabral český merchandisingový trh raketové tempo, které k tomuto segmentu láká čím dál více firem z nejrůznějších odvětví – hračkářství, papírenství nebo výroby školních potřeb.
“Hrdinové z fantasy, komiksových nebo animovaných předloh skýtají mnohem širší program, který lze využít v rámci prodeje licencí,” vysvětluje ředitelka společnosti Plus Licens Andrea Skotnicová. Názorně to vyplývá při porovnání merchandisingového potenciálu Spider-Mana a malíře Jacka Dawsona, kterého v megahitu Titanic ztvárnil herec Leonardo DiCaprio.
Zatímco pavoučího hrdinu je možné podle Skotnicové použít na širokém spektru výrobků od módního oblečení přes hračky, mražené krémy nebo potraviny, postava DiCapria se v tomto případě spokojila s fotografiemi, které bylo možné použít pouze na vybraných produktech. “S typem výrobku musí totiž souhlasit i samotný herec,” upozorňuje Skotnicová.
K boomu přispívá nejen velký počet sérií, ale rovněž postup distribučních firem, které si neváhají připlatit za kvalitní dabing. “V takovém případě jdou prodeje nahoru,” řekla manažerka hračkářské firmy EPEE Eva Žáková.
Na merchandisingovém trhu je vlna animovaných snímků a fantasy filmů hned znát. “Ještě v roce 2000 jsme prodali tři licence, v letošním roce je to již 12 licencí,” podotkla Skotnicová. Cena licence se přitom pohybuje od 300 tisíc korun výše. Objem tržeb výrobců, kteří vlastní licence od Plus Licens, se pak podle jejích slov pohybuje mezi 20 až 30 milióny korun, zatímco před čtyřmi roky to byl pouhý milión.
“Zaznamenáváme zvýšený zájem o licence, často se jedná už i o budoucích filmech. Nárůst objemu prodejů se pohybuje kolem trojnásobku, tento údaj je však v rámci našeho portfolia značně zkreslen trilogií Pán prstenů, která zaznamenala velký úspěch,” potvrdil Petr Litoš ze společnosti Eastern European Merchandising Corporation (EEMC).
Zvýšený zájem o produkty s tematikou známých filmových postav pak k merchandisingu láká čím dál více firem. “Vážných zájemců jsou řádově desítky, jejich počet neustále roste,” uvedl Litoš. Ke změnám dochází hlavně odvětvově – tričkařská firma již není žádná, stabilně roste hračkářský sektor, počet výrobců školních potřeb nebo papírenského zboží.
Nárůst merchandisingových prodejů se netýká pouze České republiky, ale i většiny postkomunistických zemí. “Země střední a východní Evropy dosáhly na kontinentu po Německu druhých nejvyšších merchandisingových tržeb. Nejvýraznějším dílem přispělo Polsko, ale i Česká republika si vedla nad očekávání dobře,” potvrdil Litoš.
Boom merchandisingových výrobků by měl díky dalšímu přísunu pohádkových příběhů pokračovat i v následujících letech. Na podzim se na plátnech kin objeví snímek Alien versus Predator, příští rok pak čtvrté pokračování Harryho Potera, film Catwoman, nový díl Batmana nebo další zpracování King-Konga. Velké zisky si studia slibují i od připravovaných fantasy trilogií – Eragon, Inkheart nebo His Dark Materials.

Hospodářské noviny, 2. 8. 2004, autor: Aleš Borovan

×

Příběhy značek: Pedro čeká na další šanci

Starší článek

Ogilvy Interactive expanduje

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více