Komerční potenciál hip-hopu roste
Zpočátku to vypadalo jako zábava pro několik nadšenců: pár kluků v plandavém oblečení a obrácených kšiltovkách si před pár lety na plácku mezi paneláky nebo někde ve sklepě začalo pouštět houpavou muziku, která se vyznačovala hypnotickým opakováním rytmů a nezastavitelnou “vyřídilkou” interpreta.
V současné době je hip-hop jedním z hlavních lifestylových trendů teenagerů, jehož příznivců v České republice rok od roku přibývá a v současné době se zde točí desetimilióny korun. Hip-hop firmám nabízí široké marketinkové uplatnění: kromě podobné hudby jeho stoupenci nosí specifický styl oblečení, bot a preferují i určité značky nápojů. Příklad za všechny: ještě do roku 1998 si museli příznivci hip-hopu kupovat dovážené oblečení. Od tohoto roku začala fungovat česká firma Vigil, která se zaměřuje výhradně na hip-hopový segment.
“Hip-hop je velmi populární žánr mezi mladými lidmi a v současnosti je u nás na vzestupu. Naše společnost chce být mladým lidem nejblíže, je to pro nás důležitý zákaznický segment, proto se v rámci této strategie zaměřujeme i na fanoušky hip-hopu,” uvedl manažer značky Kofola Břetislav Koláček.
Firmy přitom mají k dispozici několikasettisícový trh. Podle odhadů redaktorů hip-hopového magazínu Bbarák tvoří užší jádro komunity asi padesát tisíc hip-hoperů, širší základna čítá kolem čtvrt miliónu vyznavačů hip-hopu. Každým rokem přibývají další desetitisíce posluchačů.
Překotný vývoj dokumentuje i jeden z největších středoevropských žánrových festivalů Hip Hop Kemp, jehož třetí ročník začíná dnes nedaleko Hradce Králové. Ještě před dvěma roky na něj dorazilo kolem tři a půl tisíce fanoušků, letos jich organizátoři očekávají 12 tisíc.
“Narůstající počet posluchačů pak k této akci logicky láká silné sponzory, o které nemáme nouzi,” tvrdí Radek Maliník z pořádající agentury Depo Crew Agency. A hned má po ruce další důkaz mimořádného zájmu obchodníků: “Na letošní Kemp se přijedou podívat až z Itálie vrcholoví manažeři ze společností San Pellegrino nebo Campari Mixx. To není zcela obvyklé.”
Situace v tuzemském hip-hopu tak kontrastuje s odlivem návštěvníků a následně i sponzorů od taneční scény. V loňském roce kupříkladu skončil taneční festival Open Air Field a po prvním ročníku nedošlo k opakování akce Go Planet Roxy, která rovněž nabídla přehršel interpretů taneční scény. “Problémem je, že tyto festivaly mají slabou nabídku. Většina zvučných tanečních jmen u nás již hrála,” upozorňuje šéfredaktor hudebního časopisu Ultramix Pierre Beneš.
Naopak mezi sponzory Hip Hop Kempu lze nalézt množství oděvních firem, výrobců energetických a nealkoholických nápojů, elektroniky, pivovar, továrnu na motocykly a silniční skútry nebo cestovní kanceláře.
Kromě velkých nadnárodních společností se hip-hop stává příležitostí pro české podnikatele. Firma Vigil, která začala šít na sklonku 90. let minulého století, již má v Česku čtyři prodejní místa a chystá se i na Slovensko. “Začínali jsme s kusovou výrobou a v současné době vyrábíme série po několika stech kusech. Veškeré materiály a šití nakupujeme v České republice. Trh je ale přeplněn dovozy třeba z Polska,” uvedl Rudolf Rokoš z Vigil.
Hip-hopovou hudbu začínají brát na milost i velká hudební vydavatelství, která se zaměřují spíše na mainstreamové interprety. Před lety Universal Music podepsal smlouvu s kapelou Chaozz, jejíchž čtyř desek se dosud prodalo kolem 100 tisíc nosičů. Stejná firma získala nedávno do své stáje karlovarské Bow Wave, spolupracovat bude i na novince karvinského sólisty DBS. Další kapela, slovenští Kontrafakt, se upsali na dvě desky Sony Music.
Hospodářské noviny, 13. 8. 2004, autor: Aleš Borovan