I na CzechTeku se dá vydělat
Odpor k oficiálním akcím a odmítnutí komercializace taneční hudby – podobné motivy lákají většinu účastníků na ilegální party CzechTek. Nekomerční charakter podtrhuje i volný vstup na podobné akce. Skutečnost je však prozaičtější. Celkové tržby na těchto akcích se podle odhadů mohou porovnávat i s největšími “komerčními” festivaly, jako například dnes začínajícím Creamfields. Ziskovost pak může být v leckterém případě vyšší. Důvod? Vysoká návštěva, nulové honoráře vystupujícím dýdžejům a dobře fungující systém občerstvení a barů.
Zatímco organizátoři oficiálních akcí hlavní část příjmů získávají od velkých sponzorů a ze vstupného, finanční toky nelegálního CzechTeku mají poněkud jinou podobu. Základem ekonomiky CzechTeku jsou bary, které jsou propojeny s hracími aparaturami, takzvanými soundsystémy. Hlavní příjmy se tak nesoustředí v rukou jednoho pořadatele, ale rozprostřou se mezi majitele soundsystémů.
Podle prohlášení zveřejněného na stránce freetekno.cz se letošního CzechTeku zúčastnilo více než 50 soundsystémů. “Každý ze soundsystémů měl svůj bar a navíc zde byla spousta krámků, kde se dalo rovněž něco koupit,” uvedl účastník CzechTeku, vystupující pod pseudonymem Shkah.
Cenové relace? Pivo 20 až 25 korun, “panák” mezi 25 až 40 korunami, z jídel těstoviny za 40 korun. Tedy o pár korun méně než na obřích festivalech. Vzhledem k vedru patřila k nejžádanějším artiklům balená voda, za kterou prodejci požadovali kolem 30 korun za 1,5litrovou láhev.
Celková tržba všech barů se tak i přes neexistenci oficiálních čísel pohybovala v řádech miliónů korun. Do karet czechtekovým obchodníkům totiž hraje především velký zájem o neoficiální party. Podle odhadů se o víkendu CzechTeku zúčastnilo kolem 15 tisíc lidí. I tak je to pouze polovina oproti loňskému ročníku, který se uskutečnil u Kopidlna na Jičínsku.
Jak v tomto porovnání dopadají největší oficiální taneční akce? Přestože mají na své straně všechny trumfy v podobě přízně sponzorů a několikasetkorunového vstupného, jejich zisk ještě nemusí převyšovat profit z CzechTeku. Naopak. “V zisku je pouze malá část festivalů, jako například Cosmic Trip. Ostatní však doplácejí na slabou nabídku, většina velkých hvězd zde již hrála. Podle mého názoru čeká tyto akce spíše úpadek,” řekl šéfredaktor hudebního časopisu Ultramix Pierre Beneš.
Za největší taneční oficiální akci je v Česku označován festival Creamfields. Loňský rozpočet podle lidí z pořádající agentury JPA Group dosáhl 20,3 miliónu korun. Velká část rozpočtu přitom připadla na honoráře pozvaných hvězd – kupříkladu účast hvězdných Britů Massive Attack stála organizátory milióny korun. Další statisíce je pak nutné zaplatit za položky, stanovené předpisy nebo majitelem pozemku. “Organizátor musí zajistit toalety, obvyklá je také zdravotní nebo pořadatelská služba. Kromě toho se část vstupného odevzdává místnímu obecnímu úřadu,” uvedl Josef Sedloň, který do loňského roku pořádal festival Open Air Field. Vzhledem k prodělku akce se však pořadatelé vzdali organizace dalšího ročníku.
To, zda byly dosavadní ročníky Creamfields v plusu, popřípadě jak velkém, není jasné. Podle JPA mělo například loni dorazit kolem 30 tisíc lidí, nakonec si na letiště u Roudnice nad Labem našlo cestu přibližně 13 tisíc platících diváků. “Podle mých informací skončil předloňský ročník v minusu, loni to bylo lehce ziskové a výsledek letošního ročníku je zatím samozřejmě otazníkem,” podotkl Beneš.
Hospodářské noviny, 6. 8. 2004, autor: Aleš Borovan