Hudební průmysl: po letech půstu růst
Hudební bossové konečně začali naslouchat svým zákazníkům – tak by se ve stručnosti daly interpretovat letošní statistiky, které naznačují konec několikaletého pádu hudebního trhu. Alespoň ve vyspělých zemích, ve kterých firmy vsadily na postupné snižování cen kompaktních disků a začaly využívat internetu jako nové distribuční cesty k zákazníkovi. Ve Spojených státech se tak za prvních šest měsíců 2004 prodalo o 7 procent více alb než za stejné loňské období.
Pro investory je to důležitá zpráva, americký trh totiž s 37procentním podílem (údaj za rok 2003) patří k největším na světě. Obří firmy ve Spojených státech jako jedny z prvních pochopily přání hudebních fanoušků: chceme hudbu co nejvíce dostupnou moderními distribučními kanály a za příznivou cenu.
Minulý rok a počátek letošního se tak nesly ve znamení postupného snižování cen nahrávek. Loni na podzim Universal Music snížila cenu CD o čtyři až šest dolarů na 13 dolarů. Celkem se podle průzkumu agentury Nielsen SoundScan za první půlrok v USA prodalo 306 miliónů alb.
Podobný vývoj signalizují i ukazatele hudební trhu ve Velké Británii. Podle statistik Britského fonografického průmyslu (BPI) se tržby gramofirem v období od března 2003 do března 2004 zvýšily o tři procenta, prodej kompaktů pak o takřka čtyři procenta.
Velkou zásluhu na obratu má i internet, mnozí odborníci v této souvislosti hovoří o digitální explozi. Každý týden si Američané podle Nielsen SoundScan stáhnou 2,4 miliónu skladeb, celkem si za první pololetí koupili přes internet 54 miliónů písní. Největší část prodejů přitom připadá na službu iTunes, která odstartovala masový zájem o legální stahování.
O tom, že hudební vydavatelství vzaly po počáteční nedůvěře internet na milost, svědčí i postup americké Asociace nahrávacího průmyslu (RIAA). Od letošního roku se zlaté a platinové ocenění budou vyhlašovat i v oblasti internetového stahování. Zlato získá interpret, který v USA prodá na internetu 100 tisíc skladeb, platina je za dvojnásobek.
Profesním organizacím se rovněž daří účinněji zasahovat proti vypalování a nelegálnímu stahování z internetu. V uplynulém roce vsadily na novou strategii podávat žaloby na jednotlivé uživatele. I tak Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) odhadla hodnotu prodeje nelegálních kopií v loňském roce na 4,5 miliardy dolarů.
Slibné náznaky obratu se objevují i v České republice. Trh sice výrazně nestoupá, ale zastavil se několikaletý propad. Podle statistik české pobočky IFPI se v obchodech během letošního půlroku prodaly hudební nahrávky v hodnotě skoro 263 miliónů korun, což je o 0,3 procenta více než loni. Ještě loni při obdobném srovnání došlo k propadu tržeb o 11,6 procenta. Tuto první vlaštovku potvrzuje i vývoj v segmentu CD, který je pro hudební trh klíčový. I zde došlo k nárůstu tržeb o 0,4 procenta, počtu kusů dokonce o 1,2 procenta.
“Tento vývoj byl hlavně způsoben rekordními prodeji singlové nahrávky deseti finalistů soutěže Česko hledá Super Star a rovněž pak prodejem jejich kompilačního alba,” komentoval ředitel české IFPI Karel Kučera.
Na širší nástup digitálních obchodů si pak čeští fanoušci budou muset počkat, první prodej přes internet zahájil pouze Český Telecom a některé menší servery.
Počátek letošního roku podle všeho znamenal definitivní umíráček pro kazetu, jejíž prodeje klesly o takřka 50 procent na 13 miliónů korun. Naopak nahoru jde nosič DVD, jehož prodeje stouply o 88 procent, tržby o 43 procent.
Hospodářské noviny, 20. 8. 2004, autor: Aleš Borovan