Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Evropa zdražuje alkoholické limonády

Redakce MAM25. 8. 2004

Za oblíbený nápoj s příměsí tvrdého alkoholu si nyní mladí Němci notně připlatí. Nový zákon zvedl ceny těchto nápojů o 80 až 90 eurocentů. Sladké alkoholické limonády podraží i ve Francii. Tamní poslanci rozhodli, že od ledna příštího roku stoupnou jejich ceny na dvojnásobek. Malá lahev tak zdraží z 1,60 eura na 3,20 eura. A to není pro studenty malá částka.
Ceny sladkých alkoholických nápojů v lákavých obalech už dříve stouply ve Švýcarsku či v Norsku.
Evropští politici vysvětlují, že se snaží ztížit mladým lidem přístup k nebezpečně svůdným míchaným nápojům s alkoholem. Odborníci je zmiňují jako jeden z hlavních důvodů prudce vzrůstající spotřeby alkoholu u mladých Evropanů.
Statistiky jsou výmluvné. Mladí pijí často a začínají s tím dříve, uvedla nedávno Světová zdravotnická organizace (WHO). Za každým čtvrtým úmrtím mladých lidí v Evropě ve věku 15 až 29 let stojí alkohol. Sladké koktejly s lákavým obalem jsou vedle piva nejčastěji uváděným nebezpečím.
Zchladí tedy zdražení chuť malých Evropanů opít se sladkým nápojem?
Zřejmě jen zčásti. Ve Francii tyto předpřipravené koktejly, většinou nazývané alcopops, zdražili už dříve – v roce 1996. Tehdy to jejich konzumaci značně srazilo. Poškozené firmy vehementně protestovaly, ale bez úspěchu.
“Když jde o zdraví mladých lidí, nesmí nás zajímat profit velkých firem,” řekl listu Financial Times francouzský pravicový poslanec z Alsaska Yves Bur, jeden z nejrazantnějších zastánců změn. “Chceme prostě zamezit pití těchto nápojů tím, že je učiníme finančně nepřístupné.”
Výrobci předmíchaných alkoholických nápojů, pro které zná angličtina slova “ready-to-drinks” a francouzština zase “pret-a-boire” jsou vývojem znepokojeni. Firmy se brání tvrzením, že cílovou skupinou není mládež, ale třicátníci. Málokdo jim to zatím uvěřil. Brání se tedy právní cestou.
Velký alkoholový producent Diageo se svou snahou zablokovat německý zákon neuspěl. Nezabralo ani tvrzení, že mladí budou pít stejně, jen se vyklidí podíl na trhu ve prospěch producentů piva. Společnost Bacardi zase vydala prohlášení, kde viní zákonodárce z úzce politicky motivovaného rozhodnutí. “Opatření bude pouze malou překážkou,” tvrdí Albert Algrissy, ředitel vnějších vztahů společnosti Perdod Ricard.
S tím politici vcelku souhlasí. “Nejde nám přece o zvýšení příjmů z daní, ale o to, abychom odradili mladé lidi od nekontrolovatelného pití,” říká Yves Bur. Zmiňuje, že alkohol stojí ve Francii každoročně za 40 tisíci úmrtími.
Politici reagují na zprávy lékařů, kteří varují před neodhadnutelným účinkem drinků. Mladí lidé podléhají podle zprávy WHO podbízivé reklamě, která líčí míchané drinky jako “svěží”, případně “okouzlující” volbu. A jako cosi s příchutí zakázaného ovoce, to zabírá. O procentech alkoholu nebývá ve spotech řeč. Není divu, že se tolik mladých zpije uvedenými nápoji do němoty.
V Německu pila alkoholové drinky pětina mladistvých do patnácti let. Podle německých zákonů je přitom povoleno pít pivo od šestnácti a tvrdý alkohol od osmnácti let.
Zdražení přinese nezanedbatelnou částku rozpočtům evropských zemí. Například Němci počítají s dodatečnými pěti milióny eur pro rozpočet. Státní tajemnice pro drogové závislosti Marion Caspersová-Merková uvedla, že vláda je použije pro řešení problémů drogové závislosti.

Mladí alkoholici
* Němečtí odborníci uvádějí, že koktejly stojí za čtvrtinou všech hospitalizací mladých opilců.
* Polovinu mladých lidí mezi 10 až 17 lety, kteří se ocitli kvůli lehkým drinkům v nemocnicích, tvoří dívky.
* Ve srovnání s rokem 1998 se zvýšilo pití alkoholu u mladých pětinásobně.
* Mezi mladými Francouzi pouze jeden z deseti neokusil alkohol před 17. rokem.
Zdroj: Reuters

Hospodářské noviny, 25. 8. 2004, autor: Jiří Sládek

×

Mediální skupina GES se nedohodla na převzetí Rádia Nitra

Starší článek

Rusko má kvůli alkoholismu zákon, který omezuje reklamu na pivo

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Rohlik.cz

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Loni dosáhl Rohlik.cz obratu přes 300 milionů eur a měl kolem tři čtvrtě milionu zákazníků. Získané finanční zdroje použije Rohlik Group…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesenky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20212. 3. 2021
Lidé

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Knowlimits Group posiluje výzkumné oddělení. Na pozici research directora od začátku března proto nastupuje Zdeněk Kubena, který se…
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více