Evropa zdražuje alkoholické limonády
Za oblíbený nápoj s příměsí tvrdého alkoholu si nyní mladí Němci notně připlatí. Nový zákon zvedl ceny těchto nápojů o 80 až 90 eurocentů. Sladké alkoholické limonády podraží i ve Francii. Tamní poslanci rozhodli, že od ledna příštího roku stoupnou jejich ceny na dvojnásobek. Malá lahev tak zdraží z 1,60 eura na 3,20 eura. A to není pro studenty malá částka.
Ceny sladkých alkoholických nápojů v lákavých obalech už dříve stouply ve Švýcarsku či v Norsku.
Evropští politici vysvětlují, že se snaží ztížit mladým lidem přístup k nebezpečně svůdným míchaným nápojům s alkoholem. Odborníci je zmiňují jako jeden z hlavních důvodů prudce vzrůstající spotřeby alkoholu u mladých Evropanů.
Statistiky jsou výmluvné. Mladí pijí často a začínají s tím dříve, uvedla nedávno Světová zdravotnická organizace (WHO). Za každým čtvrtým úmrtím mladých lidí v Evropě ve věku 15 až 29 let stojí alkohol. Sladké koktejly s lákavým obalem jsou vedle piva nejčastěji uváděným nebezpečím.
Zchladí tedy zdražení chuť malých Evropanů opít se sladkým nápojem?
Zřejmě jen zčásti. Ve Francii tyto předpřipravené koktejly, většinou nazývané alcopops, zdražili už dříve – v roce 1996. Tehdy to jejich konzumaci značně srazilo. Poškozené firmy vehementně protestovaly, ale bez úspěchu.
“Když jde o zdraví mladých lidí, nesmí nás zajímat profit velkých firem,” řekl listu Financial Times francouzský pravicový poslanec z Alsaska Yves Bur, jeden z nejrazantnějších zastánců změn. “Chceme prostě zamezit pití těchto nápojů tím, že je učiníme finančně nepřístupné.”
Výrobci předmíchaných alkoholických nápojů, pro které zná angličtina slova “ready-to-drinks” a francouzština zase “pret-a-boire” jsou vývojem znepokojeni. Firmy se brání tvrzením, že cílovou skupinou není mládež, ale třicátníci. Málokdo jim to zatím uvěřil. Brání se tedy právní cestou.
Velký alkoholový producent Diageo se svou snahou zablokovat německý zákon neuspěl. Nezabralo ani tvrzení, že mladí budou pít stejně, jen se vyklidí podíl na trhu ve prospěch producentů piva. Společnost Bacardi zase vydala prohlášení, kde viní zákonodárce z úzce politicky motivovaného rozhodnutí. “Opatření bude pouze malou překážkou,” tvrdí Albert Algrissy, ředitel vnějších vztahů společnosti Perdod Ricard.
S tím politici vcelku souhlasí. “Nejde nám přece o zvýšení příjmů z daní, ale o to, abychom odradili mladé lidi od nekontrolovatelného pití,” říká Yves Bur. Zmiňuje, že alkohol stojí ve Francii každoročně za 40 tisíci úmrtími.
Politici reagují na zprávy lékařů, kteří varují před neodhadnutelným účinkem drinků. Mladí lidé podléhají podle zprávy WHO podbízivé reklamě, která líčí míchané drinky jako “svěží”, případně “okouzlující” volbu. A jako cosi s příchutí zakázaného ovoce, to zabírá. O procentech alkoholu nebývá ve spotech řeč. Není divu, že se tolik mladých zpije uvedenými nápoji do němoty.
V Německu pila alkoholové drinky pětina mladistvých do patnácti let. Podle německých zákonů je přitom povoleno pít pivo od šestnácti a tvrdý alkohol od osmnácti let.
Zdražení přinese nezanedbatelnou částku rozpočtům evropských zemí. Například Němci počítají s dodatečnými pěti milióny eur pro rozpočet. Státní tajemnice pro drogové závislosti Marion Caspersová-Merková uvedla, že vláda je použije pro řešení problémů drogové závislosti.
Mladí alkoholici
* Němečtí odborníci uvádějí, že koktejly stojí za čtvrtinou všech hospitalizací mladých opilců.
* Polovinu mladých lidí mezi 10 až 17 lety, kteří se ocitli kvůli lehkým drinkům v nemocnicích, tvoří dívky.
* Ve srovnání s rokem 1998 se zvýšilo pití alkoholu u mladých pětinásobně.
* Mezi mladými Francouzi pouze jeden z deseti neokusil alkohol před 17. rokem.
Zdroj: Reuters
Hospodářské noviny, 25. 8. 2004, autor: Jiří Sládek