Důležité právní normy pro dárkaře!

30. 8. 2004 00:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Darování v podnikání je tradičním způsobem prezentace podnikatele, jímž podporuje svoji podnikatelskou činnost. V tomto ohledu je dárek reklamou ve smyslu zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy v platném znění. Jako dárek proto nelze například poskytovat tabákové výrobky, humánní léky na předpis, kojeneckou výživu a některé další produkty, podléhající zpřísněnému režimu reklamy. Dodržet zákonné podmínky je třeba v případě, že je darován alkoholický nápoj. Na dárku nesmí být zobrazeny osoby, které nedosáhly nebo se zdá, že nedosáhly osmnácti let, apod. Vyloučit nelze ani to, že dárek bude adresáta obtěžovat, například jeho doručením při nevhodné příležitosti, jako v průběhu vystoupení na veřejnosti, důležitého jednání či obtěžování svojí povahou. Například nevhodnými zvukovými efekty či vizuálním zpracováním. Pochopitelně je třeba se vystříhat toho, aby dárek vedl k výdajům příjemce třeba zasláním na dobírku. To vše za účelem vyloučení tzv. nevyžádané reklamy.
Zakázán je dárek, který je v rozporu s dobrými mravy: například tím, že diskriminuje z důvodu pohlaví – třeba některé vtipy se sexuálními motivy. Zákon samozřejmě stanoví i další požadavky, jejich výčet by však přesáhl rozsah vymezený tomuto článku. Obecně ovšem lze konstatovat, že většina běžných reklamních předmětů zákonu o regulaci reklamy vyhoví a že zákon bude třeba konzultovat jen v nestandardních případech, ať už co do obsahu či způsobu předání dárku.
Daně z dárků
Příjemce i poskytovatele daru zajímá jeho zdanění, jež se liší podle konkrétních okolností. Dar podléhá zásadně dani darovací (zákon č. 357/1992 Sb. v platném znění), nicméně dary v souvislosti se zaměstnáním, reklamní dárky a vůbec většina případů, kdy je poskytován dar v souvislosti s podnikáním, spadá pod zákon č. 586/1992 Sb. v platném znění, o daních z příjmů. Některá darování podléhají zdanění, jiná jsou od zdanění osvobozena. Sem patří například reklamní předmět, který je opatřený obchodním jménem nebo ochrannou známkou dárce a jeho hodnota nepřesahuje 500 korun. Je darován v souvislosti s podnikatelskou činností a obdarovaný je fyzickou osobou, nebo je-li dar poskytován z fondu kulturních a sociálních potřeb a u zaměstnance je zároveň dodržen maximální roční finanční limit hodnot takovýchto a podobných plnění. Pokud jde o daňovou uznatelnost daru na straně dárce, základní podmínkou je prokazatelnost jeho souvislosti s „dosažením, zajištěním a udržením zdanitelných příjmů“. Dary sice obecně podle zákona o daních z příjmů nelze daňově jako výdaj uznat, existují však výjimky. Například reklamní předmět opatřený obchodní firmou nebo ochrannou známkou dárce nebo názvem propagovaného zboží či služby v hodnotě do 500 korun bez DPH, který není zároveň předmětem spotřební daně – ta se týká především alkoholických nápojů a tabákových výrobků.
Jak se (ne)smí darovat?
Darování je v podnikání zpravidla konáno za účelem nějakého benefitu pro dárce. Zamýšlený benefit může být legální, jako podpora jména, dobré pověsti apod., či nelegální, sleduje-li protiprávní cíle. Tak je např. podplácení zařazeno podle z. č. 513/1991 Sb. v platném znění mezi zakázaná nekalosoutěžní jednání. Tohoto civilního deliktu se dopustí ten, kdo přímo či nepřímo nabídne, slíbí nebo poskytne jakýkoliv prospěch zaměstnanci nebo členu statutárního či jiného orgánu konkurence, a to za tím účelem, aby nekalým postupem „uplácené“ osoby dosáhl pro sebe či jiného nějakou neoprávněnou výhodu, stejně tak jako zaměstnanec nebo člen statutárního či jiného orgánu konkurence, který jakýkoliv prospěch přímo či nepřímo žádá, dá si slíbit nebo jej přijme. Úplatkářství může být za určitých podmínek i trestným činem, a to v případě podplácení veřejných činitelů a v souvislosti s věcmi obecného zájmu.
Co když jde o originál?
Dárkový předmět může být autorským dílem, podléhajícím režimu autorského zákona č. 121/2000 Sb. v platném znění, a to tehdy, jde-li o dílo umělecké, které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora a je vyjádřeno v objektivně vnímatelné podobě. Méně často se bude jednat o užitný vzor či o vynález (zákon č. 478/1992 Sb. v platném znění a zákon č. 527/1990 Sb. v platném znění). V úvahu připadá i ochrana dárkového předmětu jako ochranné známky, a to tehdy, je-li dárkový předmět schopen grafického znázornění a je-li způsobilý odlišit produkty jedné osoby od produktů druhé osoby (z. č. 441/2003 Sb. v platném znění).
Před uvedením dárkového předmětu na trh může být tento předmět, resp. jeho návrh také součástí obchodního tajemství a jako takový chráněn. Po uvedení na trh pak připadá v úvahu jeho ochrana buď některým z výše uvedených způsobů jako autorské dílo, ochranná známka, užitný vzor apod., anebo institutem nekalé soutěže v případě, že kopírování či napodobování daného předmětu bude jednáním v hospodářské soutěži a bude způsobilé přivodit výrobci, distributoru či dárci újmu, přičemž bude v rozporu s dobrými soutěžními mravy.
Zabalit a poslat
Důležitou součástí dárků bývá také obal, jehož hmotnost a objem má být podle zákona o obalech č. 477/2001 Sb. v platném znění co nejmenší, zároveň má dodržovat požadavky kladené na balený výrobek a zachovávat přijatelnost pro spotřebitele. Zákon pak stanoví řadu konkrétních povinností pro výrobce, dovozce a distributory obalů, jejichž společným cílem je minimalizovat odpad a škodlivost obalů.
Autorka pracuje v AK Svoboda, Chlumská, Chrůma a partneři


P20_Chlumska_14.jpg ()
Souvislosti 3D. Zákonné úpravy pro reklamní a dárkové předměty procházejí celou právní strukturou ČR.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.