Divácký nával přivolává druhou vlnu multikin

4. 8. 2004 00:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Stoupající počet návštěvníků českých kinosálů burcuje k aktivitě provozovatelé multiplexů, na které připadá již takřka 70 procent trhu. Končí tak přibližně dvouleté období, kdy v České republice nevznikl ani jediný multiplex. Největší města – Praha a Brno – jsou již podle provozovatelů nasycená, nová kina budou vznikat především v krajských a menších městech s dobrou dostupností.
Ve váhání investorů hrály roli dva faktory – finanční náročnost výstavby multikina, která dosahuje několika desítek miliónů korun, a hledání vhodných lokalit poté, co v hlavním městě začalo fungovat již deset multikin.
Nový zájem však vyvolal vývoj celého trhu – loni filmy v kinech vydělaly poprvé přes miliardu korun, již pět let se mohou chlubit stoupající návštěvností. V roce 2003 do kin zamířilo přes dvanáct miliónů diváků oproti 8,3 miliónu v roce 1999.
Poslední multiplex byl slavnostně otevřen loni v březnu na pražské Flóře. Celkem těchto zařízení v Česku funguje 15, přičemž drtivá většina – celkem devět – jich vznikla v letech 2001 a 2002. Tehdy také začala mít multikina hlavní podíl na celkových tržbách všech kinosálů.
„Vyhodnocení úspěšnosti pomalu končí, ukazuje se, že multiplexy jsou velmi náročnou investicí. Nástup nových projektů však povzbuzuje skutečnost, že postupně dochází ke snižování cen nájmů,“ tvrdí mluvčí Asociace provozovatelů multiplexů a zároveň ředitel Village Cinemas Tomáš Palička.
Nejkonkrétnější plány má společnost CineStar, která provozuje multikina v Hradci Králové, Ostravě a Českých Budějovicích. „Pokud vše dobře dopadne, budeme otevírat v Olomouci v březnu příštího roku,“ sdělil ředitel CineStar Jan Bradáč, „uvažujeme i o dalších místech, ale s ohledem na konkurenci nechceme nic bližšího prozradit.“
Více konkrétnější není ani CinemaCity/I.T. Czech Cinemas, jejíž síť tvoří tři pražská multikina. „Vím, že probíhají jednání ohledně Plzně, nemám však žádné informace, jak jsou daleko,“ uvedla marketinková ředitelka I.T. Czech Cinemas Karolina Peterková. Multikino by mělo vzniknout v rámci obchodně-zábavního centra v areálu bývalého plzeňského výstaviště, za jehož výstavbou stojí izraelská firma Plaza.
Se čtyřsálovým multikinem rovněž počítá studie multifunkčního centra, které chce v Pardubicích vybudovat izraelská firma Africa-Israel Investments Group. „Výstavba by mohla začít v příštím roce, ale mají před sebou ještě hodně dalekou cestu,“ řekla ČTK architektka odboru rozvoje a strategie pardubického magistrátu Iva Lánská.
Tím však výčet vhodných míst v České republice podle některých filmových distributorů ještě nekončí. „Pro nová multikina existuje prostor ještě v Liberci nebo Ústí nad Labem,“ myslí si Aleš Danielis z Bontonfilmu.
Na nárůstu počtu multikin podle dosavadních zkušeností nevydělá pouze konkrétní investor, ale celý kinotrh. „Po otevření multikina v Hradci Králové narostl počet diváků v tomto městě až dvaapůlkrát, nyní se zde návštěva pohybuje kolem půl miliónu lidí, tržby šly nahoru třikrát. Očekáváme, že podobný vývoj nastane i v Olomouci,“ přibližuje Bradáč. Díky novým multiplexům by tak mohl pokračovat trend stoupající návštěvnosti v kinech.


Hospodářské noviny, 4. 8. 2004, autor: Aleš Borovan


040804-24A ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.