Děti mají největší zájem o produkty z televizních seriálů, tvrdí výrobce
Filmový merchandising se stává v České republice čím dál zajímavějším byznysem. Svědčí o tom i příklad hračkářské firmy EPEE, která první licence začala nakupovat na konci 90. let a nyní již expanduje do Polska. “Zájem o merchandising roste. Souvisí to i s tím, že se rodí méně dětí. Rodiče si pak mohou dovolit dražší hračky,” říká manažerka EPEE Eva Žáková.
hn: Podle čeho si vybíráte licence k filmovému merchandisingu do vašeho výrobního programu?
Na českém trhu v zásadě žádné relevantní informace nejsou, proto se musíme spoléhat na informace ze zahraničí. Informují nás naši dodavatelé, kteří tyto produkty vyrábějí, popřípadě vlastní příslušné licence. To platí v případě firmy Toy Biz, která vyrábí figurky Spider-Mana a současně patří do impéria společnosti Marvel. Kromě toho jezdíme na veletrhy a odebíráme odborná periodika.
hn: Co rozhoduje o úspěchu merchandisingu?
Musí být spojen s filmem, který je známý. Hodně rozhoduje marketinková podpora a účast dalších partnerů, jako například řetězce rychlého občerstvení nebo výrobce potravin. Synergický efekt všech těchto aktivit je hodně důležitý. Ke zvýšení zájmu také přispívá nadabování konkrétního snímku, jako se to projevilo u Shreka.
hn: Jak se v Česku vyvíjí zájem o merchandising?
Obliba merchandisingu k televizním seriálům, knížkám a filmům roste. Ve světě se z celkového množství zboží prodá osmdesát procent značkových produktů, spojených s nějakou licencí. V Česku žádná oficiální statistika neexistuje, podle našeho odhadu je podíl licenčního zboží okolo třiceti procent. Od roku 1999, kdy byla EPEE založena, zaznamenáváme neustálý růst zisku a obratu.
hn: Jak velký podíl vašich produktů zaujímá merchandising?
Vždy záleží na tom, co přijde do kin. Letošní podíl je docela vysoký vzhledem k tomu, že jsme získali licenci na Pána prstenů, Harryho Pottera a Spider-Mana. V případě koncového spotřebitele však více než film fungují televizní seriály. Pokud by Spider-Man šel v televizi jako seriál, prodeje by okamžitě narostly.
hn: Proč se tedy zatím prodává více filmového merchandisingu?
Všechny televize podle našeho názoru zanedbávají segment dětského diváka. Česká televize se soustřeďuje na domácí produkci, u které je výroba merchandisingu poněkud složitější. Nova vysílá pouze Pokémony a seriál Teletubbies, se kterým ale přišla pozdě. Na trhu už je totiž množství nelegálních kopií oficiálních produktů. Prima se nespecializuje na děti vůbec. V současné době čekáme na seriál, který by byl průlomový. Například zájem o loňský hit – postavičky Beyblades – velmi rychle vyprchal.
hn: Snažíte se své aktivity s televizemi nějak koordinovat?
My jim dodáváme informace, popřípadě i nějaké televizní seriály nabízíme. Problémem je však přístup televizí. V České televizi trvá rozhodování velmi dlouho a Nova se soustřeďuje na pořady typu SuperStar.
Hospodářské noviny, 2. 8. 2004, autor: (abo)