Co Čech, to fotograf!
“Ještě před několika lety se předpokládalo, že prodej digitálních fotoaparátů předčí prodej klasických okolo roku 2006. Skutečností je, že ,bod zvratu’ nastal již v minulém roce, a to zejména díky přizpůsobení cenové hladiny digitálních fotoaparátů,” říká Ondrej Typolt, marketingový ředitel společnosti Olympus.
Průměrná cena digitálního fotoaparátu se za tři roky posunula z 15 tisíc korun na 8 tisíc. “Vývoj ukazuje, že toto tempo dvojnásobného růstu ještě potrvá tak dva roky a pak se trh stabilizuje na pěti šesti značkách, které budou řídit většinu trhu. Letos se počítá s 80% nárůstem,” vysvětluje Petr Salomon, IPG consumer marketing společnosti Hewlett-Packard.
Divize fotografických výrobků je teď zajímavá nejen pro tradiční výrobce fotografické techniky, ale i spotřební elektroniky. Zatímco se před dvěma lety celosvětově ročně prodalo kolem 20 mil. digitálních fotoaparátů, letos by to mělo být 61 až 62 mil.
MEZITITULEK: Jak funguje český trh?
V České republice je v oboru fotografování velká tradice, byla a stále tu je největší spotřeba filmů v porovnání s ostatními východními státy, jako jsou Polsko nebo Slovensko. “Díky digitální technologii fotí doslova všichni, i když největší náklonnost k ní lze vysledovat u mladé generace,” uvádí Jiří Kubíček, marketingový ředitel společnosti Konica Minolta Photo Imaging Czech.
“Registrujeme, že se zvyšuje podíl zákazníků, kteří si obstarávají druhý nebo další fotoaparát. Naši zákazníci jsou z 80 % muži a 50 % zákazníků je ve věkové skupině 20 až 40 let,” říká Vladimír Kostlán, trade marketing manager Digital Imaging pro Sony Czech.
Také tradice analogového zpracování a pořizování snímku je na českém trhu silná. “Neopouštíme proto tuto technologii, protože chápeme, že má neustále své skalní příznivce. Na druhou stranu se snažíme vyhovět potřebám zákazníků nejnovějších technologií a poskytujeme jim produkty v digitální fotografii,” vysvětluje Helena Vančatová, vedoucí oddělení marketingu společnosti FujiFilm CZ.
MEZITITULEK: Vývoj digitálů
Před dvěma lety stačily 2 až 4MPX (megapixelové) fotoaparáty. Dnes je 5MPX fotoaparát standardem, na což má vliv i vývoj výpočetní techniky. “Rostou datové objemy a zvyšuje se tak kvalita obrázků. Momentálním hitem jsou ultrazoomové fotoaparáty, které mají osminásobně větší optický zoom. Canon má pro tento rok za cíl vyrobit 15 mil.,” říká Libor Kopečný, product manager společnosti Canon. Výhodou Canonu je jeho práce na špičkových modelech, ze kterých pak aplikuje technologii do nižších řad. V podávání patentů je celosvětově někde na druhém třetím místě (financováno tak 8 % z obratu).
I když fotoaparáty vypadají na první pohled stejně, ve skutečnosti jsou stále o něco rychlejší a o něco lépe zpracovány. “Panasonic je aktivní na trhu digitální fotografie třetím rokem. Předtím to byl přístroj spíše pro nadšence, před třemi lety technologie dosáhla úrovně, kdy bylo možné vyvinout přístroj, který by byl zaplatitelný a nahradil by klasický fotoaparát. Pro nás je důležité, že celá řada našich přístrojů má optické stabilizátory obrazu, které zaručí uživateli dramaticky vyšší procento ostrých fotek,” vysvětluje Michal Novák z Panasonicu.
Hewlett-Packard vstoupil na tento trh před osmi lety. “Fakt, že nemáme historii klasických fotoaparátů, považujeme za handicap hlavně v očích spotřebitele. Pro nás je to segment, který doplňuje naše portfolio. Děláme komplexní řešení digitální fotografie spolu s tiskem, úpravou či scanováním. Pro české zákazníky ale zatím není důležitá jednota značky,” vysvětluje Petr Salomon.
MEZITITULEK: Rozdělení foťáků
Existuje několik podsegmentů fotoaparátů, i když každá společnost si je určuje podle svých priorit na trhu.
Panasonic své portfolio digitálních fotoaparátů rozděluje na multifunkční hračky, které fungují jako univerzální přístroje. Kromě fotoaparátů obsahují MP3, diktafony a videokamery. Pak jsou zde přístroje Lumix, jejichž cílem je hlavně kvalitně a ostře fotit. “Tuto kategorii rozdělujeme na vyšší třídu, kde se nachází superzoomy a hlavně digitální fotoaparáty s optickým stabilizátorem obrazu, a nižší třídu, kde naleznete malé, snadno ovladatelné přístroje. Hlavním proudem jsou kvalitní kompaktní fotoaparáty. Nejsilnější jsme ovšem v ultrazoomových fotoaparátech, kde jde o kombinaci optiky a technologie,” říká Michal Novák. Podobné členění mají také i ostatní značky. drží se přitom svých priorit.
MEZITITULEK: Priority
Zákazníci momentálně nejvíce při výběru fotoaparátu dbají na zvětšování rozlišení, tedy navyšování MPX, zvětšování LCD displejů, zvyšování rychlosti fotoaparátů a v neposlední řadě je zajímá obrazová kvalita.
“Naší hlavní značkou je Cyber-shot. V rámci ní členíme fotoaparáty dle počtu MPX a dalších technických parametrů reflektovaných v ceně. Hlavní segment v současnosti je 5MPX a nejdůležitějším produktem v této řadě je DSC-W1,” tvrdí Vladimír Kostlán.
Momentálním trendem u fotoaparátů jsou stále “vychytanější” technické finesy. “Z produkce Konica Minolta jsou takovými typickými představiteli DiMAGE A1 a A2. Ihned poté, co byl tento atraktivní produkt představen na světové výstavě PMA v Americe, došlo k masivnímu a okamžitému nástupu kompletního marketingového mixu v ČR. Naší jedničkou je řada DiMAGE Z2, Z3, Z10, která je kombinací zoomu, designu a funkcí, jež tuto řadu předurčuje obecně pro mladé lidi,” říká Jiří Kubíček.
“Důležitou součástí našich fotoaparátů jsou tzv. technologie skutečného života. Sem patří například adaptivní osvětlení, což je unikátní technologie HP, která dokáže algoritmem, který má v sobě, zesvětlit tmavá místa na obraze bez toho, aby ho přeimponovala. Fotka tak dělá to, co manuálně uděláte někde ve Photoshopu, ale pro nášho zákazníka je výhoda mít to v přístroji,” vysvětluje Petr Salomon.
“Poměrně novou kategorií, která se už stala masovou, jsou digitální zrcadlovky, špičkové amaterské poloprofesionální přístroje. V České republice máme za tento rok prodaných okolo 5 tisíc fotoaparátů. Tento fotoaparát 56X1IS je schopný suplovat poměrně dobře kvalitní monofonií videokamery a je schopen zachytit 30 snímků za vteřinu, přičemž standard pro video je 25. Dokonce během tohoto snímání se dá i zoomovat,” říká Libor Kopečný.
“Nejúspěšnějším modelem firmy Panasonic je model FZ10, jenž vytváří třídu sám o sobě. Každý silný výrobce elektroniky spolupracuje s tradiční optickou značkou. Panasonic úzce spolupracuje s legendou v optickém oboru, s firmou Leica, která nám vyvíjí objektiv zachycující detailně prokreslený obraz. Panasonic ve svých digitálních fotoaparátech je schopen nabídnout nejen 12násobný optický zoom a optický stabilizátor obrazu, ale také parametry jako konstantní světelnost, což je velmi důležité,” poznamenává Michal Novák.
“Měníme design napříč celou řadou. Tuto komunikaci jsme začali s novým fotoaparátem Photosmart R707. Dále budou pokračovat další tři modely se stejnými prvky, tak abychom byli identifikovatelní na trhu. Kromě designu je pro nás důležitá jednoduchost a software, který umožní komplexní služby,” míní Petr Salomon.
MEZITITULEK: Zaměření podle cílovky
Společnosti s fotografickými produkty inzerují hlavně v tisku. Vybírají je podle toho, na jakou cílovou skupinu se orientují. “Inzerujeme hlavně v odborných IT časopisech. V období špičky posilujeme i v lifestylu a denním tisku. Mezi naše stálé aktivity patří sponzorování českých národních parků a jsme partnerem Letní filmové školy v Uherském Hradišti. S Českým rozhlasem 2 – Praha jsme letos pořádali akci k 35 letům od vstupu člověka na Měsíc, kde 10 dětí-kosmonautů absolvovalo několikadenní simulovaný let na Měsíc,” říká Libor Kopečný.
“Celoročně probíhá reklama v printových médiích jak v oblasti profesionální, tak i masové spolu s distribucí POS materiálů. Kromě toho jsme již tradičně jedním ze sponzorů fotografické soutěže CIPA nebo výstavy Czech Press Photo. V červnu jsme měli měsíční bigboardovou kampaň v celé ČR na možnost zakoupení fotoaparátů na splátky s nulovým navýšením prostřednictvím Sony Financial Services,” uvádí Vladimír Kostlán.
“Nejúčinnější podporou je pro nás tisková inzerce. V denících jde o komunikaci produktů určených nejširším spotřebitelským skupinám. Ve společenských časopisech skupinám s vyšším poměrem užitných vlastností a výraznějším designem a v odborných titulech spolupracujeme v oblasti PR a testů,” říká Ondrej Typolt.
“Na podzim obměníme celou řadu fotoaparátů novými modely, které podpoříme standardními aktivitami. Naším hlavním inzertním zaměřením jsou lifestylové časopisy pro širokou veřejnost a částečně specializované časopisy. Snažíme se také využívat internetovou komunikaci,” popisuje Michal Novák.
“V inzerci jsme se původně zaměřovali na odborné tituly o digitální fotografii. Teď se snažíme jít trošku níž, co se týče odbornosti publika, a pronikáme do lifestylových magazínů, protože si myslím, že jsme i atraktivnější v rámci našich produktů a konkurence,” dodává Petr Salomon.
“Jednou z úspěšných akcí společnosti FujiFilm CZ byla vkládaná inzerce do MF Dnes s cílem zvýšení obratů a povědomí o značce a digitálních fotoaparátech,” tvrdí Helena Vančatová.
MEZITITULEK: Není to běžné
Kromě inzerce, typické pro tento segment, se někdy objeví i jiný způsob komunikace. “Na podzim plánujeme kampaň zaměřenou na širokou veřejnost v televizi, kde chceme ukázat, že se Sony je jednoduché snímat, uchovávat i sdílet fotografie,” říká Vladimír Kostlán.
“Snažíme se prezentovat značku jako takovou a zaměřovat se na spojení fotoaparátů s dalším možným segmentem, jako jsou třeba tiskárny. Chceme přiblížit přístroj více širokým masám, aby každý začínající fotograf měl možnost snadného použití, od focení po tisk. Této strategii odpovídá i přepojení rozpočtů jednotlivých kampaní v rámci značky,” uvádí Libor Kopečný.
“Chceme, aby zákazník pochopil náš korporátní odkaz a naučil se HP číst a vnímat. Chceme se stát ikonou pro domáci zábavu. Na základě centrální kampně jsme spolu s 16 evropskými zeměmi odkupovali staré fotoaparáty, z nichž bude vytvořena skulptura v Národní galerii v Londýně. Kromě toho v posledních dvou promoakcích na jaře se nám osvědčilo rádio jako call to action médium. V Čechách se peníze do rádií vyplatí investovat,” říká Salomon.
V průběhu října spustí HP i imageovou kampaň. Na internetových stránkách připravuje netradiční fotografickou soutěž, která bude nabízet více informací o firemních produktech. Rozběhne se v září.
MEZITITULEK: Fotoklasika
Určitá část klasických fotoaparátů zůstane a přesune se více k umělecké části uživatelů. “Kinofilm odejde z trhu jako první, protože žije u běžných uživatelů, kteří se přeorientovávají na digitální. Ti, kteří chtějí skutečně pracovat s chemikáliemi, ještě určitě 30 až 40 let budou moci,” míní Michal Novák.
U klasických fotoaparátů ale zatím vývoj nestojí. “Jen teď jsme představili zcela novou špičkovou poloprofesionální zrcadlovku EOS 33. To je už stádium, kdy se mění jenom detaily. Uvědomme si ale, že cena analogové fotografie výrazně klesla, takže tyto fotoaparáty nejsou ještě zcela odepsané,” uzavírá Libor Kopečný.
prodej
Kde najdete foto?
Před třemi roky bylo u nás jenom 30 minilabů, které byly schopné zpracovat digitální fotografii, dnes jich bude už 200. Donedávna se zdálo, že o co víc se prodá digitálů, o to víc klesne prodej analogových přístrojů. Stal se opak, pouze přibylo lidí, kteří v minulosti vůbec nefotografovali.
“U nás jde 40 % prodeje přes specializované kamenné obchody a specializované obchody s elektrozbožím a zhruba 10 % přes hypermarkety, jež v zahraničí obvykle tvoří základ prodeje. Nejvíce se prodá přes IT distributory, což je prodejní kanál, který v evropských zemích téměř vůbec není. Proto se komunikace v Čechách liší od té v zahraničí,” říká Libor Kopečný.
“Prodej zaměřujeme na retailové řetězce, jako Tesco, Makro, Carrefour, a pak specializované prodejny Datart, ElectroWorld, které pro nás mají velký význam. Dále jsou to IT specialisté a v neposlední řadě fotokanály, přes které se prodá 40-45 % veškerých digitálních fotoaparátů. Proniknout sem je ale těžší. Proto jsme vytvořili tzv. HP fotoclub, přes který nabízíme lepší obchodní podmínky,” dodává Petr Salomon.