Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Češi pijí pivo a destiláty, “lehké drinky” dláždí cestu budoucím alkoholikům

Redakce MAM25. 8. 2004

Ze zemí Evropské unie je Česko na čtvrtém místě ve spotřebě alkoholu – za Lucemburskem, Portugalskem a Irskem. Podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) vypije průměrný dospělý Čech ročně patnáct litrů lihu.
Šetření statistického úřadu ukazuje, že polovinu z celkového přísunu alkoholu vypijí Češi v pivu a třetinu v destilátech.
“Alkoholismus se od první republiky změnil, tehdy se lidé opíjeli hlavně destiláty,” hodnotí tuzemské zvyky Karel Nešpor z Psychiatrické léčebny v Praze-Bohnicích. Dodává, že dnes je spotřeba třikrát vyšší než před válkou.
Alkoholické limonády zatím nedokážou pivu konkurovat ani mezi mládeží. Podle lékařů ale už získaly důležité místo v kariérách místních alkoholiků.
O tom, že slouží jako most k další spotřebě, svědčí údaje Státního zdravotního ústavu. Nejméně jednou týdně je konzumuje každý desátý školák ve věku 15 let a každý dvacátý ve 13. Především u těch mladších převažují lehké alkoholické nápoje nad vínem a destiláty.
“Obliba předmíchaných alkoholických nápojů může být ovlivněna tím, že konzumace alkoholu v této formě je sociálně méně viditelná,” upozornil Ladislav Csémy z pražského Psychiatrického centra.
V osmnácti už mládež přechází na tradiční nápoje, pravidelně z nich pije pivo čtvrtina, tvrdý alkohol osmina. Pak už spotřeba jen roste, čtyřicetiletý Čech vypije dvojnásobek toho, co dvacetiletý.
I když tuzemská mládež užívá alkohol stále víc, míchané nápoje zatím nedokážou konkurovat pivu. Spotřeba piva vzrostla za posledních pět let mezi školáky o čtvrtinu (nejméně jednou týdně si dá pivo každý čtvrtý z patnáctiletých), zatímco u koktejlů tento nárůst zaznamenán nebyl.
WHO před čtrnácti dny upozornila, že nejsnadnější přístup k alkoholu je ze všech evropských zemí v Česku, Rakousku a Německu.
“Stát nemá zájem, aby tomu zabránil,” hodnotí tuzemskou vládní politiku psychiatr Nešpor. Propagaci a prodeji míchaných nápojů by se podle něho mělo bránit stejně jako v případě piva nebo tvrdého alkoholu.

Hospodářské noviny, 25. 8. 2004, autor: Petr Holub

×

Mediální skupina GES se nedohodla na převzetí Rádia Nitra

Starší článek

Rusko má kvůli alkoholismu zákon, který omezuje reklamu na pivo

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter
Foto: Youtube.com | Fevoluce

VIDEO: „Na jihu to mám v Malíku“. Čtvrtníček opět paroduje fotbalové …

Iniciativa Fotbalová evoluce postavila povedenou kampaň na legendární hře „Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?“ vycházející z osobitého stylu…
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Stejná chalupa, jiná pravidla. Stát nahrává pochybným praktikám

Zástupci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky, Asociace soukromého zemědělství ČR a Amazing Places & Kouzelná místa v ČR uprostřed…
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Lions Live kreativcům poradí, jak uspět v roce 2021

Pořadatelé festivalu Cannes Lions spouští další týdenní sérii přednášek, případových studií i představování nástrojů, které se budou hodit pro…
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Jan Kaláb: Kdybych začal někomu dělat reklamu, asi bych tím ztratil

Český umělec věnující se street artu a graffiti se po reliéfních obrazech chystá do budoucna více zaměřit na sochy. „Už se dva roky…
25. 2. 202124. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo
E-commerce v Brašnářství Tlustý povede Michal Krčmář. Přichází z Alzy

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více