Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Češi pijí pivo a destiláty, “lehké drinky” dláždí cestu budoucím alkoholikům

Externí autor25. 8. 2004

Ze zemí Evropské unie je Česko na čtvrtém místě ve spotřebě alkoholu – za Lucemburskem, Portugalskem a Irskem. Podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) vypije průměrný dospělý Čech ročně patnáct litrů lihu.
Šetření statistického úřadu ukazuje, že polovinu z celkového přísunu alkoholu vypijí Češi v pivu a třetinu v destilátech.
“Alkoholismus se od první republiky změnil, tehdy se lidé opíjeli hlavně destiláty,” hodnotí tuzemské zvyky Karel Nešpor z Psychiatrické léčebny v Praze-Bohnicích. Dodává, že dnes je spotřeba třikrát vyšší než před válkou.
Alkoholické limonády zatím nedokážou pivu konkurovat ani mezi mládeží. Podle lékařů ale už získaly důležité místo v kariérách místních alkoholiků.
O tom, že slouží jako most k další spotřebě, svědčí údaje Státního zdravotního ústavu. Nejméně jednou týdně je konzumuje každý desátý školák ve věku 15 let a každý dvacátý ve 13. Především u těch mladších převažují lehké alkoholické nápoje nad vínem a destiláty.
“Obliba předmíchaných alkoholických nápojů může být ovlivněna tím, že konzumace alkoholu v této formě je sociálně méně viditelná,” upozornil Ladislav Csémy z pražského Psychiatrického centra.
V osmnácti už mládež přechází na tradiční nápoje, pravidelně z nich pije pivo čtvrtina, tvrdý alkohol osmina. Pak už spotřeba jen roste, čtyřicetiletý Čech vypije dvojnásobek toho, co dvacetiletý.
I když tuzemská mládež užívá alkohol stále víc, míchané nápoje zatím nedokážou konkurovat pivu. Spotřeba piva vzrostla za posledních pět let mezi školáky o čtvrtinu (nejméně jednou týdně si dá pivo každý čtvrtý z patnáctiletých), zatímco u koktejlů tento nárůst zaznamenán nebyl.
WHO před čtrnácti dny upozornila, že nejsnadnější přístup k alkoholu je ze všech evropských zemí v Česku, Rakousku a Německu.
“Stát nemá zájem, aby tomu zabránil,” hodnotí tuzemskou vládní politiku psychiatr Nešpor. Propagaci a prodeji míchaných nápojů by se podle něho mělo bránit stejně jako v případě piva nebo tvrdého alkoholu.

Hospodářské noviny, 25. 8. 2004, autor: Petr Holub

×

Mediální skupina GES se nedohodla na převzetí Rádia Nitra

Starší článek

Rusko má kvůli alkoholismu zákon, který omezuje reklamu na pivo

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: Ogilvy

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Marketing

Více než měsíc s Clubhouse v Česku. Jak se síti zatím daří?

Počáteční šmrnc exkluzivity a velkého zájmu o novinku už postupně ochlazuje. Zatím je stále dostupná jen pro majitele iPhonů, na uživatele…
4. 3. 20214. 3. 2021
Marketing

Jay-Z provokuje. Se značkou Monogram upozorňuje na pokrytectví zákonů

Nová kampaň marihuanového brandu Monogram od rappera Jay-Z si vzala na mušku americké zákony. „Válku s drogami“ staví do kontrastu…
4. 3. 20214. 3. 2021
Akce

ADC Awards posouvají termíny, Louskáčky budou rozdány v listopadu

Ocenění kreativy v české reklamě Art Directors Club Czech Creative Awards se pro přihlášky otevře v srpnu. Slavnostní vyhlášení výsledků pak proběhne…
3. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více